... milý Wu ... :-)
... s Tvým rozčilením jsem v zásadě jedno, avšak možná, že se polišíme v důvodech tohoto rozčilení ...
... hle, hle :-) :
... myslím, že lidské kultury mají mnoho rituálů, ve kterých člověk přináší oběť, i těch k jejichž výkonu je třeba oběti nějaké jiné bytosti, než je člověk samotný ... často je totiž obojí úzce spojeno ...
... oboj, jak oběť člověka, tak oběť jiného mají celku rituálu zpravidla hluboký smysl a význam, a to takový, že to, k čemu rituál míří jakožto ke svém smyslu a vyústění přináší jak člověku, tak onomu jinému, vně člověka stojícímu cosi dalšího, "za co" tato oběť obou "stojí" ... a tímto "něčím" je v lidských kulturách zpravidla vždy cosi jako "porozumění", "shoda" či "obnova" a "znovuvytvoření rovnováhy" a "souladu" ...
... hmmmmm ...
... ale je tomu tak v tomto případě? ... stojí "oběť" starého smrku "za to", za co byl "obětován"? ... jde v tomto případě o nějaký "silný" rituál naší sdílené kulturnosti, který "světu" přináší "dar" shody, obnovy či čehokoli "podobného"?
... kdepak ... nic takového ... vánoce již dávno nejsou takovým rituálem ... onen smrk tam bude stát uprostřed nechutného trhu s absurdními nesmysly. Bude tam stát mezi "penězoměnci" jako dekorace jejich nesmyslných a nevkusných činnosti, jež zrovna tou dobou nabudou hektické hypertrofované podoby ...
... a to je ten důvod, proč je tato "oběť", jež již není žádnou obětí rozčílení hodná ...
... k tomu, co se bude odehrávat o vánocích na Staroměstském náměstí by bohatě stačil nějaký strom z umělé hmoty a papíru ...
~