Wuwejův zápisník

Posledních 50 komentářů

Nejnovější komentář je jako první.

Ota Pavel: Jak jsem potkal ryby
Wu
2023-06-06 21:44:09
Asi opravdu nebylo nic silnějšího a zároveň stravitelného.
Ano, dobová záležitost a malá rozmanitost trhu.

Co se týče čtení, snažím se teď vybavit si závěry z monografie Překnížkováno
https://blog.wuwej.net/2015/10/23/jiri-travnicek-preknizkovano.html
ale moc mi z toho tedy nezbylo. Že se u nás čte pořád hodně a že patříme ke špičce Evropy.
Ota Pavel: Jak jsem potkal ryby
A. P.
2023-06-05 21:21:41
No, ono vzhledem k tomu, jak byl tehdy u nás knižní trh "rozsáhlý", tak se dá říct, že všichni znali všechny naše spisovatele. Což je dnes už dost jinak a zejména díky otevření našeho trhu celému knižnímu světu je ta nabídka dnes nejen daleko větší, ale i rozmanitější, takže je i čtenář zmlsanější.
Pak jde asi taky do jisté míry o dobovou záležitost. Za normalizace se jednak do "velkých věcí" moc literárně nemohlo, jednak o to asi ani moc nebyl zájem a proto dominovala ta malá literatura, protože i čtenáři mohli tehdy tak akorát chatařit, rybařit nebo chodit na čundr. Někdo to třeba nesnášel už tehdy. Třeba Klaus to rád tvrdí, jak mu byli všichni ti hrabalové, cimrmani atp. protivní. Ale říkal to až po revoluci a navíc je to Klaus, takže bych mu za tyhle jeho kecy nejradši Vyvíteco. A nejde jen o Klause, ale i o můj současný pocit, že velké myšlenky, velcí lidé a velké skutky neexistují.

Zapomněl jsem na to, jak jste ještě nadhodil, jestli se dnes taky tolik čte. To je trochu dvojsečné. Jednak sice by to mohlo svědčit pro to, že díky výše uvedenému už mají lidé vytříbenější vkus, tak už je Pavel tolik nezajímá. Jenže na druhou stranu i pro to, že si většina čtenářů z té šíře literatury vybere spíš Viewegha nebo takové ty paní, co hodně píšou, nebo dokonce třeba jenom marvellovky, no a pak jim bude Pavel připadat nudný.
Ota Pavel: Jak jsem potkal ryby
Wu
2023-06-05 20:31:50
No jo, jenže Brautigana určitě neznal každý (zatímco Otu Pavla ano). Já nekritizuju to hledání štěstí v dětství, jen... zkrátka když to čtu, tak mi to nepřipadá natolik výjimečné ani formou, ani obsahem.
Ale asi je to opravdu jen věc individuální preference.

(Heřmánek se mi taky líbil víc.)
Ota Pavel: Jak jsem potkal ryby
A. P.
2023-06-04 21:44:46
Jestli byl přeceňovaný, to je složité.
Jako celý Ota Pavel asi jo, protože původně psal v podstatě sportovní reportáže (ať už skutečně pouhé reportáže nebo knihy), až poté co ho zdecimovala MD psychóza (která se demaskovala, když se při zimní olympiádě pokusil podpálit statek v Innsbrucku) napsal Smrt krásných srnců a Jak jsem potkal ryby, což je to, kvůli čemu je ceněn.
No a pokud jde o tato pozdější díla, jde pak o individuální preference. Někomu tohle hledání štěstí v dětství člověkem, který tone v beznaději, nesedí. Jinému jo. Já se řadím k té druhé skupině. U mě k tomu přispívá i to, že netíhnu k velkým románům, ale dávám přednost stručné drobnokresbě (takže mi to připadá jako ptát se, jestli nebyl přeceňován třeba Brautigan). A myslím, že tuto pozici zvládal Ota Pavel skvěle. I když je pravda, že já mám trochu skutečnou formu těchto knih překrytou filmy Smrt krásných srnců a Zlatí úhoři (a ani si už nepamatuji, která kniha se mi líbila víc, ale vím, že se mi víc líbil film Smrt krásných srnců. Snad i proto, že mi víc v roli otce seděl Heřmánek než Menšík).
Mimochodem, jeden můj kamarád pochází odněkad zhruba od Skryjí a pamatuje "paní rozvědčíkovou" (i když teda už o nějaký ten rok starší).
Wiesław Banach: Zdzisław Beksiński 1939-2005
Wu
2023-05-30 23:29:07
Čtu si komentáře na ČSFD... Tedy... Na ten film si někdy musím udělat čas.
Díky!
Wiesław Banach: Zdzisław Beksiński 1939-2005
vitsoft
2023-05-29 21:51:29
Poláci natočili dost dobrý film o rodině Beksińských:
https://www.csfd.cz/film/448367-posledni-rodina/recenze/
Dá se přehrát online: https://www.youtube.com/watch?v=gAXE-PoMaCI
Armin Frey z Věže: Veselý racionalista 2. díl
Wu
2023-05-25 21:42:01
Ten zrovna čtu; taky tam jsou moc pěkné kousky.
Ralph Waldo Emerson: Self-Reliance
Wu
2023-05-25 21:41:13
Armin Frey z Věže: Veselý racionalista 2. díl
Zdenka_P
2023-05-24 12:42:36
Mám objednaný aspoň 3. díl.
Sun C': Umění války
Wu
2023-05-23 12:13:40
No dobrá, možná na to kouká ze světlejší stránky, zatímco realita je barvitější. Ale i já mnohem častěji vidím spolupráci a důraz na zákazníka. Teda ne na jeho peníze, tam je to pořád jasné. Ale cílem je, aby je odevzdal s radostí! :)
Sun C': Umění války
A. P.
2023-05-21 09:50:50
No jo, jenže ona tam taky píše tohle:
“ Od boje jsme se posunuli ke spolupráci, od focusu na konkurenci k focusu na zákazníky, od tajností k transparentnosti, od úskoků k fér hře.“

Což, přiznejme si, pravda není. Jistě, mělo by to tak být. A legislativci by se mohlo i zdát, že to tak je, protože právní normy pokládá za realitu. Jenže ve skutečnosti vyhrává ten, komu se daří zakrýt úskoky, protože jsou mimo transparentní zónu. O zákazníky nejde, jen o jejich peníze (vemte si např takový triviální problém jako modré LEDky v elektronice).
Sun C': Umění války
Wu
2023-05-19 22:42:55
Výborná formulce k citování Umění války v byznysu od Hany Jadavan:

"Je na čase přestat tuto knihu citovat, protože management, který ještě pořád hraje postaru a plete si firemní prostředí s válečným bojištěm, brzy přivede svou firmu do záhuby."

https://hanajadavan.cz/blog/umeni-valky
Armin Frey z Věže: Veselý racionalista 2. díl
Wu
2023-05-19 20:16:38
Že jo! Ale asi nesehnatelné...
Armin Frey z Věže: Veselý racionalista 2. díl
Zdenka_P
2023-05-18 12:35:51
To je naprosto boží!
Rosaria Viola Mlčková: Ohrožení
Wu
2023-05-11 07:30:48
Neuvěřitelné. Každopádně něco z toho to určitě bylo.
Rosaria Viola Mlčková: Ohrožení
Henry Psanec
2023-05-09 15:55:17
Vyšla jí ta recenze, vyhrála taneční soutěž, ale o TV nevím; nicméně tam byla dvakrát. Navíc hraje "závodně" na klavír a flétnu a v Marii Terezii na ČT hrála Marii Antoinettu - s čínským chocholatým psem!
Rosaria Viola Mlčková: Ohrožení
Wu
2023-05-08 23:16:18
Potěšení je na mé straně.

(Minulý týden na tenhle článek dost poskočila návštěvnost, nebyla RVM někde v médiích? Jo a všiml jsem si, že jí vyšla v Deníku N recenze. A výborná. Holt umí na co sáhne :)).
René Goscinny, Jean-Jacques Sempé: Mikulášovy sebrané spisy
Wu
2023-05-08 23:14:39
Tak kresby šály jsem si nevšiml, ale vzpomínám si, že když jsem to četl poprvé, vyrazil jsem pulce lovit taky. Akorát teda nebyla vhodná doba, ale o rok později už jsem to zvládl :).
René Goscinny, Jean-Jacques Sempé: Mikulášovy sebrané spisy
Henry Psanec
2023-05-08 06:19:17
Pulce má nejraději i Otec Pavel Fatěna, nás bývalý farní vikář (pořád mám doma jeho komplet DVD seriálu Profesionálové!), hlavně se směje té kresbě Mikulášovy šálky, která je správně ve shodě se skutečností ve vodě rozmazaná. Pulci jsou asi i moji nejoblíbenější, ale nejvíc poslední dobou používám Polívkovy "kůrové zpěváčky" a Hektora Cumela a Bobana Vazbu.
Rosaria Viola Mlčková: Ohrožení
Henry Psanec
2023-05-08 06:14:45
Díky, že o tom píšeš, RVM i Olina (matka) si toho moc cení.

Dovolil bych si dodat, že text, který zaslal Jiří Sádlo, to je odpověď-umění, ne jen odpověď. K přečtení v komentáři od nějakého HTO na Databázi knih: https://www.databazeknih.cz/knihy/ohrozeni-497562
Uvědomujeme si, jakou převratnou dobu zažíváme?
Wu
2023-04-25 22:23:21
Pravda, díky za doplnění!
Uvědomujeme si, jakou převratnou dobu zažíváme?
Mungo
2023-04-23 21:58:45
K e-mailové komunikaci ... dá se psát i institucím, úřadům
Někdy musíte použít datovou schránku - převlečený e-mail ...

Aktualizace 13. 4. 2023
Že bude v Evropě válka pár set kilometrů od nás ...
Moje tetička Srbka tomu také nevěřila ...
Jak fungují čárové kódy
Wu
2023-04-10 23:42:45
Helena Máslová: Plodnost
Wu
2023-04-06 21:29:30
I kdyby, tak popisy slovy pohádky jsou přeskok do obrazného jazyka a věda se z něj vytratila...
Ale jak jsem psal, mně to nevadí, je to zajímavé a pro duši to problém není, obrazům rozumí dobře.
Helena Máslová: Plodnost
Zdenka_P
2023-04-05 13:19:20
Ty pohádkové popisy vajíčka a spermie mohou mít docela dobrý základ v imunologii.
Jitka Lenková: Voynichův rukopis
Josef Zlatoděj Prof.
2023-04-04 01:25:20
Wu. Je vidět že máte přehled. A to je dobré. Já neustále opravuji světové odborníky a mohu vám zde i napsat ,že je to fuška. Chytrý jsou to se jim upřít nedá. Ale co se týká rukopisu 408 , tak to je velká bída. To samé vědci u nás. Taky bída s nouzí.
Jitka Lenková: Voynichův rukopis
Wu
2023-04-03 23:16:58
Posoudit to neumím, ale nějak se mi tam nezdají ta jedno nebo dvoupísmenná slova archaické latiny a jejich význam. A když jsem došel k "Souvislostem" a srovnávání barev Václava IV a Usira, usoudil jsem, že to je trochu moc oslí můstek a už jsem ve čtení nepokračoval. Tyhle (a další podobné) znaky celého textu na mě působí nevěrohodně.
Jitka Lenková: Voynichův rukopis
Josef Zlatoděj Prof.
2023-04-03 20:58:59
Wu. A co jste zjistil, když jste se podíval ? Já bych tedy študenty nepochválil. Snahu sice mají ale jejich záhady a hlavně jejich závěry co je rukopis voynich je katatrrofa. Ale snaží se a to je dobré.
Test osobnosti MBTI
A. P.
2023-03-23 16:07:55
Akorát snajpr je sniper. Snipper by se četl snipr.
Test osobnosti MBTI
Tom
2023-03-23 13:11:37
Akorát snajpr (snipper) je odstřelovač, ne ostřelovač. Snipe znamená odstřelit.
Miroslav Fišmeister: Líc al-Chálí
A. P.
2023-03-20 20:47:22
No já asi vzhledem k tomu “skoroduchampovskému“ nicku a odkazu na vlastní stránky tuším, o koho by mohlo jít. A nechápu proč to zrovna tato osoba má zapotřebí. I když, na druhou stranu ta exaltovanost bývá pro takové Rose Sélavy celkem charakteristická.
Miroslav Fišmeister: Líc al-Chálí
Henry Psanec
2023-03-20 14:42:03
Musím dodatečně poděkovat skoroduchampovskému kolegovi za

„Jestli se bude někdy konat anketa o nejbezobsažnější básnickou knížku po roce 1989, bude tato publikace (a celá poetika tohoto autora) atakovat přední příčky. Nebo spíš zůstane tak nenapravitelně zbytečnou, že se o ní pomlčí snad i v podobné anketě.“

- takhle jsem se už dlouho nezasmál, díky, připadal jsem si konečně jednou jako ve filmu s Banderasem!
Marion Zimmer Bradley: The Mists of Avalon
Wu
2023-03-19 23:07:10
V téhle diplomce je pěkné shrnutí témat a analýza postav: https://theses.cz/id/ecd6h0/
Jitka Lenková: Voynichův rukopis
Wu
2023-03-16 21:57:07
Podívám, díky.
Jitka Lenková: Voynichův rukopis
Magda Šímová
2023-03-15 16:46:43
Podívejte se na web http://voynichuvrukopis.wz.cz/ kde najdete skutečné překlady z Voynichova rukopisu i jména středověkých autorů rukopisu, žádné blábolení.
Jitka Lenková: Voynichův rukopis
Wu
2023-03-11 20:11:11
Koukám, že jsem tím slovem "deklasovat" zapůsobil :).
Jsem rád, že se vracíte; byť se musím otevřeně přiznat, že vás asi zklamu (také bych chtěl vidět reakci, když někomu pomůžu nebo ho navedu).
Lenkové knihu jsem si se zájmem přečetl, protože záhada rukopisu, který nikdo nerozluštil, je dráždivá, a také jsem si ho rád prohlédl - ale ambici rozluštění nemám, nejsem takový hledač.
Když vaše články na blogu vysvětlovaly obrázky, napsal jsem že by mě víc zajímalo luštění textu, protože samozřejmě nebylo poznat, jestli jste skrytý génius, nebo další z blouznivců. Článek s klíčem ovšem vypadal docela reálně... Každopádně já se do luštění pouštět nebudu. (A koukám, že jste vydal další články, jdu si je dočíst a přidat si vás do čtečky).

Takže to možná fakt umíte přečíst - a tím spíš je škoda, že to nesepíšete a nevydáte! Jednak by všichni zírali, jednak byste byl slavný.
A taky bych si to mohl se zájmem přečíst i já ;)
Jitka Lenková: Voynichův rukopis
Josef Zlatoděj Prof.
2023-03-11 11:59:59
WU wej tak teda podívej. Na voynicha se musí více přemýšlet. Pak to bude fajn. To samé je nutné například u knihy SOYGA. Tak tam se musí také dost přemýšlet a samozřejmě také znát určité věci, které dnešní snaživci a světoví odborníci postrádají. Teď momentálně deklasuju tu tajemnou knihu se kterou se plahočil po světe John Dee a Edward Kelly. Velice zajímavé čtení.
Pavel Vančát, Roman Buxbaum, Miroslav Tichý: Miroslav Tichý
Wu
2023-03-07 18:05:15
No já myslím, že to není žádné podvádění, prostě jen ten výsledek je umělecké dílo (na fotografii založené).
Vladimír Sadek, Jiřina Šedinová: Pražské ghetto
Wu
2023-03-07 17:56:24
To mi taky uniklo, že od katolíků přemigroval. Ale tak nějak se nedivím...
Díky za tip, pokusím se s tím svým odporem k mluvenému slovu něco udělat (protože letmý pohled na přehled mě zaujal. A osm minut bych vydržet mohl :))
Randall Munroe: Co kdyby?
Wu
2023-03-07 17:52:12
Aha, to určitě nebude špatné, díky za tip!
Randall Munroe: Co kdyby?
Hana Kubíková
2023-03-07 09:39:29
Zaznamenala jsem i knihu Jak na to? Od stejného autora. Tak si asi půjčím v knihovně obě:-) https://knihobot.cz/g/10636
Vladimír Sadek, Jiřina Šedinová: Pražské ghetto
A. P.
2023-03-04 08:05:57
To je tím, že je to jen přepis jednoho dílu rozhlasového pořadu (Šalom alejchem), kdy z pochopitelných důvodů ty obrázky dost dobře být nemohly.

Mimochodem, i když vím, že na poslouchání moc nejste: na stránkách ČRo, třeba přes mujrozhlas.cz, lze přes klíčové slovo spirituála vyhledat pořad Spirituála, což Vám zde zjednoduším takto: https://www.mujrozhlas.cz/spirituala
No a v seznamu těch dílů je vidět, že některé začínají "Duchovní Evropa". Ty dělá Martin C. Putna. A když si člověk odfiltruje ten jeho (aspoň pro mě) trochu otravný projev, tak se tam lze dozvědět opravdu zajímavé věci, nejen o křesťanství (je to sice pošuk, ale vzdělání mu nechybí).
BTW, ani jsem nevěděl, že už není "Katolické buzny zdraví Bátoru" - před pár lety odešel od katolíků k českobratrským evangelíkům.
Pavel Vančát, Roman Buxbaum, Miroslav Tichý: Miroslav Tichý
A. P.
2023-03-04 07:52:40
No jo, na to už jsem úplně zapomněl, hlavně na to, jak nepatřičně jsem do té diskuse vstoupil.

Nicméně, musím dodat, že já se samozřejmě řadím k těm (pseudo)fotografům, kteří si také notně pomáhají SW. Sice fotím (většinou) zrcadlovkou, ale jsem tak mizerný fotograf, že skoro nikdy fotky nevypadají tak, jak bych chtěl. Což spolu s mou zálibou v estetice starých expresionistických filmů a podobných bláznivin vede k tomu digitálnímu podvádění. Akorát už skoro nepoužívám GIMP, ale jedu v Lightroomu s pluginy od NIK software (které teda už koupil ten sviňák Google).

Aspoň jedna užitečná věc do tohoto komentáře:
Celkem obstojnou náhradou výše uvedeného drahého řešení se mi jeví free webový editor Photopea (dokonce českého původu)
Vladimír Sadek, Jiřina Šedinová: Pražské ghetto
Wu
2023-03-03 23:02:02
Díky! Že ale k tomu článku nepřipojili žádnou ukázku?
Každopádně dohledal jsem studii a obrázky si prohlédl v ní:
https://www.jstor.org/stable/20169118
Pavel Vančát, Roman Buxbaum, Miroslav Tichý: Miroslav Tichý
Wu
2023-03-03 22:54:32
Je to tak.
Jednu dobu mě to taky bralo. Asi před deseti lety:
https://blog.wuwej.net/2012/01/21/lomografie-pro-android.html
https://blog.wuwej.net/2013/12/26/lomografie-pro-android-podruhe.html

Heh, a koukám do komentářů a Vy jste mi to už tehdy komentoval! 😀
Vladimír Sadek, Jiřina Šedinová: Pražské ghetto
A. P.
2023-03-03 19:12:23
Pavel Vančát, Roman Buxbaum, Miroslav Tichý: Miroslav Tichý
A. P.
2023-03-02 21:03:18
“ Jsou tak hrozné, až je to krásné.“
No, proto dnes fotografové ty jeho “chyby“ pracně vytvářejí použitím různých efektů ve Photoshopu 😀
Kresba Tráva
Wu
2023-03-01 18:21:29
No jo, je to tak - a vůbec jsem si toho nevšiml :)
Kresba Tráva
vera
2023-03-01 10:46:36
Vidím trávu i šohaja s kosú
(nebo tančícího odzemok, pěkně na špičkách, jak od Jožka Uprky:-), zábavný obrázek )
Vladimír Sadek, Jiřina Šedinová: Pražské ghetto
Wu
2023-02-25 14:32:19
Aha! No to by mi ty sugestivní popisy taky nedělaly dobře. 😄

Posledních 10, 20, 30, 50 komentářů.