Prastará encyklopedie, která ovšem s věkem nijak neztratila na aktuálnosti, neboť vysvětluje rčení a výroky mnohem starší. A ty už se nemění.
Původně šlo o
cyklus krátkých, pětiminutových pořadů, které vysílal Československý rozhlas po tři roky každý týden. Vznikl v Hlavní redakci pro děti a mládež, kde jsme ustavičně naráželi na známou skutečnost, jak s omezením humanitního vzdělání vymizelo z povědomí mladých lidí mnoho pojmů, které na celém světě patří k samozřejmé výzbroji průměrného vzdělance, ať jde o rčení antická, biblická či o taková, která jsou spjata s dějinnými událostmi nebo s uměleckými díly. (Úvodem, str. 5)
a je to na knize znát – v dobrém. Hesla jsou všechna srovnatelně dlouhá, mají spád a barvitý jazyk. Zkrátka jako vyprávění.
Řazení je víceméně chronologické, začíná se tedy biblickými výroky (například Šalamounský výrok), řeckými a římskými mýty (Megera, Nestor, Mentor, … ) nebo událostmi (chléb a hry, barbaři, vandalismus), pokračuje středověkem (trubadúr, toho bohdá nebude, utopie), novější dobou (žije jako Robinson, jádro pudla, je to starý kozák) až po téměř současnost (jako u snědeného krámu, Drang nach Osten, švejkovina, robot, chuligán).
A ačkoliv jsem knihu kdysi četl, některé věci mě překvapily. Třeba co přesně demonstroval Kolumbus tím svým vejcem:
(… ) kde se našel nějaký závistivec, který zlehčoval jeho objevitelské zásluhy. Tvrdil totiž, že plavba do Ameriky není nic tak těžkého. A Kolumbus prý ho vyzval, aby postavil vejce na špičku. Posměváček to nesvedl, nedokázali to ani ostatní hosté. A když Kolumbus vajíčko naťukl a pak je graciézně postavil na desku stolu, namítali, že to nic není. Objevitel Ameriky souhlasil, že je to opravdu hračka, jen na to přijít; každá veliká věc, jakmile je jednou hotová, je pak jednoduchost sama. (Str. 208)
Nebo kdo byl Šedá eminence (jestli jste si taky mysleli, že kardinál Richelieu, tak ne – byl to jeho stín v pozadí. A šedý je pro barvu své kutny.)
Richelieu ovládá Francii a Richelieua ovládá jeho přítel Joseph Francois Leclerc du Tremblay, zvaný prostě Otec Josef. Tento kapucínský mnich, dřív vznešený aristokrat, pak vysoce vzdělaný profesor bohosloví, výmluvný kazatel a znamenitý organizátor, je jedna z nejzáhadnějších a psychologicky nejsložitějších postav evropských dějin. Od útlého mládí zasvěcuje svůj život službě bohu. Naprostá chudoba, posty, krutá pokání včetně žíněné košile, tvrdého lože a bičování, několikahodinové modlitby a rozjímání jsou hlavní příkazy dobového mystického hnutí.
Ale z ničeho nic objevuje v sobě talent diplomata a vyjednávače a vytváří s Richelieuem podivný pár: zatímco nervní a fyzicky křehký Richelieu propadá hned záchvatům vzteku, hned zas hluboké malomyslnosti, jeho partner je klidný a pevný jako ocel. A ta nerovná dvojice spojuje své síly k jedinému cíli: zvýšit stůj co stůj prestiž Francie a učinit z ní první velmoc Evropy. (Str. 245)
A do třetice – baron Prášil, který se ve skutečnosti jmenoval Karel Bedřich Jeroným baron von Münchhausen. Tady mě zejména pobavil drobný vtípek v Žambochově knize Bakly – Hledání smrti. Tam totiž vystupuje baronesa Münhausen. A je samozřejmě falešná…
Odkazy:
SPALOVÁ, Olga. Co to je, když se řekne... Praha: Svoboda, 1969. ID 25-011-69.
Hodnocení hvězdičkami používá jako prevenci
opakovaného kliknutí anonymní cookie.
Pokud s tím nesouhlasíte, neklikejte.
Další podrobnosti k cookies zde.