Nová sbírka Miroslava Fišmeistera (a spoluautorky) nabízí všechny atributy, které jeho čtenáři dobře znají. Každý z nich je něčím výjimečný – a tak se nedivím, že jsem do jeho prvních knih těžko pronikal. Když dostanete všechny najednou a promíchané, chce to vyvinout jisté úsilí. Ale rozhodně se vyplatí!
O jaké atributy jde?
Tak především ten nejvýraznější – mimořádná surreální hravost spojená s jazykovou bohatostí. Jeden příklad ze strany 45:
(… )
Odečítání je mléčné a kotrlé,
sčítání zvačnatělo hned brzy ráno
v třičtvrtěspánku, zvětšeném o čtvrtinu
vodními přesýpacími hodinami parapetu,
účinnějšího od té doby,
kdy z černé barvy přešel do bílé
a stal se širším.
Chtělo se zakopané ryby,
a dostalo se mimozemské hory. (Str. 45)
Tolik malebných slov zaujme na první pohled, i když smysl uniká, jenže když si to přečtete podruhé nebo potřetí, najednou vás nálada ospalého procitání do tichého pokoje obejme.
Druhý atribut jsou kratičké momentky, koncentrované okamžiky, nálady.
Chladný, starý džez džusu.
Řemínek mých hodinek o půlnoci
slyší pláč brazilských žen. (Str. 23)
Někdy jsou ty nálady tak trochu hlavolam:
Na židli
tiše spí rozestlaná postel
plná knih o punku (Str. 25)
No a třetí… to jsou básně, které když pochopíte, tak vás srazí ze židle. Jako tahle:
Nad holčičkou doufající
najít své rodiče za obzorem,
k němuž plave,
vznáší se panny se svými rejnoky,
chrání ji před těmi, kdo
by ji chtěli tlouci příložníky,
kdo by ji chtěli bodat kružítky.
Jsou ale bezmocné
proti soli stoupající v jejím mozku
jsou ale bezmocné. (Str. 30)
Jak si můžete všimnout, básně jsou bez rýmů. A tak, když na nějaký narazím, je to pro mě svátek a báseň si musím hned vypsat:
Vlci se zavíjejí do svých ulit,
ticho naléhá.
Do čeho se nelze zavinout,
o tom se chce mlčet.
Pravlk se zavíjí do cizí ulity,
již našel prázdnou pod keřem.
Stotrylek sedmihláska, Boschova zahrada,
hlemýždí ulity, oblázky.
Bůh už nám dal odpovědi
na všechny otázky. (Str. 12)
Tuhle jsem si ale vypsal také proto, abych mohl ukázat ještě jednu vlastnost Fišmeisterových básní, totiž vzdělanost. Třeba druhá věta, to je parafráze Wittgensteina, celou básní se prolínají ulity a zavíjení (fraktály), Boschova zahrada (pozemských rozkoší) tu tvoří kontrast se zahradou normální (při-zemských elementů), a vlastně i ta dvojice Bůh a Bosch je docela nápadná.
Zkrátka, sbírka je opět výborná.
(A ještě jedna zákulisní informace – spoluautorka fenka Kesi skutečně napsala jeden verš, když mu seděla na klíně a dávala tlapky na klávesnici.)
Odkazy:
FIŠMEISTER, Miroslav. Líc al-Chálí. Praha: Odeon, 2021. ISBN 978-80-207-2014-6.
Hodnocení hvězdičkami používá jako prevenci
opakovaného kliknutí anonymní cookie.
Pokud s tím nesouhlasíte, neklikejte.
Další podrobnosti k cookies zde.