Wuwejův zápisník

Uvědomujeme si, jakou převratnou dobu zažíváme?

Čtěte od konce stránky, nejnovější komentář je jako první.
Podívejte se také na pravidla pro komentáře.
V textu komentáře můžete použít formátovací znaky * (tučné písmo) a _ (kurziva). Uzavřete jimi text zleva a zprava, naformátuje se automaticky.
Můžete také vkládat Emoji.
Pro odběr komentářů k tomuto článku jako RSS použijte tento odkaz.

(požadováno)
(jen osobní / nekomerční)
(ochrana proti spamu)

Zaškrtnutí způsobí, že budete mít předvyplněné údaje (nick, mail, ...) ve formulářích. Řešení je založeno na cookies, zaškrtnutím souhlasíte s jejich použitím. Souhlas můžete kdykoliv odvolat kliknutím zde.
Wu
2023-04-25 22:23:21
Pravda, díky za doplnění!
Mungo
2023-04-23 21:58:45
Wu
2013-12-05 22:04:43
Tomáš Buroň: odkaz odmazán, viz pravidlo číslo 3 na http://blog.wuwej.net/2012/05/03/co-nepatri-do-komentaru.html
Tomáš Buroň
2013-12-05 21:38:49
Wu
2013-12-01 01:06:20
:) to je dobře, protože já zase nejsem člověk, který by se nechal jen tak přesvědčit
Henry Psanec
2013-11-29 16:29:23
To, že lidé budou muset začít brát SF vážně, řekl John W. Campbell tuším po svržení atomové bomby.

Kdepak, okouzlení scholastikou musí přijít samo, já nejsem člověk, který by někomu vymýval mozek stálým opakováním a otravováním a odvoláváním se na autoritu (kterou bych byl v tomto případě navíc já sám!).
Wu
2013-11-28 23:13:46
fialka: to Tě nenapadlo správně, protože se nepodivuju běžné scifi banalitě, ale naplňuje mě úžasem, že se ze sci-fi stala realita.

Bynarové zajímaví, ale Star Trek si mě nikdy nezískal :)
fialka
2013-11-28 17:41:52
Wu
2013-11-28 00:11:48
fialka: v článku jsem psal, že jsem jako dítě četl knihu a tam byl informační terminál. Ty jsi psala, že povídku o škole napsal Asimov. Myslel jsem, že mluvíš o tomtéž a tak jsem to dílo hledal a našel.
Poznámky k e-knihám super.

vera: to se ale těžko posuzuje. Dnes je také na vysokých školách mnohem více studentů a samozřejmě jich většina je méně schopných. Možná kdyby se to přefiltrovalo, převedlo na stejnou škálu, by byl výsledek srovnatelný. Zrovna tak obsah na internetu, kritizuje se často spousta balastu, šum sociálních sítí, nekvalitní deníčky. Ano, ale na internet se teď dostane mnohem více lidí než dřív, mnohem více lidí publikuje. Zase, kdyby se to převedlo, monžá by byl výsledek srovnatelný.
Pohodlnost je hnací motor pokroku také odjakživa...
vera
2013-11-27 18:48:13
fialka
2013-11-27 17:44:13
Wu
2013-11-27 00:46:20
Jago: ok.

Henry Psanec: heh, tera a terarista, dobrý :)
U scholastiky koukám doufáš, že když mi to budeš dostatečně dlouho opakovat, přijmu to jako fakt, že :)

Na změnu ve schopnosti myslet a vyvozovat závěry je brzo, informační zběsilost je záležitost sotva dvou generací.
Henry Psanec
2013-11-26 21:57:00
Jako lojzo, i já jsem o tom tuhle s přítelem Davidem rozprávěl. Pamatuju si digitální foťák, kterým před nějakými třinácti lety pro mě něco fotil jeden kamarád, měl ho půjčený, stál snad sto tisíc (a jestli ne sto padesát).

A díky Kojotovi - který se teď dal na focení a jde mu to moc dobře - jsem zjistil, že flickr teď nabízí 1 TERA prostoru každému. Neuvěřitelné - a to ne proto, že jsem starý terarista.

Neustálý přísun informací a prakticky celé vědění lidstva na dosah ruky (a jak to v jednom kresleném vtipu pokračuje ... a já ta zařízení používám na prohlížení obrázků koček a na hádky s lidmi, které neznám) - ale nic k lepšímu se nemění v schopnosti myslet a vyvozovat z informací závěry. A nemysli si, Wu, že jsem nedávníčko nemyslel na to, že se pleteš, mysle si, že scholastika není napínavější než thrillery!
Jago
2013-11-25 23:28:37
Wu: Nechci to rozebírat, ale tahle "měna" je už z principu špatně.
Wu
2013-11-25 20:31:56
jago: a co říkáš na tohle? http://finmag.penize.cz/ekonomika/276400-sestreli-cina-dolar-bitcoinem
Čína by s tím mohla hodně zahýbat...
jm
2013-11-25 10:59:42
ad pára x internet: Jestli se nepletu, tak internet jsem si pořídil nějak v r. 1998. Myslím, že tehdy byl poprvé zaveden levnější tarif na "data", takže v tom jsem byl asi celkem typický. To bylo jen před 15 lety. Mobil jsem si pořídil myslím v r. 2000.

Tím chci říct, že dopad internetu a mobilních zařízení je veliký, ale my dnes vidíme v praxi pořád jen víceméně první vlnu. Když dáme vývoji čas třeba aspoň do 2050, tak teprve bychom pochopili přesněji, jaký bude celkový dopad.
Wu
2013-11-24 23:40:35
klokánek: jak jsem už naznačil v P.S., nijak moc na svém tvrzení netrvám. Neumím objektivně posoudit míru dopadu na společnost. Jasně, připadá mi zasažení společnosti také obrovské - mění se komunikace (pro každého), mění se přístup k informacím (neustálý přísun), objevuje se globalizace - ale jak moc to je a jestli je to srovnatelné...


vera: to, že něco je špatně, se taky táhne celá staletí :)
vera
2013-11-23 15:14:39
klokánek
2013-11-22 15:05:07
Jo. Hele, ale co období páry? Potřeba uhlí, stavba železnic. V důsledku na tom rychlá přeprava osob a zpráv na velký vzdálenosti. Nový stavební technologie založený na oceli, stavba velkých moderních budov. Vznik průmyslu. Exponenciální růst souvisejících oborů. Vznik sociální třídy dělník. Velký sociální zvraty. Vznik masový výroby a spotřebního zboží. Rozvoj života ve městech. Spousty kulturních i sociálních reakcí.
Wu
2013-11-22 02:08:21
D.n.: to mě zajímá - jak to myslíš, že ho nejsou schopní ustát?

jm: Wikipedie je skvělá, dokonale použitelná. Akorát když vypadne internet, je to zlé :). Ukládání eKnihy, no tohle? Musím to vyzkoušet, nikdy jsem si nevšiml, že to jde, díky za upozornění

fialka: strávil jsem teď pěkných dvacet minut hledáním, co to bylo. Vladimír Savčenko - Za hranicemi času, Karavana, sešit číslo 217.
Že konec světa spočítali i Vikingové slyším poprvé, z tho soudím, že největší nebude :)

jago: myslel jsem hlavně těžbu, na tu už je pozdě. Ale pořád jsem zvědavý, jak to s ním dopadne.

lojzo: to je fakt, taky si nevybavuji nic, kde by figurovaly decentralizované systémy. Dobrý postřeh.
Větší a menší konce světa - jasně :). Čím větší humbuk kolem, tím větší konec světa. Pravda, s rokem 1000 to asi srovnávat nepůjde... No a když nějaký konec světa opravdu nastane, stane se největším :)

Tribun: je to tak, stárnu a začínám mít s čím srovnávat :)
Změny jsou to asi opravdu hlavně kvantitativní, knížky už tu byly předtím, foťáky taky - ale ta kvantitativní změna je tak obrovská, že přeuspořádává svět.

Peto: morálka jde od desíti k pěti už několik tisíc let a pořád je to dobrý, toho se nebojím. Co mě ale mrzí jsou reklamní odkazy v komentářích, prostuduj si http://blog.wuwej.net/2012/05/03/co-nepatri-do-komentaru.html
fialka
2013-11-21 21:28:56
Peto
2013-11-21 19:10:43
Tribun
2013-11-21 08:54:05
Stárneš, Wu :-)

Ale vážně, píšeš o převratné době, ale je skutečně převratná? Jsem svědky revoluce, nebo jenom evoluce? Nejsou to povětšinou změny spíše kvantitativní (výše, dále, rychleji), než kvalitativní (co, kam)?

Vezmi si takové auto: jestli je na něm něco převratného, tak jedině baterie u elektromobilů, jinak je to pořád plechovka s motorem na dvou kolech. Jasně, že úplně jiná ve formě, ale v zásadě stejná v podstatě, jako v časech Laurina s Klementem. Počítače to samé. Jsou rychlejší, ale je to pořád von Neumann. Atd. atp. A to nemluvím o společnosti, kde je vývoj jasně regresivní.

Tím neříkám, že by měl člověk pokrokem pohrdat, jen by se jím neměl nechat zaslepit.
lojzo
2013-11-20 22:05:33
Wu: Sranda, nad tou prelomovou revolučnou dobou som tiež rozmýšľal akurát pred dvoma či troma dňami - takmer presne tak ako ty (inšpirovalo ma, že po prvýkrát som navrhol barák pre miesto, kde som v živote nebol - a napriek tomu vďaka streetview viem presne ako to tam vyzerá; do takých podrobností ako umiestnenie uličného podzemného hydrantu).
Ešte by som pridal eBay - človek kúpi prakticky čokoľvek (ja teda hlavne predmety môjho zberateľského záujmu).
Mimochodom, zaujímavé, že pokiaľ viem všetky sci-fi predvídali nejaký centrálny databázový systém či Centrálny Mozog Ľudstva, decentralizovaný internet nikto. Alebo sa mýlim?
Takisto mobily - satelitné telefóny boli kadekde, ale prím hrá v skutočnosti decentralizovaný bunkový systém.

jm: Jazykové mutácie na wiki - áno, super vec! Tú eknihu som ešte neobjavil, budem to musieť omrknúť.

Jago, Wu: Bitcoin ma tiež minul - a nechýba mi. ;-)

Oni sú väčšie a menšie konce sveta? 8-O No to mám teda ešte medzery! ;-)
Jago
2013-11-20 21:40:18
Tak já se přidám - bitcoin. Wu, myslím si, že bys měl být rád, žes nenaskočil. Osobně nechápu, že ho někdo bere vážně resp. že do něj vráží peníze. Rádoby svobodomyslné a liberální (často naivní) argumenty mě nepřesvědčily - třeba v diskusi u toho Hlavenky.
fialka
2013-11-20 21:27:20
jm
2013-11-20 07:53:16
Souhlas. Díky té každodennosti a všednosti přitom těžko docenit hloubku změn.

Já osobně bych jako jednotlivost vypíchl Wikipedii. Používám ji denně. Skutečný osvícenecký sen realitou. Především to, že každé heslo má proklik na všechny světové jazykové verze. Člověk si přečte o nějaké válce a má před sebou pohled obou stran.

Poslední dobou jsem začal využívat funkci, které jsem si dříve nevšiml, totiž vytváření eknihy na Wikipedii. Je to udělané naprosto dokonale, že lépe a snadněji to nejde. Jedním klikem se přidá heslo, na které se člověk zrovna dívá, do eknihy; nakonec jedním klikem se soubor stáhne a je to perfektně udělaný epub s obsahem a s obrázky.
D.n.
2013-11-20 07:13:43
Když jedu v metru, kráčím Prahou nebo sedím v kavárně, sleduji, jak lidé tento převratný pokrok nejsou schopni ustát. Je to ale zřejmě můj problém.
Virtuální prohlídka měst bez lidí - když tam člověk přijede, naštěstí tam ještě jsou.