Tohle je hodně zajímavé téma a podle mne i dost zásadní, takže o něm přemýšlím už několik dní. Co jsem zatím vymyslel jsou spíš jen takové motivy, než ucelené myšlenky, ale třeba z toho jednou něco bude...
Umění má dva rozměry: provokaci a uspokojení a dvě formy: umění (art) a řemeslo (craft). Uspokojením myslím například estetický či spirituální prožitek, provokací pak podnícení takového prožitku. Uměním (art) je myšlena schopnost provokace, idea uměleckého díla, řemeslem pak schopnost toto dílo vytvořit.
Historicky splývalo umění s řemeslem, protože kdo neuměl řemeslo, neměl jak dílo vytvořit. Historicky rovněž umění představovalo především provokaci uspokojení.
To se ale s nástupem moderny změnilo, i když moderna je spíš důsledek těchto změn, než příčina. Jednak technika umožnila vytvářet díla i lidem s horšími řemeslnými schopnostmi. Naopak idea již není tak striktně závislá na fyzickém nosiči. Podstatnější je ale změna vztahu provokace a uspokojení, protože pro moderní umění platí, že jde o uspokojení z provokace.
Tyto změny podle mého soudu úzce souvisí s nástupem a rozvojem individualismu. Klasické umění se nebálo opakovat již vytvoření, inspirovat se jím, navazovat na něj a rozvíjet je, protože dílo bylo důležitější, než individuální tvůrce. Jak se ale individuu osamostatnilo, vyvstala potřeba originality a odlišení se. V moderním umění je cílem samotný umělec, proces tvorby a jejich odlišení od jiných umělců, hotové dílo je až druhotné. Proto může být dnes uměním i pomíjivá performance. Co může, musí, protože její reprodukce, byť v interpretaci jiných umělců, by z moderny učinila klasiku, z performance by se stalo divadlo. A z instalace socha.
~