Město pro každého má být Manuál urbanisty začátečníka
, a tak se po nutném úvodu, kde vysvětlí komu město patří, co ho definuje, jak funguje územní plán apod., pustí do jednotlivých oblastí:
Šíře je tedy asi dostatečná, alespoň pro začátečníka. Hloubka textu ne, je to pokaždé jen pár stránek – protože to hlavní, těžiště celé knihy, jsou fotografie úžasného papírového modelu města. Oba výtvarníci pro ztvárnění každé kapitoly vytvořili (a přestavěli) obrovské scenérie, jejichž prohlížením strávíte většinu času s knihou. Ukázky – doprava (Str. 80-81):
Nedostatečná nová výstavba a neexistence politického zadání (Str. 150-151)
Detaily jsou fantastické; autoři nápaditě využili všechno možné – brčka, příbory, kostky cukru, angličáky, nudlovou polévku, kromě toho do obrázků ukryli spoustu vtípků a narážek. Tohle mě ohromně bavilo a prakticky pořád jsem obdivoval jejich umění.
Kniha má ale i odvrácenou stranu, vše je totiž podřízeno grafickému cíli – včetně textu. A tak tam najdeme absurdně nečitelné dělící nadpisy, které textovou informaci prakticky ztrácejí:
I samotný font pro text je podivně široký, nízký, s malými rozestupy řádků, a působí „rozplácnutě“.
Číst to je náročné a únavné, víc než jednu kapitolu najednou jsem nezvládal.
A informačně to snad ani není úvod, jen takové naťuknutí. Nabízí se tedy otázka, jak knihu chápat – možná jako umělecký happening na téma město (a modelařina)? Ale účinný, protože já se rozhodně chci podívat po nějaké podrobnější knize o urbanismu, a k Městu pro každého se budu vracet jako k nádherné a vtipné vizualizaci, uměleckému dílu.
Odkazy:
OKAMURA, Osamu, BÖHM, David, FRANTA, Jiří. Město pro každého. Praha: Labyrint, 2020. ISBN 978-80-86803-67-8.
Hodnocení hvězdičkami používá jako prevenci
opakovaného kliknutí anonymní cookie.
Pokud s tím nesouhlasíte, neklikejte.
Další podrobnosti k cookies zde.