Dílo Bohuslava Reynka je pevně svázané s jeho izolovaným životem na rodinném statku v Petrkově, s exilem vzdáleným lidské společnosti, o to blíže však Bohu. Bohu a přírodě. Člověk čelí něčemu, co ho přesahuje až nepředstavitelně, a zůstává při tom osamocený...
Samota oken. Samota dveří.
Dveře jsou černé. V okně se šeří.
Dveře zvou čelo. Šeptá stín v keři.
V koutě je okno. Někde jen stěna.
Stěna se potí. Strop nad ní sténá.
Pod korky vzdechů ústa unavená.
(...)
(Vzpomínka na samotu, str. 38)
Spjatost s přírodou, nekonečný cyklus roku, věčné proměny se v Reynkových básních mění ve vzývání Boha.
Bílé kravky pod jeřáby,
rudé šípy v oblaku.
Mlha nad cestami vábí
v útočiště zázraku.
Hořící nať nachem plane,
Krista krále zahřívá.
Žezla krásy nevídané,
veliká a zářivá.
Starci z nebes vbodávají
pruty slunce do hlíny.
Věku budoucího taji
zachvěly se hlubiny.
Zachvěly se, zašeptaly.
Zazářila stigmata
Kristu, živé země králi,
světla v krvi rozžatá.
(Říjen, str. 96)
Některé básně jsou přímo extatické, a nejde jen o vytržení náboženské, jsou tu i fascinující vnory do atmosféry ročního období.
Který anděl pode dveře
bělostný mi sune list?
Otevírám v nedůvěře:
o bolesti budu číst?
(...)
(Zasněžený práh, str. 16)
Jak moc jsou básně spjaté s ročními obdobími a jejich proměnami se ukáže, když si uvědomíte, že v tomto výběru s kapitolami zima-jaro-léto-podzim jsou obsažené ukázky ze všech devíti Reynkových sbírek básní a dvou sbírek próz (Rybí šupiny 1922, Had na sněhu 1924), že se tato témata vinou celou jeho tvorbou.
Básně doprovází autorovy grafiky, jejichž rozostřenost a melancholická nálada působení veršů posiluje.
Velmi reprezentativní výbor, velmi mě oslovil. Doporučuji.
nakladatelství Euromedia Group k. s. - Odeon, Praha 2001, ISBN 80-207-1099-X, cena 129 Kč
Hodnocení hvězdičkami používá jako prevenci
opakovaného kliknutí anonymní cookie.
Pokud s tím nesouhlasíte, neklikejte.
Další podrobnosti k cookies zde.