Chrám sv. Panny Barbory v Kutné Hoře sice není katedrála (protože katedrála není monumentální kostel, nýbrž kostel patřící ke katedře = sídlu biskupa), ale svojí velkolepostí si se známými katedrálami nijak nezadá. Historie jeho vzniku je zajímavá, v pozadí stála snaha bohatého důlního města oprostit se v duchovních záležitostech od závislosti na blízkém klášteru v Sedlci.
Stavba byla zahájena někdy v polovině osmdesátých let 14. století. Chrám byl původně vyprojektován jako trojlodní bazilika s chórem (kněžištěm) lemovaným ochozem a věncem kaplí po obvodu – tak, jak bylo obvyklé u většiny francouzských středověkých katedrál. (Str. 3)
Během druhé etapy se změnila dispozice, po každé straně přibyla jedna loď, takže jich je celkem pět.
V historii stavby – protože se táhla přes několik století – vzniklo celkem pět druhů kleneb. Nejúžasnější je je asi centrální zaklenutí od Benedikta Rieda:
Ried vyprojektoval nad celým pětilodním prostorem rozlehlou síňovou halu, kterou prosvětlil velikými okny zasazenými do monumentální skeletové konstrukce bočních zdí. Hala je zaklenuta jakoby beztížnou klenbou, pokrytou sítí žeber ze šesticípých a čtyřcípých hvězd. Vznikl tak jakýsi nadpozemský svět, nebeský Jeruzalém, který kontrastuje se spoře prosvětleným přízemím kostela. (Str. 6)
(Pro fanouška kleneb, viz Historické klenby, je tenhle chrám povinnost.)
Kromě stručného souhrnu historie obsahuje brožura i Prohlídku chrámu – v podstatě přepis průvodce, který máte při samostatné prohlídce v ruce, takže se k němu můžete doma vrátit a připomenout si, co přesně jste viděli. Vše je pochopitelně bohatě ilustrované (str. 14-15):
takže stejně jako ty ostatní, i tahle brožura je velmi užitečná.
Odkazy:
P. S. Výlet rozhodně doporučuji. Mají tam vedle zeleného muže (viz Cestami zelených mužů) i zelenou ženu:
nakladatelství Gloriet, Libice nad Cidlinou 2019, ISBN 978-80-87216-28-6
Hodnocení hvězdičkami používá jako prevenci
opakovaného kliknutí anonymní cookie.
Pokud s tím nesouhlasíte, neklikejte.
Další podrobnosti k cookies zde.