Wuwejův zápisník

Friedrich Nietzsche: Tak pravil Zarathustra

Čtěte od konce stránky, nejnovější komentář je jako první.
Podívejte se také na pravidla pro komentáře.
V textu komentáře můžete použít formátovací znaky * (tučné písmo) a _ (kurziva). Uzavřete jimi text zleva a zprava, naformátuje se automaticky.
Můžete také vkládat Emoji.
Pro odběr komentářů k tomuto článku jako RSS použijte tento odkaz.

(požadováno)
(jen osobní / nekomerční)
(ochrana proti spamu)

Zaškrtnutí způsobí, že budete mít předvyplněné údaje (nick, mail, ...) ve formulářích. Řešení je založeno na cookies, zaškrtnutím souhlasíte s jejich použitím. Souhlas můžete kdykoliv odvolat kliknutím zde.
Wu
2014-10-09 00:08:36
Dobře, už to chápu (a souhlasím).
est
2014-10-08 09:42:45
Wu
2014-10-07 00:23:20
Takže spíš chybějící konkrétní rady, návod?
est
2014-10-05 10:07:22
Wu
2014-10-05 01:00:59
Díky.
Té odlišnosti, v čem se Kazatel liší, nerozumím. Popisuje přece pokusy vzdorovat a nalezení uměřenosti, proč to u něj není Cesta?
est
2014-10-02 08:30:22
Wu
2014-10-02 00:32:37
To jsi mi připomněl jeden můj starý článek, o srovnávání dvou učení: http://blog.wuwej.net/2008/04/03/srovnani-biblicke-knihy-kazatel-a-nauky-buddhovy.html
est
2014-09-30 08:30:14
Wu
2014-09-30 00:53:04
est: ano, zní to divně. U Osha jsem ho napoznal (zato u Exupéryho dokonale: http://blog.wuwej.net/2010/01/26/antoine-de-saint-exupery-citadela.html)
est
2014-09-27 20:48:50
Wu
2009-02-10 22:17:35
Dobře. S těmi výklady souhlasím, celkem jsem se přesvědčil u Platona [úsměv]. Jestli knihu někde uvidím, určitě do ní aspoň nahlédnu.
77
2009-02-10 19:37:37
Wu
2009-02-09 22:48:45
77: ahoj, díky za tip. Takže výchozí bod? Myslíš že by to bylo užitečnější než výklad a analýza Pavla Kouby (doporučovaný v komentářích)? Po pravdě řečeno si vůbec nejsem - po Zarathustrovi - jistý, jestli se pustím i do něčeho jiného, než do Satyrovy bakalářky.
77
2009-02-09 21:37:24
Wu
2009-01-04 13:07:01
domluveno [úsměv]
Satyr
2009-01-04 13:01:28
Wu
2009-01-01 22:27:47
Satyr: určitě chtít budu, rád si Tvou interpretaci přečtu - ozveš se pak? Třeba tady u článku, nebo na mail wuwej zavináč seznam tečka cz.
Satyr
2008-12-31 17:39:19
Wu
2008-12-31 13:01:16
Vida, a ta Tvá bakalářka, na jaké je téma? A bude po obhájení online?
Satyr
2008-12-30 21:23:52
Wu
2008-12-28 15:27:38
Satyr: díky za komentář a upozornění, že Nietzsche řešení nabízí. Možná si tu Koubovu interpretaci pořídím, když už jsi druhý, kdo na ni poukazuje....
Satyr
2008-12-28 11:20:32
Wu
2008-10-17 07:32:45
BlackCat: na Nietzscheho nemá nejspíš nikdo [úsměv]
BlackCat
2008-10-16 22:06:50
Já ti nevím, ale asi nemám na filozofii ty správné buňky... :o(
Wu
2008-09-13 13:28:17
Winter: ano, také jsem tam našel pár přesných postřehů, ale prokousat se k nim nebylo nic jednoduchého. Jdu vytáhnout toho Eca [úsměv].
Winter
2008-09-13 08:47:48
Jistě, já to podstatné přecházím, protože to pokládám za poněkud zcestné - celý ten velký mýtus pravdy, nadčlověka, ta povýšenost a zároveň neochota hledat řešení - no prostě plamenný nihilismus .) Za to všechny ty vize davového člověka, přehršle informací, které vedou k pasivitě, well - tuhle část mám rád, protože mi přijde trefná, pravdivá, vyplývají z ní poměrně jasné závěry.

Jinak Eco je dosti morální intelektuál - a nejde ani tak o nějaké "hodnoty" (mimochodem jak se tyhle liší od té vaší Pravdy?), ale o jejich hledání, nálézání, vyhodnocení - tohle je Eco, čímž je sympatický. Navíc, jak jednou Glosoval Magris (mimochodem, nechce mi někdo prodat jeho Dunaj? .)), Eco, jako každý levicový inteligent, má strach, že by zase jednou mohl mít Nietzsche vrch nad Marxem .))
Wu
2008-09-12 20:53:50
Winter: tak Ecovo hodnocení si rád přečtu - Skeptiky a těšitele mám totiž v zásobníku. Jestli byly jeho vize natolik prorocké vlastně nevím, jednak si úplně přesně nevybavuju nějakou jasně vymezenou, jednak svět jde od desíti k pěti už několik tisíc let. Zázrak že ještě funguje [úsměv].

Martin: to bude asi tahle http://www.kosmas.cz/knihy/133046/nietzsche-filosoficka-interpretace. Bohužel k tomu abych si přečetl výklad, který by mi ozřejmil něčí dílo, by mě to dílo muselo zaumout, a to, jak se zdá, bez ozřejmujícího výkladu nejde.
Prostřední odstavec komentáře - mám tomu rozumět tak, že Nietzsche se soustředil na přítomnost a že považovat ho za vizionáře je dezinterpretace?

kryska, BlackCat: uff, tak v tom nejsem sám [úsměv].
BlackCat
2008-09-12 19:13:51
Jo jo, také jsem obsah, nebo spíše některé myšlenky díla jaksi zapomněla. Zarathustra byl snad pro mě největší oříšek. Náročná četba, řekla bych.
kryska
2008-09-12 17:04:19
Martin
2008-09-12 13:20:49
Winter
2008-09-12 10:00:59
Eh, díky, že jste mi připomněl, jak Nietzscheho nemám rád - paradoxně to byl první filozof, jehož dílo jsem přečetl skoro celé - teď si ho dokonce koupil .) V levných knihách je Zarathustra za 69kč, což je, myslím, opravdu dobrá cena.

Nicméně k tématu: naprosto krásně Nietzscheho glosoval Eco v Skepticích a tešitelích v kapitolce "Nihilista s mečem plameným" - jeho filozofii interpretoval jako ztrátu hodnot, víry, a přesto ochotu bojovat jen pro boj sám. Přesto se starému Nietzschovi - tomu milovníkovi žen a obecně filantropu - musí nechat, že viděl hodně dopředu. A to hodně bych podtrhl. Mnohé jeho vize se od moderního věku až příliš důkladně naplňují.