Wuwejův zápisník

Knihy o útěku z města

Čtěte od konce stránky, nejnovější komentář je jako první.
Podívejte se také na pravidla pro komentáře.
V textu komentáře můžete použít formátovací znaky * (tučné písmo) a _ (kurziva). Uzavřete jimi text zleva a zprava, naformátuje se automaticky.
Můžete také vkládat Emoji.
Pro odběr komentářů k tomuto článku jako RSS použijte tento odkaz.

(požadováno)
(jen osobní / nekomerční)
(ochrana proti spamu)

Zaškrtnutí způsobí, že budete mít předvyplněné údaje (nick, mail, ...) ve formulářích. Řešení je založeno na cookies, zaškrtnutím souhlasíte s jejich použitím. Souhlas můžete kdykoliv odvolat kliknutím zde.
Wu
2014-03-16 01:00:49
Lenka Samková: úžasný přehled!
Díky za doplnění, hned mám co shánět.
Lenka Samková
2014-03-14 23:40:09
Wu
2010-07-15 23:30:04
Jé, super, hned to připisuju na seznam, díky za tip.
bb
2010-07-14 14:38:05
Wu
2010-04-15 22:06:51
To ale není útěk z města.
Paulo Coelho
2010-04-15 21:32:57
Wu
2010-03-06 00:13:56
Winter: u Rudiše jsem mrkl na anotace - a asi by mi to nesedělo, nejspíš tenhle způsob metafory taky nemám rád.
Ale na Ryšavého jsem prolétl recenze a zaujaly mě, Cesty na Sibiř si pořídím. Díky za tip.
Winter
2010-03-04 00:50:09
Winter
2010-03-04 00:24:53
Wu
2010-01-28 23:19:37
Díky, doplněno k článku. Škoda že ta Librová je nesehnatelná.
fialka
2010-01-27 15:52:39
bb
2010-01-22 22:44:19
Wu
2010-01-22 22:27:36
bb: no dobrá, když tak významně mrkáš. A samozřejmě pokud ji někde uvidím a vzpomenu si na to [úsměv].
bb
2010-01-21 15:58:50
kryska
2010-01-21 12:44:33
bb
2010-01-21 11:35:29
Wu
2010-01-20 23:48:03
jm: dřív nebo pzději udělám ještě jeden seznam na postapokalyptické knihy, tam Tma spadne jednoznačně. Četl jsem verzi jedna,verzi dva mám v zásobníku, ale rozhodně si ji přečtu.
Žamboch má jednu povídku ve sborníku Na křídlech tornáda na podobné téma, taky čistý konec civilizace.

bb: no jo, to bys ani nebyla ty, kdyby nebyl nějaký úkrok [smích s mrknutím]. Ani jedno poselství jsem nikdy neviděl, tak nevím.

fialka: meziknihovní výpůjční služba asi funguje, jenže já do knihovny nechodím, protože
1) jsem hamoun a knihy co se mi líbí chci mít doma, abych se k nim mohl vrátit kdykoliv mě napadne
2) kdybych k té hromadě nepřečtených vlastních knih přidával další, asi bych se zbláznil [úsměv].
Miky
2010-01-20 19:03:49
Nevím jak Wu ,ale já tu Morganovou četl a bylo to krásný - zvlášť Poselství od protinožců. Je to jedna z mých nejoblíbenějších knih.:-))
bb
2010-01-20 15:13:51
fialka
2010-01-20 13:59:51
jm
2010-01-20 08:07:46
jago: Když se dívám na svůj včerejší příspěvek, tak vidím, že máš pravdu: ty Engerlingové jsou fakt něco jinýho. Jsem se nechal unést vášněmi, že jsem zmíněn v článku:-)
Jago
2010-01-19 22:07:28
Wu
2010-01-19 15:12:31
Dnešní článek Umíte najít dobré knihy k tématu (http://met.blog.root.cz/2010/01/19/jak-najit-dobre-knihy-amazon/) o uživatelských seznamech na Amazonu mě vedl k experimentu s dotazem "leaving city". A světe div se, první seznam se jmenuje "It Started with Thoreau: Living "Away" and with Nature":

http://www.amazon.com/It-Started-with-Thoreau-Living-Away-and-with-Nature/lm/1KVVY7HNNQW5X/ref=cm_srch_res_rpli_alt_2

bb
2010-01-19 10:56:09
bb
2010-01-19 10:47:18
jm
2010-01-19 08:37:38
Ještě mi to leželo v hlavě. Asi úplně v žánru bych bral jenom to, když někdo dobrovolně se vzdá civilizačního pohodlí.

Z oboru nedobrovolného vzdání se jsem si vzpomněl na příklad par excellance: od Ondřeje Neffa Tma. To je brutus: jak by to vypadalo v Čechách, když přestane fungovat elektřina (tj. jako princip - najednou nic elektrickýho nejde). Pokud vím, tak to publikoval ve třech verzích: napřed delší povídku, pak jako knížku a nakonec jako verzi dvě v tlusté knize, protože mu ta verze předtím připadala nemístně optimistické. Já četl ty první dvě verze. Tu třetí jsem si koupil, ale číst to nebudu - je to drsný. (Zařadím to do knihovničky s knížkama, které jsou dobré, ale nebudu je číst, tak je budu nabízet návštěvám.)

On vůbec ten Neff určité prvky spontánního vzniku nového řádu má v řadě knih: leccos na ten způsob bylo i v té trilogii Milénium.

Ve sci-fi ten život za jiných podmínek je asi celkem běžný. Docela si pamatuju jeden dvojdíl J.F. Kováře (od Žambocha), kde Čechy jsou zamořeny smrtelnými viry a lidi žijou v malých desinfikovaných komunitách. Zvláštní příběhy o adaptaci jsou i mezihvězdné lety: psal jsem i na blogu o sborníku Plameny hvězd, kde jsou klasické povídky na téma mezihvězdných letů; o jedné jsem si poznačil: "vybraný vzorek populace planetky z okraje sluneční soustavy utíká před pozemskými útočníky. Vydává se pod vedením upravené ? fakticky nesmrtelné ? náčelnice na cestu deset tisíc let dlouhou. Zde nejsou obyvatelé hybernováni: pomocí plánování se má udržet životaschopná skupina lidí po mnoho generací. Celkem předvídatelně jsme svědky postupné degenerace." Podobné bylo před lety ten český sci-fi román Engerlinové o té komunitě, co na konci první světové války se skryla v podzemí a zachovala tam Rakousko-Uhersko.



Wu
2010-01-18 23:44:33
Jago: traktát vynikající. A opět mě zaujala střelba žaludů. Teda žaludu. [úsměv]

lojzo: Saturnin je nádherné čtení, a vlastně i výborná podívaná, zase jedno podařené a důstojné zfilmování. Ale myslím, že ani záchranná výprava při povodni, ani zmínka o doktorově srubu, se za útěk z civilizace považovat nedá.

Ofelie: výborně, přidávám do seznamu

Miky: o obou jsem slyšel, ale ani u jednoho mi nedošlo, že spadají do tématu - díky.

fialka: vynikající tipy, díky. Bídné roky budou asi nesehnatelné (budu v antikvariátech dávat pozor). Merleho beru - viz. http://blog.wuwej.net/2009/11/16/shigor-birdman-kronika-konce-sveta.html
Tři muže ve člunu mám pro jejich atmosféru ve stejné skupince se Saturninem - na zlepšení nálady ideální. Klasickou robinsonku jsem už nečetl ani nepamatuju, ale taky to sem spadá. Není to sice útěk, ale nutnost, stejně jako postapokalypsa, ale vyrovnání se s životem daleko od civilizace nebo zcela bez něj mě zajímá.

kryska: jasně, zrovna čtu Hloubení. Holdstock je úchvatný, oživlá mytologie, archetypy... sem bych to nedával, ale je to NĚCO. (viz. http://blog.wuwej.net/groups.html#mytaga)
kryska
2010-01-18 21:36:03
kryska
2010-01-18 21:33:27
fialka
2010-01-18 19:09:05
Miky
2010-01-18 17:01:05
"Pestří a zelení" - skvělá sociologická studie o lidech ,kteří odešli z města od Hany Librové. Pak mě ještě napadly Karpatské hry od Miroslava Nevrlého. Karpatské hry sice nejsou o útěku do divočiny ,ale spíše o opakovaných útěcích(netradičních vandrech) po Rumunských horách ,ale je to mňamka.
P.S. Rozbor Rumcajse od Krysky mě naprosto dostal.Super!
Ofelie
2010-01-18 15:41:34
Česky vyšlo jako Útěk do divočiny.
Ofelie
2010-01-18 15:40:37
K tématu mě napadá Krakauerovo Into the wild, je to trochu moc populární, ale čtivé. Já jsem si to užila.
lojzo
2010-01-18 10:34:39
A čo Saturnin? (žmurk polovážny)
Jago
2010-01-18 10:09:48
Wu
2010-01-18 00:59:45
kryska, tribun: Rumcajs a Bible? Vás dvou se příště zase na něco zeptám! [smích]

kryska: ovšem analýza Rumcajse je bravurní, postřeh s plodivou silou má mimořádnou průraznost [úsměv].

Zdenál: výborně, děkuji za tip, už jsem stáhl a nahrál do mobilu.

jm: to by rozhodně mohlo být zajímavé, ale nevím jestli bych se chtěl prát s nagličtinou. Možná někdy... Odvrátit se od duševní práce a něco SKUTEČNÉHO vyrobit mě taky láká [úsměv].
jm
2010-01-17 23:03:36
Vida, velice kvalitní článek (=zmínka o mně:-). Teď jsem se zoufale snažil přispět nějakým příkladem, ale správný příklad jsem si zatím nevzpomněl.

Jenom se mi vybavilo doporučení mého p. Učitele, se kterým jsme hovořili o životě, a on mi vřele radil (už je to nějakých deset let) knihu Fall and Rise of Reginald Perrin od autora jménem David Nobbs. Bohužel přeloženo to evidentně nebylo a ani v angličtině jsem to v českých obchodech nikdy nenašel. Až budu mít rozhazovačnou, tak si to objednam v Anglii. Už je to hodně let, ale mám dojem, že mi prezentoval tak, že chlápek už to nemoh vydržet coby úředník ve městě a začal prodávat zmrzlinu. Ale takovouto story úplně nevidím ve webových přehledech, tam se píše něco jako že předstíral smrt a pod vymyšleným jménem začal nový život a užíval si manuální práci.

(Snažil jsem se najít aspoň tu knížku o těch pomerančích ve Španělsku, co jsem tehdy četl recenzi, ale bohužel zaboha to nemůžu najít.)
Zdenál
2010-01-17 14:30:01
kryska
2010-01-17 14:10:01
Tribun
2010-01-17 13:56:39
To se asi nepočítá, protože Rumcajse vyhnali. Ale co Bible? Přinejmenším Nový zákon je samý pastýř nebo rybář.
kryska
2010-01-17 12:01:32