Wuwejův zápisník

Anton Szandor La Vey: Satanská bible

Čtěte od konce stránky, nejnovější komentář je jako první.
Podívejte se také na pravidla pro komentáře.
V textu komentáře můžete použít formátovací znaky * (tučné písmo) a _ (kurziva). Uzavřete jimi text zleva a zprava, naformátuje se automaticky.
Můžete také vkládat Emoji.
Pro odběr komentářů k tomuto článku jako RSS použijte tento odkaz.

(požadováno)
(jen osobní / nekomerční)
(ochrana proti spamu)

Zaškrtnutí způsobí, že budete mít předvyplněné údaje (nick, mail, ...) ve formulářích. Řešení je založeno na cookies, zaškrtnutím souhlasíte s jejich použitím. Souhlas můžete kdykoliv odvolat kliknutím zde.
jasnovidec martin vszolek
2010-08-20 11:01:13
J-Lo Mour
2009-08-31 22:41:19
Víceméně souhlasím. V našem pochopení věcí se lišíme jen tím, že pro mě je ten "člověk se vším všudy" chudák, ale možná se tím chudákem stal právě jen a jen tím, že moc přemýšlí a snaží se pochopit, zatímco by se měl věnovat jen tomu, co mu káže pud. Nicméně to neznamená, že jsem nerad člověkem, a že všechno kolem vnímám jako slzavé údolí. Trpím však často falešným pocitem viny z toho špatného, co jsem udělal, a zaháním to čtením spirituálních pohádek;)
Wu
2009-08-31 22:14:07
J-Lo Mour: no nevím nevím, jestli z první části ten závěr vyplývá [úsměv].

Na začátku říkáš totéž co já, pouze z jiné strany. Ano, platilo to odjakživa, alespoň do jisté míry (proti tomu stojí zakódovaný altruismus), i v době kdy světu vládla církev. A každá společnost a civilizace se to snažila alespoň kontrolovat, formalizovat (zákoníky), připadně prohlásit za špatné pod metafyzickou hrozbou.

Slovo vzepřít se k nastavení druhé tváře moc nehodí [úsměv].
Kopanec do slabin slabšího? To zní hnusně, co? Akorát že tu nemluvíme o napadení slabšího, ale o vrácení útoku.
Nastavení druhé tváře... odplatu skutků učiní Otec. Někdy. Věříš-li, pak máš jasno a není třeba odvahy. Nevěříš-li, pak činíš nesmysl a tomu druhému jen usnadňuješ útoky.

Nerozumím úplně větě "zkušenosti, že svět není křesťanské nebe - ale v té Bibli na opačném pólu nikdo netvrdí, že to tak funguje, naopak." Co jak funguje? Myslíš to tak, že Satanská bible se vymezuje proti "země je ráj a všichni se milují", které vkládá do křesťanství? Pokud ano, pak tomu tak není. Vymezuje se proti imaginární odplatě a ustavičném "hříchu".
Reklamní tah pro plytký literární výtvor? Myslíš název? Reklamní a především provokativní, to určitě byl.
J-Lo Mour
2009-08-31 16:28:55
A není to náhodou tak, že "oko za oko, zub za zub" a princip egoismu platí nejen od doby, co vzal člověk do ruky rydlo a hliněnou destičku a vyryl si to jako zákon (odkdy se z dnešního pohledu počítá civilizace), ale i dávno před tím, kdy vládl prostý selektivní darwinismus. A že platil i (a to dost viditělně) v době, kdy světu vládla církev (viz minimálně dva články "devatera")? A že jen pár osobností se dokázalo tomuto principu vzepřít? A že k nastavení druhé tváře je zapotřebí víc odvahy než ke kopanci do slabin slabšího? Satanská bible je tedy jen popření křesťanské ideologie na základě zkušenosti, že svět není křesťanské nebe - ale v té Bibli na opačném pólu nikdo netvrdí, že to tak funguje, naopak. Tedy trvám na tom, že v roce 1969 byla Satanská bible jen reklamní tah pro plytký literární výtvor autora.
Wu
2009-08-30 23:59:13
Miky: ano, sporných oblastí je tam také dost, ale převážná část je sporná z pohledu nějaké metafyziky nebo zavedených žebříčků. Kdyby nám to mohla okomentovat nějaká zvířata, navyklá na nemetafyziku přírodní, možná by žádné problémy neviděla [úsměv].
Satanskou bibli přečteš snadno, když posčítám délku Kojotových článků, možná už bys ji měl půlku přečtenou, tedy bez klíčů a rituálů. Ačkoliv zrovna na ty by ses možná podíval s větším zájmem než já.

J-Lo Mour: myslím že ne, že civilizace právě proti nim bojovala svázáním s křesťanskou metafyzikou, teprve dvacáté století otevřelo dveře přijetí člověka se vším všudy.

Kojot: možná jsou tyhle dvě věci, provokatérství a schopnost uctívat sebe sama, spojeny pevněji. Třeba...jen takový člověk dokáže provokovat a nemít z toho špatný pocit. A naopak.

Drago: zrovna tohle, co jsi uvedl jako příklad, může dělat problémy i mimo sobectví - zanedbávat delší čas, plánování, historii, budoucnost, kontinuitu nebývá dobrá strategie. Leč na platnosti "tady a teď" to nic nemění. Důležitý je kontext. Tady je to vymezení proti křesťanské metafyzice, odvrácení se od konečného soudu k současnosti.
Světlo je světlo a tma je tma? Asi tím nemyslíš elektromagnetické záření o vlnové délce 400?750 nm a jeho nepřítomnost, co? [úsměv]
Drago
2009-08-30 22:25:10
Kojot
2009-08-30 18:37:10
No jo, ten tricksterovský element tomu nikdo neodpáře... Satanismus je pro provokatéry.
J-Lo Mour
2009-08-30 13:49:47
Podle Satanské bible, tedy shrnutí La Veyových osobních myšlenek (nebo spíš výsledků jeho pozorování), se řídí naše civilizace řekl bych skoro od nepaměti, tak jen škoda, že člověk k souhlasu s její filosofií nepořebuje takovou dávku odvahy, jakou slibuje její reklamní titul.
Miky
2009-08-30 12:58:11
Blahobyt s měkkým i ,to jsem celý já.
Miky
2009-08-30 12:57:11
Cítím to podobně. S mnoha věcmi v satanismu lze souhlasit ,ale hesla jako : "Smrt slabochům ,blahobit silným!" mi připadají trochu fašistická.
Děkuju za tvojí recenzi i za odkazy na T.Odvahu a J.Klubka. Nevím jestli se někdy dokopu k přečtení Satanské bible ,ale tyto informace ,které mi pomáhají satanskou filosofii pochopit vítám. Zatím se rád brodím Kojotovými články.