Myslel jsem si, že science fiction mám docela načteno, ale tahle kniha mě vyvedla z omylu – znám jen vrcholky ledovce, a rozhodně ne všechny.
Kniha je rozdělená do následujících kapitol:
- K počátkům sci-fi: od Odysseje k Frankensteinovi – od starověku až do začátku 19. století. Homér, Lúkianos ze Samosaty, Cyrano z Bergeracu, Thomas More a utopie, Jonathan Swift, Mary Shelleyová...
- Jules Verne, obdivovatel vědy a vizionář: Francie, 19. století. Mládí Julese Vernea, jeho literární začátky, jeho vztah s P. J. Hetzelem, série Podivuhodné cesty...
- H. G. Wells, revoltující katalyzátor: Anglie, od konce 19. po začátek 20. století. Wellesovo mládí, jeho začátky, jeho největší díla, jeho politická přesvědčení...
- Příchod pulpových časopisů: Spojené státy, od konce 19. století až do krize roku 1929. Časopisy Argosy, Wird Tales, All-Story, Amazing Stories, Wonder Stories, The American Weekly… Z autorů a dalších aktérů zmiňováni mimo jiné: [vynechávám, seznam je na čtyři řádky] Hugo Gernsback, E. R. Burroughs, H. P. Lovecraft, Robert E. Howard, 'Doc' Smith, ...
- Francouzské sci-fi a vědecká fantastika: Francie, konec 19. století a první polovina 20. století. Zejména Camille Flammarionová, J. H. Rosny, začátky Goncourtovy ceny, Maurice Renard, časopis Sciences et Voyages, [atd., vynechávám]
- Zlatý věk amerického sci-fi: od třicátých let po konec let čtyřicátých. Počátky Johna W. Campbella a jeho práce na časopise Astounding, Isaac Asimov a jeho zákony robotiky, Robert A. Henlein, A. E. Van Vogt, Theodore Sturgeon, návrat k pulpům, schůzky literární společnosti Manana, jaderná hrozba ve sci-fi, jazykověda ve sci-fi, Campbellův odklon k pseudovědám, knihovna zlatého věku sci-fi. [atd., vynechávám]
- Velká Británie a New Wave: od počátků (konec třicátých let) až do let šedesátých. Aldous Huxley, George Orwell, Arthur C. Clarke, J. R. R. Tolkien, Robert Silverberg, Brian Aldiss, … [vynechávám]
- Americká alternativní scéna: od konce zlatého věku (padesátá léta) po dobytí měsíce (1969). Richard Matheson, Kurt Vonnegut, Rod Serling, Philip K. Dick, Frank Herbert, Robert Silverberg, Kate Wilhelmová, Harlan Ellison...
- Americké ženské sci-fi. Ještě jednou Judith Merrilová a C. L. Mooreová, dále také Katherine MacLeanová, Ursula Le Guinová, Joanna Russová, Pamela Sargentová, Rebecca F. Kuangová (laureátka ceny časopisu Astounding 2020). Otázka postavení ženských hrdinek v science fiction.
- Kyberpunk: poslední velká revoluce science fiction? Bruce Sterling, William Gibson, popularizace termínu 'kyberpunk' Gardnerem Dozoisem, Dashiel Hammett, Métal hurlant, Vernon Vinge, popkultura, NSO neboli "new space opera"...
- Moderní francouzská science fiction: od druhé poloviny 20. století až dodnes. Neopomenutelné edice a jejich vydavatelé, Raymon Queneau, překlady Borise Viana, Stefan Wull, Moebius, Alejandro Jodorowsky, ...[atd., vynechávám]
- A co zbytek světa? Science fiction v Německu, Polsku, Rusku, Itálii, Španělsku, Skotsku, Asii, Jižní Americe a Africe. Stanislaw Lem, Alexej Tolstoj, bratři Strugačtí, Gabriel García Márquez, … [atd., vynechávám]
Myslím že už z pouhého přehledu tušíte, že to není nic povrchního. Naopak, nálož je to tak velká, že je místy nečitelná, komiks nekomiks. Ostatně komiksové zpracování je spíš doplnění, žádné příběhy nečekejte – je to jen ilustrace. I když se snaží – kapitolami nás provázejí různé postavy, od vydavatele pulp časopisu přes trojici spisovatelů až po dva roboty z filmu a románu:
Jenže jak je toho hodně, dostává se do potíží i grafická stránka. Verzálky jsou v komiksu normální a v pořádku, když má ale bublina pět šest řádek, už se čtou špatně. A věci jako Panteon sci-fi, to už je vysloveně vysilující:
Kapitoly doplňují desítky přehledů typu
- Čtyři steampunkové romány
- Pět neopomenutelných space oper
- Třicet devět zásadních sci-fi komiksů
- Pět hlavních kyberpunkových děl
- Devět neopominutelných autorů z let 1980 až 2000
Což je samo o sobě také spousta informací. Kniha je zkrátka extrémně podrobná, sci-fi by se dalo studovat celý život. Pro komiksovou formu je to zbytečné, méně by bylo více. Myslím, že optimálně jsou udělané první čtyři kapitoly, tam jsou rozsah i kresba v souladu.
A je to také hodně frankocentrické (ostatně jako jakákoliv jiná francouzská kniha, že), v podstatě představuje ve stejném detailu tři pilíře – USA, Velkou Británii a Francii. Zbytek jenom letem světem, jen největší hvězdy. U nás nic; pravda, J. M. Trosku jsem nečekal, ale že ani klasika jako Čapek se slovem robot? (Zatímco autor slova astronautika tam je. Francouz, mimochodem.)
Každopádně jako encyklopedie sci-fi kniha funguje.
Odkazy:
Hodnocení hvězdičkami používá jako prevenci
opakovaného kliknutí anonymní cookie.
Pokud s tím nesouhlasíte, neklikejte.
Další podrobnosti k cookies zde.