Wuwejův zápisník

Něco málo o cukrové vatě

Čtěte od konce stránky, nejnovější komentář je jako první.
Podívejte se také na pravidla pro komentáře.
V textu komentáře můžete použít formátovací znaky * (tučné písmo) a _ (kurziva). Uzavřete jimi text zleva a zprava, naformátuje se automaticky.
Můžete také vkládat Emoji.
Pro odběr komentářů k tomuto článku jako RSS použijte tento odkaz.

(požadováno)
(jen osobní / nekomerční)
(ochrana proti spamu)

Zaškrtnutí způsobí, že budete mít předvyplněné údaje (nick, mail, ...) ve formulářích. Řešení je založeno na cookies, zaškrtnutím souhlasíte s jejich použitím. Souhlas můžete kdykoliv odvolat kliknutím zde.
Wu
2011-12-13 00:39:13
bb: a co jiná věc z podobného soudku, pouťová lízátka ve tvaru dudlíku? Ujíždíš na nich?
Wu
2011-12-13 00:38:58
Klokánek: s tím se nedá než souhlasit. Zažil jsem to i opačně; mezi zdravovýživáky se traduje, že mléko zahleňuje, v publikaci "Proč muži po sexu usínají?" autoři tvrdí, že je to nesmysl, ale moje zkušenost je opačná, já jsem souvislost pozoroval.
S tím čajem - čaj piju denně po litrech asi patnáct let, černý i zelený, a mohu odpovědně prohlásit, že ochlazování nebo ohřívání s barvou nesouvisí. Po vypití se zahřeješ, jednak teplou tekutinou, jednak účinky kofeinu, což se v zimě hodí. V létě, kdy je kolem teplo, tělo samozřejmě reaguje a zpotíš se. Následné odpaření potu odebere energii, takže se ve výsledku ochladíš. A to je celé kouzlo.
Klokánek
2011-12-11 15:24:43
Wu: Souhlas. Záleží na lidech. U mnoha lidí se nemůžu zbavit pocitu, že věty, který říkaj, jsou vyčtený z knížek. U některejch vidíš, že to je ze zkušenosti, proto mám poslední dobou nejradši lidi, kteří dělají něco praktického, protože tam máš téměř jistotu. Teda do toho počítám i matematiky :-)

U tady těch věcí mi je pro mne těžké rozlišit, co je sugesce a "sebenaplňující proroctví" a co ta vlastní empirie. Dám příklad: před lety mi někdo říkal, že zelený čaj ochlazuje a černý zahřívá. Od té doby se v zimě zelenému čaji vyhýbám, ale když se opravdu upřímně zamyslím: je za tím nějaká moje zkušenost? Zažil jsem někdy skutečně, že by mi po zeleném čaji byla zima? Jedno myslím jo. Ale to je na "empirii" málo.

Dobrá je na to "lidová moudrost". Ale na věci jako internet, fotografování, inzulin, čínský čaj, LSD, žádná "lidová moudrost" neexistuje. Zatímco s pivem umíme zacházet docela dobře.
bb
2011-12-09 00:34:38
Wu
2011-12-09 00:28:02
Klokánek: spousta mýtů ale taky spousta empirického pozorování. A pak se s vaničkou vylévá i dítě.

bb: dá se? Mně přišla jinačí, chuťově i mechanicky.
bb
2011-12-06 23:24:12
Klokánek
2011-12-05 20:02:01
Je to pracovní teorie. A tuším, že se to taky říká mezi "zdravovýživáky", ale tam je taky spousta mýtů.
Vono s tou západní vědou i medicínou je to složitý samo o sobě a jak si čtu třeba o medicíně čínský, tak mi někdy přijde, že tady nevidíme nos mezi očima.
Wu
2011-12-05 00:05:45
S tou cukrovkou těžko říct, ve všech článcích co jsem kdy zahlédl, se zmiňoval jako faktor nadváha a tučná strava, o sladkém se tam nemluvilo (nebo si to nepamatuji). Bude to asi složitější.
Klokánek
2011-12-04 14:19:13
Trošku jsem to pozoroval a když mám hlad, a sním tabulku čokolády, dostaví se nejdřív příliv energie a tupost pak následuje po chvíli spolehlivě. Ale stejně klidně to může být sugesce.
Únavu po běžným jídle tuším způsobuje odliv krve do trávicího traktu.
V každém případě docela věřím tomu, že na trávení velkého množství řepného cukru nejsme úplně stavění. Mám dokonce pocit, že to, že hodně starých lidí má cukrovku, je ne tím, že by jedli moc sladého ve stáří, ale že prostě celý život jíme toho cukru hodně a slinivka se celý život přetěžuje. Jednu dobu jsem cukr nejedl, protože i oslazený čaj mi způsoboval šílenou bolet zkaženého zubu, tak jsem si překvapeně v supermarketu všiml, jaký jaký je podíl výrobků z cukru na pultech -- docela velký, obvykle jedna až dvě řady regálů.
Wu
2011-11-28 00:26:26
Zajímavé, tohle já mívám spíš po těžkém jídle (maso nebo tak), po sacharidech - ať už cukrech, nebo škrobech - dostávám brzo hlad :).
POGGO
2011-11-25 15:59:25
Já teda všeobecně když dany den jim velky množství sacharidů tak jsem pak takovej unavenej. Ale neni to taková ta pravá unava. Je to spíš chuť si jít lehnout. Taková příjemná unava jako když byl človek někde v přírodě nebo tak.
Wu
2011-11-22 23:24:49
Klokánek: To je fakt, o té únavě - malátnosti - jsem taky četl. Ale prakticky nikdy jsem ji nepozoroval, možná se to projeví až při nějaké větší fyzické zátěži.
Hehe, nejedení jedením, to je pěkné :)
Klokánek
2011-11-22 12:22:33
Ad mdlo: Říká se, že cukr dodává krátkodobou energii, ale pak přichází únava (teď nevím, jak přesně má fungovat ten mechanismus, snad nějak tou metabolizací, vyplavováním insulinu či kdoví čím). Může to bejt jeden ze zdravovědnejch bludů, ale nějaká logika by v tom byla.

A jeden starej pán, kterýho znám, říká, že cukrová vata je podivuhodná tím, že člověk má pocit, že něco jí, ale vlastně nejí nic. Protože ten chomáč, kterej působí jako velkej, je jenom pár krystalků cukru. Nejedení jedením, Wej Weu :-))
Krenda
2011-11-17 14:06:24
Wu
2011-11-13 00:17:51
Jago: ale ten nalapaný vzduch by to mohl být docela dobře

bb: :) čili nečekaně rychlé naplnění, to jo, to žaludek rád nemívá.
Pocit, pramenící někde v těle, fyziologicky, mívá také fyziologickou příčinu, proto jsem nad tím takhle přemýšlel :)
Ohledně cukru - zírám. Opravdu věda.

bb
2011-11-11 11:38:09
bb
2011-11-11 11:29:17
Jago
2011-11-11 06:53:35
Wu
2011-11-11 03:48:10
jago: to je fakt, rozpuštěný musí jít ještě rychleji. Ale diabetes určitě ne, půl litru limonády není problém, stejně jako téměř libovolné množství sladkostí. Nevolno mi je výhradně po vatě.

Tomáš Pecina? ha, to mě vůbec nenapadlo! A vypadá to pravděpodobně.

bb: přetláskání by to být mohlo, ale co je vlastně příčina takového pocitu z přetláskání? ;)
Wu
2011-11-11 03:45:02
bb: utrhávám, lehce sežmoulám mezi prsty a nechávám rozpustit v puse. Tu v kelímku z krámu jsem koupil (je na fotkách u článku), ale není to ono. Asi ji kvůli trvanlivosti musí upravovat.

svařit na nitku? Neslyšel, co to znamená?
bb
2011-11-08 14:32:58
Tomáš Pecina
2011-11-08 02:21:00
Nebude ta nevolnost spíš vzduchem, který s vatou "naberete" do žaludku?
Jago
2011-11-07 23:53:54
bb
2011-11-07 23:49:47