Wuwejův zápisník

Mineralizace pitné vody 4 - vodní kámen

Čtěte od konce stránky, nejnovější komentář je jako první.
Podívejte se také na pravidla pro komentáře.
V textu komentáře můžete použít formátovací znaky * (tučné písmo) a _ (kurziva). Uzavřete jimi text zleva a zprava, naformátuje se automaticky.
Můžete také vkládat Emoji.
Pro odběr komentářů k tomuto článku jako RSS použijte tento odkaz.

(požadováno)
(jen osobní / nekomerční)
(ochrana proti spamu)

Zaškrtnutí způsobí, že budete mít předvyplněné údaje (nick, mail, ...) ve formulářích. Řešení je založeno na cookies, zaškrtnutím souhlasíte s jejich použitím. Souhlas můžete kdykoliv odvolat kliknutím zde.
Zuzi
2007-08-10 21:30:33
bb
2007-08-09 15:12:42
mv
2007-08-09 11:07:08
bb
2007-08-09 10:54:58
mv
2007-08-09 08:50:13
Wu
2007-08-09 08:35:09
bb: ano, nechtěl [úsměv]. Nezbývá než zkoumat, hledat a vyptávat se. Občas ve specializovaných obchodech narazíš na skutečné odborníky, kteří jsou schopní poradit.
bb
2007-08-09 01:58:06
Wu
2007-08-08 20:05:12
bb: hehe, hospodyňka křížená s chemikem a ekologem, to je parádní kombinace, je mi ctí.
Myčka na nádobí je prý super, a dokonce existují studie, které prokazují, že když se používá až když se naplní, pak má spotřebu vody menší i než nejzdatnější umývač. Někdo mi to tvrdil a ačkoliv se mi věřit nechtělo, je to tak.
Jenže voda není všechno, že. Takže já osobně bych si ji nekoupil. Koneckonců mytí nádobí je docela příjemná meditace (to se mi to kecá, když to nedělám denně - úsměv).
Detailně jsem obsah tablet nehledal, takže jen stručně. V myčce žádné mechanické čištění, kartáče nebo houbička být nemůže, všechno čistí tenký proud vody, takže se tomu musí napomáhat chemicky. Do myček se dává mycí prostředek, sůl a leštidlo, tablety nejspíš obsahují všechno najednou.
Mycí prostředek : změkčovadlo vody, aby se neusazoval kámen a lépe to mylo (dříve to byly fosfáty, dnes zřejmě něco méně ekologicky zátěžového), bělidla (dříve na bázi chloru, dnes spíš peroxidy), nějaké tenzidy a detergenty (na snížení povrchového napětí a odmaštění - obdoba normálních mycích prostředků), enzymy pro rozklad bílkovinných látek a něco proti korozi. Celé to bývá dost zásadité, takže na ruce nic moc.
Sůl: kvůli regeneraci iontoměničů (další změkčování), v podstatě obyčejná (neobohacovaná) kuchyňská, ačkoliv se tvrdí, že do myčky musí být speciální.
Leštidlo: aby to nádobí vypadalo líp... tady skutečně nevím, co obsahuje.
Ten povlak mohlo být buď leštidlo, nebo špatně opláchnutá směs mycího prostředku a zbytků jídel. Protože myčka vodu filtruje a recykluje několikrát, může být špinavý filtr...

Kde sehnat, jak vyzkoušet a jakou myčku používat Ti bohužel neporadím. Ale já ji nemám a mít nebudu [úsměv].
bb
2007-08-08 13:58:03
Hele Wu... Ty seš taková domácí hospodyňka křížená s mladým chemikem a ekologem - hoodně potměšilej smajlík -
Mám na Tě jednu otázku, která tak úplně s tímhle tématem nesouvisí... i když ....
Už nějaký čas intenzivně dumám a sním o myčce nádobí. Prostě proto, že naší domácnosti by to výrazně usnadnilo život i ledaskterá protivenství - hehe. Tak jo! Vysnila jsem si ji! Vykoukala jsem i nějaké na netu, protože se mi sem vejde jen taková ta malá... a teď už jen nastřádat penízky a nádobíčko bude jako ze škatulky.
Jenže ouha!
Až doteď jsem jen od různých rodinek slyšela, jak si pořídili myčku a jak je to super a ušetří to čas i rodinné hádky, ALE, až teď jsem si uvědomila, že jsem od nich vlastně neslyšela, jak takové nádobí vytažené z myčky vypadá. Upřímně řečeno, nepokládala jsem za důležité se ptát. Logicky - prádlo vyndáš z pračky vyprané, tak tedy nádobí z myčky umyté, ne? A o co jako gou?
JENŽE - nakyslej smajlík. Momentálně jsem se nachomýtla k něčemu, co velmi otřáslo mými sny a iluzemi. V posledním týdnu jsem se párkrát vyskytla u jednoho kamaráda v práci, kde mají celkem tři myčky na nádobí. Jsou to, myslím, nějaké Siemensky. Narveš nádobí, vložíš tabletku /Calgon pover pearls/, zapneš, necháš ji půl hodky blaženě chrochtat a pak vyndáváš nádobí.
A ouha!!! Zjistila jsem věc, kterou jsem ani snad zjistit nechtěla! Od pohledu to nádobí vypadá fakt skvostně. Žádné flekance, skleničky jak naleštěné, žádné přischlé ani mastné skrvrny..... Leč .... když jsem nádobí vyndavala ven, jala jsem se propadat hlasitému zoufalství. Měla jsem chuť každý ten kousek alespoň 5x vypláchnout v čisté vodě! Nevím, jak uvnitř hrnků -ale na povrchu určitě! - byl všude takový ten slaboulinký povlak, znatelný jen na dotek a nikoli na pohled, jako když si umyješ ruce mýdlem, ale neopláchneš je. Než jsem vyndala těch asi 8 skleniček, 4 talířky a 20ks příborů, byla jsem opatlaná jak mucholapka! Nehledě na to, že na takzvaně-nerezových příborech, jsou po každém vyndání z myčky, rezaté skvrny. Na to mi bylo odpovězeno, že holt ty tabletky jsou dost drsná chemie, tak co se divím....
Heh....
Upřímně - otřáslo to mnou v hloubi duše! Na druhou stranu, vypadá to, že jsem jediná, kdo se nad tím pozastavuje a komu to vadí. Všichni zaměstnanci oné firmy z toho nádobí vesele pijí, jedí a hodují, jakoby chemie nebylo. Zatímco mně je zle už jen ve chvíli, kdy to nádobí vyndavám z myčky.
A teď babo raď!!! Plíís!!!
Jsem já přehnaně cimprlich, nebo je něco někde špatně?
Dělají to všechny tři ty myčky stejně, schválně jsem se byla podívat. Takže to nevypadá na nějakou závadu.
Jak moc velkej humus je ta chemie, která Ti zůstává tedy logicky na tom nádobí? Já vím, že i u normálního jaru se říkávalo, že se má nádobí pořádně opláchnout! A děsili mě lidi, kteří to nikdy nedělali. Mankote.. Ne, že bych byla takovej kriplík a měla strach, že mě to zabije. Jen si nějak nedokážu představit čaj či polévku s příchutí Calgonitu - škaredej smajlík.
Kde je chyba?
Dá se sehnat myčka, - cenově dostupná,achjooo! - která by nádobí fakt myla do čista? A jak to zjistit? předpokládám, že každý výrobce a prodejce bude dávat hlavu i s krkem na suprové kvality svého výrobku..
Chjoo
Chjoo
Chjoo
................... heeelp!

Wu
2007-07-28 14:18:43
Helazd: no pane jo, takhle tvrdá voda není běžná. Divím se, že s ní ve vodárně něco nedělají; voda z povrchových zdrojů se přitvrzuje, tak nevím, proč by se nemohla pramenitá změkčovat...
Helazd
2007-07-27 12:09:16
Wu
2007-07-26 22:44:42
jr: já to vyvařuju; máš pravdu, reakce se urychlí.
jr
2007-07-25 09:45:02
Wu
2007-07-23 22:47:53
JEště jsem zapomněl na metodu mechanickou, kterou používám na ocelovou termosku v práci. Když už je vrstva usazenin souvislá, vhodím dovnitř jeden až dva kovové příbory, zavřu a chvíli šejkruju. Přebytečná hmota se otluče a vyplaví [úsměv].
Wu
2007-07-23 22:43:50
Lucienne: za málo. Já vždycky používal ocet, funguje dobře, ale ta ehm vůně vody potom [úsměv]. Kyselina citronová prvním pokusem prošla úspěšně.
Lucienne
2007-07-23 18:06:47
Taky používám kyselinu citronovou, mačkat citron do konvice mě ještě nenapadlo. Ocet také zabírá. Jiné sajrajty nekupuji, mají stejnou účinnost a několikanásobnou cenu.

Zaujalo mě vysvětlení "odkameňování". Nemyslela jsem si, že to takhle funguje. Dík.
Eithne
2007-07-20 20:20:56
2bb:
A co se treba zeptat hodneho strycka Googla? Mrkni treba sem, tesne za polovinou stranky je presne tento vyrobek a cena taky neni uplne smrtelna. =) http://www.seneka.cz/cz/katalog.asp?katg=6.5
bb
2007-07-20 12:04:21
Wu
2007-07-20 09:28:39
Jago: výborný postřeh [smích]
Jago
2007-07-20 07:34:50
Wu
2007-07-19 22:43:10
Eithne: asi bych jako Děd nevěd nedopadl, ale to jenom proto, že jsem čajový purista a vodu na čaj dělám vždy novou. Takže když v konvici něco zůstalo, vyleju to. Jenže chuť citronů nebo octa bych bez pořádného vypláchnutí stejně cítil.
Ovšem možná je to jen má úchylka, protože na chuti poznám i nedostatečně odpuštěnou vodu (trubky, usazeniny).
Eithne
2007-07-19 19:05:14
2bb:
No jo, jenze tohle nejen ze pisou (mozna ani nepisou), ale fakt to funguje. Lehce oplachnout je blbost v kazdem smeru. Nastrikat, nechat pusobit, vydrhnout houbickou. Na hnusnou spinu je vzdycky poreba hruba sila. Kde se to da koupit? No my jsme to sehnali v malomestsky drogerce...
bb
2007-07-19 16:49:11
Eithne
2007-07-19 16:41:52
2bb:
Jo, myslim, ze vim, o cem mluvis. Letim se mrknout, co na to mamka pouziva, protoze to funguje skvele. Jmenuje se to Sgrassa & Brilla od firmy Madel. Je to zluta tekutina v nadobe s rozprasovacem. Tim rozprasenim vznika bila pena, ktera se nechava pusobit par (desitek?) minut. A vazne to funguje. Myslim, ze snad staci i pouze jedna houbicka ;-)
2Ded Neved:
Jo, tak tohle se memu kamaradovi stava naprosto pokazde. Zaleje si kafe, caj (to by nebylo tak hrozne), polevku...
bb
2007-07-19 15:51:06
Děd nevěd
2007-07-19 05:56:31
Již se mi stalo, že jsem ráno zjistil v konvici vodu a prostě zapnul k zalití kávy. Moje extrémně čistotná žena ovšem právě konvici nechala "odkamenovat" citronem. Na probuzení je to skvělé [úsměv], ale člověk je pak dopoledne poněkud kyselejší.
Eithne
2007-07-19 05:03:44
No s tou varnou konvici to neni tak horke. Na byte bezne pouzivame pres noc "citronovy nalev" (idealni jsou starsi citrony, ktere nam vydrzi v lednicce, dokud neutecou). Do konvice vymackame citrony, zalijeme troskou vody a nechame pres noc pekne reagovat. Rano je konvice zase "krasne nova" a citronove kafe jsme jeste nepily. =)