Wuwejův zápisník

Lucie Tučková: Cyrano z Bergeracu (diplomová práce)

21.06.2024 21:31, Wu | knihy | komentáře -

obálka knihy Cyrano z Bergeracu (diplomová práce)Chtěl jsem ještě trochu víc kontextových informací k Cyranovi a tak jsem zkusil diplomky. Tuhle vypracovala Lucie Tučková na Univerzitě Jana Amose Komenského v roce 2013 a pojala ji docela zeširoka. První, teoretická část zahrnuje (citace ze závěru):

V první části práce byly popsány stručné dějiny Francie od 16. do konce 19. století, v tomto období žil jak historický Cyrano z Bergeracu tak samotný autor hry Edmond Rostand. Každé století bylo popsáno jak z hlediska politického, tak kulturního rozvoje.

Druhá kapitola se soustředila na dějiny divadla ve stejném období, zachyceny jsou divadelní proměny od vzhledu jeviště až po samotné herectví. Také se nezapomnělo na autory dané doby.

Třetí část diplomové práce popsala život autora Cyrana z Bergeracu Edmonda Rostanda. Bylo zachyceno jak jeho dětství, tak vzdělání, život během psaní hry a v neposlední řadě další významná díla.

Poté práce vystihuje život historického Cyrana z Bergeracu, kterým se inspiroval sám autor, jeho dětství, život u vojska i jeho díla coby autora.

Předposlední kapitola popisuje historii českého nastudování od první premiéry hry v Národním divadle po premiéry do dnešních dnů. Rozebírá hru Cyrano z Bergeracu i na jiných jevištích, kterými jsou Divadlo na Vinohradech, Divadlo pod Palmovkou a také Divadlo v Ostravě.

V praktické části se pak soustředí na dva představitele Cyrana v divadelní sezoně 2012-2013 – Martina Stropnického v „postmuzikálu“ Cyrano! Cyrano! Cyrano! v Divadle na Vinohradech a Martina Stránského v klasické hře Cyrano z Bergeracu v Divadle pod Palmovkou. Autorka s oběma vedla rozhovory a přepsala jejich názory na hru, její zkoušení i pojetí režisérů.

Pro mě byly nejužitečnější kapitoly o Cyranovi a Rostandovi, tam jsem se dozvěděl leccos nového. Dějiny Francie byly nadbytečné (a co byl pluk gaskoňských kadetů tam stejně není) a dějiny francouzského divadla se s tématem spojily až v poslední podkapitolce („Divadlo v období života a tvorby Edmonda Rostanda“).

Zmíněné dvě kapitoly ale za přečtení rozhodně stojí!

Odkazy:

12345
1718998260000

Hodnocení hvězdičkami používá jako prevenci
opakovaného kliknutí anonymní cookie.
Pokud s tím nesouhlasíte, neklikejte.
Další podrobnosti k cookies zde.

Informace

Kontakt

Google search

Kategorie

Archiv

STRÁNKY ARCHIVOVÁNY NÁRODNÍ KNIHOVNOU ČR

CBDB.cz – Databáze knih a spisovatelů, knihy online