Vzývání démonů, uctívání ďábla a okultní praktiky jsou s moderní (ačkoliv... kniha vyšla poprvé před pětadvaceti lety, takže to s moderností tak žhavé není) rockovou scénou spjaté více, než by se zdálo. Mnohé metalové skupiny sice používají symboliku jen pro zvýšení atraktivity, ale jsou mezi nimi i takové, které si s okultnem zahrávají doopravdy. Bez ohledu na důvody, které je k tomu vedou, otevírají vrátka Satanovi a samotné poslouchání ohrožuje křesťanskou mládež. To je zhruba autorovo poselství a je jasné, že s knihou musíme zacházet opatrně.
U křesťanských autorů totiž argumentace dřív nebo později skončí u nějakého citátu z Bible, která je - pro ně - zjevenou pravdou. Pohybují se ve zcela jiném světě, jejich výklad není kompatibilní a přenositelný. To ale neznamená, že pro nekřesťana není publikace využitelná, naopak. Kromě náhledu na jiné myšlení přináší i spoustu zajímavých fakt o jednotlivých skladbách, skupinách a jejich členech.
V některých písních nebo albech údajně zaznívají pozpátku přehrávané volání satana, třeba na desce Stairway To Heaven od Led Zeppelin to mají být slova „Listen! We have been there... I will sing, because I live with Satan... Serve me! There is no escaping it ...“ (str. 26). Nebo ve skladbě When Elektricity came to Arkansas skupiny Black Oak Arkansas „Satan, satan, satan, on je bůh, on je bůh, on je bůh.“ (str. 27). Technice se říká „backward masking“ a vychází prý z Crowleyho, který tvrdil, že skutečný uctívač Satana tento způsob řeči dokonale ovládá. Na wikipedii je pochopitelně všechno, takže si tam můžete přečíst rozsáhlou stránku a poslechnout zmíněnou skladbu Stairway To Heaven. Více ukázek v přehledném rozhraní včetně slov najdete na stránce Jeffa Millnera a ještě mnohem více toho je na Reverse Speech.
Jimmy Page, ďábelský kytarista Led Zeppelin, prý relaxuje ve svém domě Boleskine na břehu jezera Loch Ness. Dům byl dříve ve vlastnictví A. Crowleyho, který v něm pořádal obřady. A tak dále - Rolling Stones, Black Sabbath, Ozzy Osbourne, Iron Maiden, AC/DC, ukázky textů, působivá vyobrazení jednotlivých alb a jejich okultní symboliky.
Shrnutí poruch, ačkoliv jejich původcem vůbec nemusí být temné mocnosti, je celkem podařené (str. 46):
Tendenčnost je patrná ve spekulacích o příčinách. Když např. hudebníci mluví o pocitech, jako by na koncertech nehráli oni, ale něco mimo ně, konstatuje autor: „Každý, kdo se vyzná v okultních fenoménech, rozpozná tu na první pohled neklamné známky démonického vlivu.“ (Str. 50) Na to lze jen odpovědět, že každý, kdo se vyzná v psychologii, rozpozná tu na první pohled neklamné známky změněného stavu vědomí.
Úsměvně působí heroismus a pocit boje na pokraji propasti: „Určitě je dobře vědět, jakou munici má satan připravenou ke střelbě, abychom před ní mohli varovat také ostatní. Není však správné přestat se dívat na Pána Ježíše a nechat se místo toho oslepit pohledem na ďáblův zbrojní arzenál.“ (str. 72)
Čili, soustředíme-li se na fakta, je to publikace velmi zajímavá, pokud bychom chtěli převzít něco víc, riskujeme zavádějící spekulace.
Myslel jsem, že na internetu o knize mnoho nebude, ale mýlil jsem se - např. na pavučina.net je rozsáhlá recenze a na webu prokrestany.cz je dokonce celá kniha ke stažení jako PDF.
Hodnocení hvězdičkami používá jako prevenci
opakovaného kliknutí anonymní cookie.
Pokud s tím nesouhlasíte, neklikejte.
Další podrobnosti k cookies zde.