Studie s podtitulem Třetí říše a nadpřirozeno
se soustředí všechny informace o „supranaturalistickém“ myšlení v Německu, před válkou i během ní. Ze všech, které se okultistickým přístupem zabývají (a které jsem četl), patří k nejserióznějším (Eric Kurlander je profesor soudobých dějin na Stetsonské univerzitě), a rozhodně je nejrozsáhlejší (má téměř 600 stránek, z toho 30 je seznam zdrojů, poznámky jsou pod čarou na každé stránce). A podle autorova úvodu také první studie, která pojednává o těchto souvislostech zevrubně a od počátku vzniku nacistické strany.
Slovo „supranaturalistické“, neboli nadpřirozené, upřednostnil autor před slovem „okultní“ ze dvou důvodů. Jednak „okultní“ vede k představě něčeho skrytého, zatímco řada těchto myšlenek byla populárních, veřejných a široce přijímaných, jednak protože pod pod okultismus se nezařazují tehdejší „hraniční vědy“ jako teorie světového ledu, hledání zázračných technologií, folkor apod.
Kniha je rozdělená do tří částí po třech kapitolách; první část začíná už myšlenkami z konce 19. století a pokračuje až do roku 1933.
Kapitola 1 Supranaturalistické kořeny nacismu: árijskogermánské náboženství, hraniční vědy a rakousko-německé okultistické obrození, 1889-1914. Tady se hodně překrývá s Okultními kořeny nacismu (a také z nich čerpá). Ukazuje, jak moc byla celá německá společnost orientovaná duchovně-nacionalisticky:
Folklor a mytologie, indoárijské náboženství a rasová teorie byly cíleně začleněny do vyučování dětí a staly se základními prvky ve vštěpování smyslu pro němectví v nacionálním a duchovním ohledu již od raného věku. Není tedy náhodou, že právě středoškolský učitel dr. Leopold Pötsch seznámil Hitlera a jeho spolužáky s „impozantním obdobím německých dějin“, v nichž se to jen hemžilo árijskými hrdiny a jim podřízenými monstry, kde figurovali „Nibelungové, Karel Veliký, Bismarck i založení Druhého císařství“. Koncem 19. století se folklor, mýty a árijskogermánská religiozita již neomezovaly pouze na obskurní úvahy několika intelektuálů romantismu, nýbrž byly vryty do myslí milionů běžných Němců. (Str. 53)
A nejen tím, dá se identifikovat i odklon od exaktní vědy:
Miliony Němců nepřijaly mainstreamovou exaktní vědu, a místo toho se obrátily k parapsychologii, astrologii, „transcendentální fyzice“, Teorii světového ledu a dalším hraničním vědám. John Reddick se domnívá, že k tomuto širokému zájmu o „znovu okouzlenou“ vědu došlo následkem rozdrobenosti německého národa před rokem 1870 a díky touze po rasové a teritoriální „celistvosti a syntéze, a nikoli po bezprostředně žitých skutečnostech všedního života“. Corinna Treitelová podobně tvrdí, že specifický německý důraz na parapsychologii by mohl být reakcí na ztrátu politického působení v německých státech na počátku neúspěšných revolucí roku 1848. Ať je již důvod jakýkoli, nemůžeme zhodnotit postoje třetí říše k politice a společnosti, rase nebo prostoru, aniž bychom předtím zevrubně porozuměli hraničněvědeckým naukám v rakousko-německé supranaturalistické obrazivosti. (Str. 75)
Kapitola 2 Od Společnosti Thule k NSDAP. Utváření nacistické supranaturalistické obrazivosti, 1912—1924. Souvislosti mezi řády a společnosti a vznikající stranou, ať už myšlenkové, nebo personální. Rozhodně k sobě měly blízko.
Kapitola 3 Využívání Hitlerovy magie. Od výmarských hrůz k vidinám třetí říše. Zde Kurlander popisuje, jak nacistická strana převzala myšlenky, které ve veřejnosti rezonovaly, jak je začala využívat.
Jak tvrdí Jung a Heiden, měl Hitler prospěch z hotového rezervoáru Němců, jejichž „touha po harmonii“ usnadnila jeho schopnost „zkrotit hrubou sílu ztělesněnou nespokojenými masami“. Po první světové válce se objektivní realita pro mnohé Němce „zhroutila do duševní poruchy apokalyptických rozměrů“, následkem čehož byly miliony lidí otevřeny „nějaké vyšší moci nebo charismatickému mesiášovi/guruovi“, nějaké myšlence, hnutí nebo jednotlivci, kteří byli schopni navodit „zkušenost obrácení a je provázející pocit osvobození“. Pro ty, kdo „žíznili po nedosažitelném“, kdo byli „neúspěšní v životním boji“, představoval nacionální socialismus „velkého divotvůrce“. Hitler se tím, že přetransformoval „náboženská mystéria nacismu“ pro německý lid, stal „mistrem kouzelníkem a veleknězem“, nejvyšším mágem národa. Když aplikoval svou magii na zoufalé masy, pohroužené do fantazií občanské války a apokalyptické obrazivosti, uměl přitáhnout tisíce konvertitů.
Podle mnoha z nich se Hitlerova přitažlivost „jevila téměř jako nadpřirozená“. Jeden svědek se poté, co poprvé slyšel Hitlera, vyjádřil: „Náhle jsem došel k určitému rozhodnutí a řekl jsem si, že Německo může zachránit pouze tato strana.“ Hitlerův projev „mě k ní [NSDAP] přitáhl jakoby magickou mocí“. (Str. 152)
Druhá část prochází prvních šest let po uchopení moci.
Kapitola 4 Válka třetí říše proti okultismu. Antiokultismus, kontroverze kolem Hitlerových mágů vysvětluje zdánlivý paradox, kdy nacisté (některé) okultisty pronásledovali, přestože jejich světonázor se překrýval.
Stručně řečeno, to, co činilo okultismus nebezpečným, „nebyla až tak ideologická vzdálenost, jako spíše ideologická blízkost“. Nacističtí antiokultisté „rozpoznali hrozivý potenciál esoterické rozpravy o tématech, jež byla pro nacistické sebepojetí ústřední, především o vzájemně se prostupujících tématech národa a rasy“. Vzhledem k tomu, že se nacisté báli „případného problematizování hegemonie striktně nacionálněsocialistického učení v té podobě, jak jej definovali“, infiltrovali do okultních skupin a zakazovali ty, které se odchýlily od stranické linie v oblastech, „jež se významně teoreticky překrývaly s nacistickou obrazivostí a ideály“. Kvůli týmž ideologickým a gnozeologickým podobnostem však nacisté zůstávali opatrní a nechtěli potírat celý vědecký okultismus. Ještě uvidíme, jak byl tento koordinovaný, vysoce nuancovaný útok na okultismus efektivní. (Str. 210)
Kapitola 5 Hvězdy padají na zmrzlou Zemi. Hraniční věda ve třetí říši prochází nauky na hranici vědy, které byly nacisty podporované – teorie světového ledu, astrologie nebo Steinerovo biodynamické zemědělství.
Kapitola 6 Luciferův dvůr. Arijskoněmecké pohanství, indoárijská spiritualita a nacistické hledání alternativních náboženství přidává všechno, co nacisté zkoumali při svém hledání staronového náboženství. Pohanské tradice, čarodějnice, Tibet.
Řada badatelů však od té doby zpochybňovala pohanské, völkisch-esoterické kořeny nacismu. Jen někteří upozorňovali na křesťanské prvky hnutí. Další zase tvrdili, že nacismus není ve své podstatě náboženský, nýbrž si přivlastnil mystické symboly a rituální formy, aby vytvořil sekulární „politické náboženství“, které stálo na sdílené víře ve společenství rasy.
Skutečnost je taková, že třetí říše zahrnovala škálu pohanských, esoterních a indoárijských nauk, které podpíraly její rasové, politické a ideologické cíle. (Str. 301)
Třetí část pokračuje se stejným tématem během války.
Kapitola 7 Oblast nadpřirozena a druhá světová válka. Folklor a hraniční věda v zahraniční politice, propagandě a vojenských operacích. Ve válce nacisté pokračovali v podpoře hraničních věd a pokoušeli se používat astrologii v propagandě:
Na jaře 1942, když se karta v severní Africe obrátila, vkládal Goebbels stále ještě naděje do nového plánu použít „okultní propagandu“ zaměřenou na Spojence. Goebbels vysvětloval, že vzhledem k tomu, že „Američané a Angličané tak snadno podléhají tomuto druhu propagandy, využíváme všemožným způsobem poklady okultního zaříkávání, aby se Nostradamovi opět věřilo“. (Str. 401)
Věštění a telepatii k vojenským účelům, vzývání k němectví pro udržení morálky veřejnosti a řadu dalších.
Společně s Oddělením ideologického výzkumu Franze Sixe zkoumali Wulff a jeho kolegové metody vymývání mozků a na okultismu postavených bojových prostředků. Další projekt měl zase stanovit, zda existuje způsob, jak pomocí astrologických výpočtů předpovědět počasí (což byla otázka, již zkoumali rovněž zastánci Teorie světového ledu). IWZ rovněž podporoval projekty zaměřené na praktické vojenské využití virgulí. A konečně tu bylo oddělení v rámci Ahnenerbe s propojením na IWZ, které se zabývalo „vojenskou geologií“ a experimenty prováděnými na lidech. (Str. 415)
Kapitola 8 Monstrózní věda. Přesidlování národů, pokusy na lidech a holokaust. Už se dostáváme k těm nejzrůdnějším věcem a i zde se ukazuje, jakou roli hrála hraniční věda a supranaturalistické myšlení. I když eugenické nápady se tehdy neomezovaly jen na Německo, tady jako by explodovaly:
Nacistické eugenické uvažování bylo bezpochyby součástí širšího, evropského projektu na přetvoření světa prostřednictvím aplikované biologie, kapitalismu a kolonialismu.
Všeobecná evropská záliba v biopolitické rétorice a imperialismu nicméně nemůže vysvětlit extrémní povahu a bezprecedentní rozsah nacistických rasových strategií. Stále ještě potřebujeme porozumět tomu, jak „zlověstné, rozsahem menší sociální programy pochybné vědecké ceny“ realizované v Británii nebo ve Spojených státech „začaly být v nacistickém Německu vyzdvihovány na úroveň doslova kosmické důležitosti“. Abychom pochopili, jak se liší nacistické strategie od tak náročné evropské normy, „je třeba vzít vážně výstřední teorie, pověry a okultní nesmysly SS“. Zločiny třetí říše dosáhly kolosálních rozměrů proto, že nacisté čerpali jak z hraničněvědeckých teorií typických pro rakousko-německou supranaturalistickou obrazivost, tak i z širšího evropského mixu eugeniky, rasismu a kolonialismu. V této kapitole budeme zkoumat roli supranaturalistického myšlení v napomáhání monstróznímu projektu přesidlování národů, pokusů na lidech a židovské genocidy, vytvořenému třetí říší. (Str. 422)
Kapitola 9 Soumrak nacistů. Zázračné zbraně, nadpřirození partyzáni a pád třetí říše ukazuje zoufalství a snahu do poslední chvíle se chytat magických a mytologických zbraní (které nikdy neexistovaly), atmosféru soumraku bohů (předtím než se svět obrodí) aj.
Na to, jak rozsáhlá kniha je, se četla výborně. Je stručná, vše je podloženo, a opravdu vysvětluje, do jakých podmínek a atmosféry nacisté vstoupili a jak jich využili. Pro obecné a souhrnné studium „okultismu“ v třetí říši je ideální.
Odkazy:
KURLANDER, Eric. Hitlerova monstra. Praha: Academia, 2021. ISBN 978-80-200-3123-5.
Hodnocení hvězdičkami používá jako prevenci
opakovaného kliknutí anonymní cookie.
Pokud s tím nesouhlasíte, neklikejte.
Další podrobnosti k cookies zde.