Epiktetos žil asi v letech 50-130 našeho letopočtu. Původně sloužil jako otrok; když u něj jeho pán rozpoznal nadání pro filozofii, nechal ho studovat. Po propuštění z otroctví vyučoval Epiktetos v Římě, kde byl oblíbený a uznávaný. Josef Hrůša o něm v úvodu píše: „Jeho učení je učení staroattické stoy namířené na cíl praktický. Jádrem je výklad o dobru a zlu. Epiktet učí, že dobro a zlo jsou věci zcela závislé na naší vůli. Vrchol dobra je rozumný způsob praktického života. Člověk žije ve společnosti, proto se všechno myšlení i konání musí řidít zřetelem společenským. Lidé jsou špatní, protože nevědí, co je dobré. Snášejme tedy chyby bližních a nehněvejme se na ně. I špatní jsou nutnou součástí světa řádně řízeného božskou prozřetelností. Šťasten jest, kdo dobře plní úkol od Boha určený, v tomto konání dobra nemůže mu překážet nikdo.“ (Str.8)
Kniha je výběr z Epiktetových Rozprav; témata jsou převážně etická a praktická, např.:
To, že dobro a zlo závisí na naší vůli, že my rozhodujeme, jestli nám nějaká věc ublíží nebo ne, že v naší moci je pohled na ni, je asi univerzálně platný postřeh. Bohužel ne vždy realizovatelný, ale cvičit se v něm můžeme.
„Člověče, jakpak zlo? Mám-li o tom správné mínění, jak by mi to ještě mohlo škodit? Možná, že mi to dokonce ještě prospěje. Mám-li správné mínění o chudobě, o nemoci, o neochotě zastávat úřady, což mi to nestačí? Neprospěje mi to? Proč bych hledal dobro a zlo ještě ve vnějšnostech?“ (Str. 99)
Stejně tak, že skutečný filozof se pozná podle toho, jak žije, nikoliv co říká nebo nedejbože vyučuje.
Poslední citát o poutající a zotročující moci tužeb: „Zeptáš-li se však: Kdy dojdeme do Athén?, je po tobě veta. Neboť tato touha nesplněná učiní tě nutně nešťastným, splní-li se, ješitným, pyšným na to, na co být nemáš. Naopak, bude-li ti zabráněno, staneš se nešťastným, ježto se octneš tam,kde jsi být nechtěl. Odřekni se tedy toho všeho.“ (Str. 126)
Ano, učení stoické má hodně do sebe, řekl bych že má potenciál i pro současnost, bohužel zrovna na těchto rozpravách je jeich antický původ vidět. Styl, výstavba promluv, jejich určení pro přednes, nikoliv pro čtení, i argumentace by zkrátka snesly modernizaci.
Více o Epiktetovi na Wikipedii.
Hodnocení hvězdičkami používá jako prevenci
opakovaného kliknutí anonymní cookie.
Pokud s tím nesouhlasíte, neklikejte.
Další podrobnosti k cookies zde.