Myslel jsem si, že když je to první kniha po Alchymistovi, který se mi líbil, bude její obsah jednoznačnější a méně eklekticky namíchaný... Není tomu tak. Začínám se bát, že kdybych si po letech znovu přečetl i zmíněné Coelhovo nejproslulejší dílo, byl bych nepříjemně překvapený.
Irská dívka Brida navštíví proslulého Mága z Folku a sdělí mu, že se chce učit magii. On na první pohled pozná, že se jedná o jeho "Druhou část" (inu, to je také elegantní řešení odvěké otázky, kde se berou nové duše, když lidí přibývá - dělí se na poloviny!) a ačkoliv ví, že ona má Dar a slušela by ji Tradice Luny, sám smí učit Tradici Slunce a při první návštěvě ji poučí o Temné noci. Ačkoliv to pro ni bylo velmi přínosné, podaří se jí kontaktovat Wiccu, učitelku Tradice Luny.
„'Pouze přítomnost má moc nad naším životem,' odpověděla Wicca. 'Když hádáš z rozmíchaných karet, přenášíš budoucnost do přítomnosti. A to může způsobit vážné škody: přítomnost může zamíchat tvou budoucností.'“ (str. 110)
Možná jsem se neměl pouštět do knihy, která se hodně soustředí na magii, protože ta mě nijak nefascinuje ani valně nezajímá. Ale i přesto jsem si všiml několika nesrovnalostí. Už sama Tradice Slunce a Tradice Luny, co to je? Tradice Luny jako čarodějnictví, wicca, dobře, ale Tradice Slunce? Nikdy jsem neslyšel o tom, že by se "vysoká" magie takhle nazývala. Přítomné mágy prosím o případné vyvedení z omylu...
„'Proč se tihle lidé, kteří mají v životě moudrost Slunce, nikdy nesnaží pochopit základní otázky Vesmíru? Proč raději opravují motory nebo servírují kávu v hospodách?'
'A proč si vlastně myslíš, že my, s celou naší cestou a naším usilováním, chápeme Vesmír lépe než oni?'“ (str. 147)
Další věc, co mě zarazila, je obracení se k Panně Marii, že by se to dálo ve wicce (když se učitelka tradice Měsíce jmenuje Wicca, něco mi říká, že se měsíční tradicí myslí moderní čarodějnictví - wicca):
„Nechť nás Panna Maria zbaví těchto znamení a navždy zahladí náš pocit viny. Cítíme vinu, když odcházíme z domova, protože opouštíme své děti, abychom vydělaly na jejich obživu. Cítíme vinu, když zůstáváme doma, protože se zdá, že se netěšíme ze svobody světa. Cítíme vinu za všechno, a není k tomu důvod, protože nikdy nám nepříslušelo rozhodování a moc.“ (část modlitby, str. 120)
Budiž; Panna Marie je také ženský aspekt boha/bohyně, tak se to akceptovat asi dá. Další co mi nesedí je až marnotratné plýtvání velkými velkopísmennými slovy: Bůh, Dar, Moc Tradice Luny, Moudrost Času, Had, Král večera, Druhá část, Mág, Mistr, Vidění Lásky... Když jsem před pár lety psal o duchovním romantismu, tohle byl jeden ze zaručených znaků.
Popis zasvěcovací slavnosti byl fascinující a velmi podařený, některé scény a myšlenky také, takže když se kniha bude brát jako nadnesená metafora, názvy obou tradic jen jako symboly pro souhrn tradičních nauk, soustředících se na jiné aspekty, na přístup mužský a přístup ženský, pak se asi přijmout dá. Ale nevím nevím, podívám se, co na to jiní:
Hodnocení hvězdičkami používá jako prevenci
opakovaného kliknutí anonymní cookie.
Pokud s tím nesouhlasíte, neklikejte.
Další podrobnosti k cookies zde.