Název knihy zaujme na první pohled a když jí zalistujete, určitě vás nenechá klidnými - je to studie utopických knih v celé historii lidstva. Vznikla s podporou grantu Evropské unie, ale v žádném případě nejde o suché či nudné čtení, Patrik Ouředník vládne češtinou mistrovsky (a to i přesto, že od roku 1984 žije ve Francii).
„Přítomnost knihovny je v utopiích vzácná. Obecně vzato přistupují utopisté ke knihám s nedůvěrou: jde o objekt soukromého rázu, který izoluje jedince a vzdaluje ho kolektivu, nehledě k tomu, že kniha může čtenáři nasadit do hlavy nepatřičné myšlenky. K čemu jsou nám knihy, žijeme-li v ideálním světě?“ (str. 60)
Autor sám vymezuje obsah knihy jako studii literárního žánru, upozorňuje, že utopie není totéž co utopismus a že je rozdíl mezi literárním žánrem a utopickou mentalitou. Utopické rysy vykazuje i řada politických projektů, ale takový rozsah knihy by se jednak těžko realizoval, jednak těžko četl. Namísto toho se soustředí na utopická vyprávění a také sleduje, jak byl pojem utopie vnímán v historii. Výsledkem je další pohled na západní myšlení.
Putování po utopických světech začíná Platónovou Atlantidou, ve středověku vidíme, že utopie znamenala zejména hledání ztraceného ráje v biblickém smyslu, humanismus a renesance přináší úvahy o lidské touze po blahobytu a míru, osvícenci jsou vedení vírou v lidské schopnosti svět zlepšit, v devatenáctém století přichází utopický socialismus a století dvacáté? Vedle utopií hlavně analýzy utopií zvrhlých (451, 1984, Konec civilizace). Je tam i kapitola o mých oblíbených postapokalypsách, odkud jsem načerpal dalších pár tipů pro čtení.
Zpracovat celou knihu muselo znamenat obrovské úsilí. Těch encyklopedií, co musel autor projít, těch - nepochybně opakujících se až nudných - utopických cestopisů, které pročetl, zhodnotil a čtivě převyprávěl. Výsledek ale stojí za to, má nadhled, je podrobný a kromě hlavního záměru poslouží i jako encyklopedie zajímavostí. Ostatně prohlédněte si citace:
„Charles-Francois Tiphaigne de La Roche je znám odborníkům vědecko-fantastické literatury jako největší vizionář minulosti: v jeho románech je řeč o fotografii, televizi, feromonech, ponorkách, raketách, exoplanetách a Big Bangu.“ (Str. 130)
(To jméno vidím prvně.)
„Nejkratší anarchistickou ústavu na světě má národ Tryfemů v Dobrodružstvích krále Pausola Pierra Louyse. Obsahuje dva články: I. Nikomu neškoď. II. Až plně porozumíš článku č. I, dělej si, co chceš.“ (str. 164, 1901)
(Zajímalo by mě, jestli Wicca se svým wiccan rede má stejné zdroje inspirace.)
„Restif je rovněž autorem řady reformních návrhů, které sám tiskne a předkládá úřadům a médiím. Nejznámějším z nich je Pornograf aneb nápady počestného muže o předpisech, jež by chránily nevěstky před pohromami, které jsou důsledkem sebezveřejňování žen, v němž Restif prosazuje kontrolu nevěstinců. Pornograf (slovo je Restifovým novotvarem) se dočká mnoha reakcí v dobovém tisku a bude inspirovat císaře Josefa II. k zavedení reformy v Rakousku-Uhersku.“
(a pozn. „Na znamení díků pošle Josef II. Restifovi svůj portrét v rámu osázeném diamanty a jmenuje ho baronem; Restif, přesvědčený republikán, odmítne titul i diamanty a ponechá si pouze plátno.“) (Str. 127)
(Další mně až dosud neznámý autor.)
„Zánik staré doby stvrzuje i nový kalendář; od nynějška bude rok začínat 22. září a jeho měsíce budou vinobranec, mlhovec, jínivec, sněženec, deštivec, vichřivec, klíčivec, květnatec, lučník, úrodník, vedřec a ovocník.“ (str. 143)
(Ani překlady názvů francouzských revolučních měsíců jsem jinde nepotkal.)
Jediné, co se trochu nepovedlo, jsou obrázky a písmo. Písmo je jakési historizující, při prvním pohledu jsem se polekal, že čtení bude náročné a namáhavé. Nakonec nebylo (nebo je zajímavost textu převážila). I když záměr chápu, nezvyklé utopické písmo se k tématu hodí, myslím, že by s ním leckdo mohl mít potíže.
Obrázky jsou umístěné ještě nešťastněji - na začátku je několik stránek na křídovém papíře, kde jsou všechny. Jejich seznam s uvedením zdroje je ale na konci knihy a v textu na ně není upozorněno vůbec. Soustavně jsem proto zapomínal listovat a prohledávat, všechny jsem určitě neviděl.
nakladatelství Torst, Praha 2010, ISBN 978-80-7215-395-4, cena 359,-
Hodnocení hvězdičkami používá jako prevenci
opakovaného kliknutí anonymní cookie.
Pokud s tím nesouhlasíte, neklikejte.
Další podrobnosti k cookies zde.