Wuwejův zápisník

Gloria Beck: Zakázaná rétorika

Čtěte od konce stránky, nejnovější komentář je jako první.
Podívejte se také na pravidla pro komentáře.
V textu komentáře můžete použít formátovací znaky * (tučné písmo) a _ (kurziva). Uzavřete jimi text zleva a zprava, naformátuje se automaticky.
Můžete také vkládat Emoji.
Pro odběr komentářů k tomuto článku jako RSS použijte tento odkaz.

(požadováno)
(jen osobní / nekomerční)
(ochrana proti spamu)

Zaškrtnutí způsobí, že budete mít předvyplněné údaje (nick, mail, ...) ve formulářích. Řešení je založeno na cookies, zaškrtnutím souhlasíte s jejich použitím. Souhlas můžete kdykoliv odvolat kliknutím zde.
Wu
2013-09-06 02:09:43
Souhlasím, znalost technik je nejdůležitější krok. Jestli můžu doporučit, za přečtení stojí také Matthias Nöllke: Umění slovní sebeobrany (http://blog.wuwej.net/2008/12/18/matthias-nollke-umeni-slovni-sebeobrany.html)
Eva
2013-09-04 18:11:38
Wu
2011-03-21 01:53:31
The.Gallant.Crow: přesně. Ale musím říct, že znát tyhle techniky se opravdu hodí, narážím na ně každou chvíli.
The.Gallant.Crow
2011-03-20 15:36:52
Wu
2008-07-14 22:19:23
Většinou to neděláme cíleně nebo vědomě... Teď mě napadá, jestli se užití některé z technik dá vůbec považovat za manipulaci, když tam není vědomý úmysl.
Tribun
2008-07-13 22:36:59
I my? A děláme to cíleně? Osobně, pokud něco na způsob manipulačních technik používám, tak vědomě jako literální prvek, aby to co píši bylo ke čtení. Sdělovat vlastní myšlenky není manipulace; pokud snad má někdo pocit, že s ním manipuluji, pak ať promluví hned, nebo ať mlčí na věky :-)
Wu
2008-07-13 22:31:49
Tribun: manipulace jsou strašně rozšířené, v menší nebo větší míře je používá každý. I my - a to je asi nejhorší [úsměv]. Obrana je opravdu těžká, uvnitř diskuze obzvlášť. A diskuzi odmítnout také nikam nevede...
Tribun
2008-07-13 12:54:57
Tak už vím, co si čte spousta mých (a možná i našich společných) internetových "známých" před spaním. Pak to na mne zkoušejí a já ztrácím iluze o lidech. Jednou to na mě zkusil i jeden finanční makléř, ale příliš tlačil na pilu a to se mu nevyplatilo - nic neprodal.

Problém většiny těch zmiňovaných technik vidím v tom, že proti nim neexisuje (alespoň já ji neznám) účinná obrana, který by z obránce v očích třetí strany neudělala zároveň agresora.
Wu
2008-07-09 15:29:46
jm: to znám, název dokáže hodně odrazovat. Ale do tohohle se rozhodně podívej. Sice se nedá číst na jeden zátah, ale zajímavé to je.
jm
2008-07-09 10:11:18
Vida, už dlouho na tuhle knížku koukam doma v knihovně a nikdy se mi to nechtělo číst. Hlavně kvůli tomu přitroublýmu "zakázaná" v názvu; vždycky na ten název kouknu a řeknu si: takovej název může napsat jenom hodně prolhaná slepice, to budou samý lži, protože nevěřim, že by ti holka rétoriku někdo skutečně zakazoval...
Wu
2008-07-07 22:26:20
Jasně, stačí si poslechnout kteroukoliv nedělní televizní debatu [smích].
Henry Psanec
2008-07-07 22:19:31
Henry Psanec
2008-07-07 16:18:45
Šlo, několikrát (Jistě pane ministře, a Jistě, Pane premiére). Za shlédnutí to stojí z mnoha důvodů.

Třeba, existuje tady politik, který by dokázal říci "dohodli jsme se" takto?:

"To put it simply, Prime Minister, certain informal discussions took place involving a full and frank exchange of views, after which there arose a series of proposals which on examination proved to indicate certain promising lines of enquiry, which when pursuit led to the realization that the alternative courses of action might in fact, in certain circumstances, be susceptible of discreet modification, leading to a reappraisal of the original areas of difference and pointing a way to encouraging possibilities of compromise and cooperation which if bilaterally implemented with appropriate give and take on both sides might, if the climate were right, have a reasonable possibility at the end of the day of leading rightly or wrongly to a mutually satisfactory resolution."


Wu
2008-07-07 09:07:57
kryska: tak to tahle kniha určitě pomůže a možná by se mohlo hodit ještě "Nenechte sebou manipulovat" (Edmüller, Wilhelm). Když jsem ji před lety četl, líbila se mi.

Henry Psanec: nešlo to i v české televizi? (Jistě, pane ministře) Ale neviděl jsem jediný díl, nedokázal mě nalákat svým vyprávěním ani kamarád - a to jinak jsou jeho tipy vynikající.
Henry Psanec
2008-07-06 21:27:55
Antony Jay, Jonathan Lynn; Yes, Prime Minister (část The Ministerial Broadcast).

http://www.yes-minister.com/
kryska
2008-07-06 20:09:37
Wu
2008-07-06 20:03:31
Henry Psanec: pěkné, teď přemýšlím, které techniky v tom byly použité... určitě jazykové manipulace, ale dost možná i další. Odkud to pochází?
Henry Psanec
2008-07-06 19:49:42
Sir Humphrey: "You know what happens: nice young lady comes up to you. Obviously you want to create a good impression, you don't want to look a fool, do you? So she starts asking you some questions: Mr. Woolley, are you worried about the number of young people without jobs?"
Bernard Woolley: "Yes"
Sir Humphrey: "Are you worried about the rise in crime among teenagers?"
Bernard Woolley: "Yes"
Sir Humphrey: "Do you think there is a lack of discipline in our Comprehensive schools?"
Bernard Woolley: "Yes"
Sir Humphrey: "Do you think young people welcome some authority and leadership in their lives?"
Bernard Woolley: "Yes"
Sir Humphrey: "Do you think they respond to a challenge?"
Bernard Woolley: "Yes"
Sir Humphrey: "Would you be in favour of reintroducing National Service?"
Bernard Woolley: "Oh...well, I suppose I might be."
Sir Humphrey: "Yes or no?"
Bernard Woolley: "Yes"
Sir Humphrey: "Of course you would, Bernard. After all you told you can't say no to that. So they don't mention the first five questions and they publish the last one."
Bernard Woolley: "Is that really what they do?"
Sir Humphrey: "Well, not the reputable ones no, but there aren't many of those. So alternatively the young lady can get the opposite result."
Bernard Woolley: "How?"
Sir Humphrey: "Mr. Woolley, are you worried about the danger of war?"
Bernard Woolley: "Yes"
Sir Humphrey: "Are you worried about the growth of armaments?"
Bernard Woolley: "Yes"
Sir Humphrey: "Do you think there is a danger in giving young people guns and teaching them how to kill?"
Bernard Woolley: "Yes"
Sir Humphrey: "Do you think it is wrong to force people to take up arms against their will?"
Bernard Woolley: "Yes"
Sir Humphrey: "Would you oppose the reintroduction of National Service?"
Bernard Woolley: "Yes"
Sir Humphrey: "There you are, you see Bernard. The perfect balanced sample."