Wuwejův zápisník

Miroslav Fišmeister: See Emily Play / Tvar slunce

02.01.2020 21:53, Wu | knihy | komentáře -

obálka See Emily Play / Tvar slunceNovou sbírku Tvar slunce doprovází soubor starší, See Emily Play. O tom jsem už tady ale psal, proto si dojmy z něj přečtěte v příslušném článku. Platí beze zbytku, dokonce jsem i zakládal převážně stejné verše. Při opakovaném čtení jsem ovšem objevil i další krásné momenty. Třeba tuhle chvíli zhmotněného plynutí času:

(… )
Ženy si osedlaly vlaštovky
Foukal čas Vítr se zastavil
(… , Str. 52)

Nebo

Sepětí.
Nádražní úschovna
v každém děvčeti. (Str. 63)

Kromě – jinak vzácného – rýmu, který zapůsobí na první přečtení, přemítám nad významem. Nádražní úschovna; místo kam odkládáme zavazadla, než se k nim vrátíme… ale v každém děvčeti?
Jsou to vzpomínky? Příslib přístavu?
Jak těsné je to sepětí?

(… )
Báseň, která voní jako
první kapky deště na chodníku.
(… , str. 83)

Kniha pak pokračuje sbírkou novou, sbírkou Tvar slunce. V ní autor udržuje posílenou linii surrealistických obrazů, řada básní je nepokrytě snových, jak přiznává opakující se název (Sen). Ale i ty nepřiznané jako by ze snu vyklouzly:

Dobře, že poznala
brambory jeho charakteru dřív,
než je začala jíst.
Kosmodrom rozežíraný rzí.
Psí rez ne,
na to jsou sloupy příliš vysoké.
Betonoví roboti budují hladkost.
Čas po stovkách os, jako hvězda.
Tajemství bílé polévky. (Str. 123)

Chtěl jsem původně psát, že je to tříšt, která se mi nespojuje, ať se snažím jakkoliv, ale – jako už několikrát – jsem při opisování každého příkladu objevil skryté kouzlo.

A někde i napoprvé bez opisování, jako u Snu ze strany 136:

(… )
Čas jim plyne jinak
a tak jim nevadí
čekání na dokonalého muže,
jenž ohněm svých úst
řeku bude umět obklopit
lesem do té doby nevídaným.

Ty obrazy – oheň úst, obklopit řeku lesem… vskutku snová krajina.

A když se pak objeví procítěná momentka, úplně vás usadí, jako Pohlednice na str. 118:

Za betonovou lavičkou,
schválně postavenou jako sálající,
začíná silnice do období dešťů.

Sálající horko a opuštěná samota, a brána na cestě – kam vlastně? Je období dešťů záchrana před suchem, nebo zosobnění konce (života)?

Ve sbírce se ale potvrzují i další rozměry autorova básnického umění. Jazyková barvitost a hýření novotvary:

  • usouzeniny a úsudky (str. 163)
  • bezdějné neznamená beznadějné (Str. 167)

Psaní skvělých haiku:

Konečně jaro:
borové šišky
rozpukávají už i v noci (Str. 126)

I využití rýmů k vykreslení skotačících dětí:

Procházka dětí ze školky –
malé, dnes čiře, jasně žluté hlásky
jako vždy radostí a dobrodružstvím znící,
jako když Euler s Perecem
koníčky poskáčí celou šachovnici. (… , str. 159)

Když to shrnu – sbírky jsou opět výborné. Jsou plné bohatých obrazů a překypují významy. Ale také vyžadují zkušeného čtenáře, musíte je číst vícekrát, teprve pak se vám poodhalí.

Děkuji nakladatelství Malvern za recenzní výtisk.

Odkazy:

nakladatelství Jakub Hlaváček - Malvern, Praha 2019, ISBN 978-80-7530-197-0, cena 230 Kč

12345
1577998380000

Hodnocení hvězdičkami používá jako prevenci
opakovaného kliknutí anonymní cookie.
Pokud s tím nesouhlasíte, neklikejte.
Další podrobnosti k cookies zde.

Informace

Kontakt

Google search

Kategorie

Archiv

STRÁNKY ARCHIVOVÁNY NÁRODNÍ KNIHOVNOU ČR

CBDB.cz – Databáze knih a spisovatelů, knihy online