Wuwejův zápisník

Vaše domácnost a výpadky civilizačních vymožeností

Čtěte od konce stránky, nejnovější komentář je jako první.
Podívejte se také na pravidla pro komentáře.
V textu komentáře můžete použít formátovací znaky * (tučné písmo) a _ (kurziva). Uzavřete jimi text zleva a zprava, naformátuje se automaticky.
Můžete také vkládat Emoji.
Pro odběr komentářů k tomuto článku jako RSS použijte tento odkaz.

(požadováno)
(jen osobní / nekomerční)
(ochrana proti spamu)

Zaškrtnutí způsobí, že budete mít předvyplněné údaje (nick, mail, ...) ve formulářích. Řešení je založeno na cookies, zaškrtnutím souhlasíte s jejich použitím. Souhlas můžete kdykoliv odvolat kliknutím zde.
Wu
2019-04-04 22:11:32
V krajní situaci člověk najde nečekanou sílu.
No vida, vodu máš, to je první krok :)
bb
2019-04-04 01:11:52
Wu
2019-04-02 22:37:25
:) tak až si to dáš za pár let potřetí, tak si nakup aspoň nějaké balené vody, jo?
bb
2019-03-31 23:31:31
Wu
2019-03-31 21:56:27
Počkej, hlava v písku je ten nejméně efektivní způsob přípravy ;).
(ale jsi konzistentní, podívej: https://blog.wuwej.net/show.php?id=1333234680000#13983 )
bb
2019-03-29 01:11:10
Wu
2013-08-01 01:02:23
Ano, přečerpávání odpadu je pěkný příklad křehkosti.
2013-07-31 02:32:47
Libje
2013-05-04 16:43:42
Wu
2012-07-09 01:25:19
Je mi to jasné a zažít bych to nechtěl. Už jenom mytí nádobí nebo splachování záchodu...
Rosťa
2012-07-05 18:06:07
Můžu říct že dvoudenní výpadek dodávky vody jsem zažil na vlastní kůži, nikomu to nepřeju, cisterny jsou sice krásná věc, ale plnou vanu teplé vody nahradit neumí
Wu
2012-04-14 00:29:55
Tam si ale moc neověříme připravenost svojí domácnosti. Ale jako trénink určitě dobré. Absolvoval jsi něco takového?

ad včeliště - URL je určené pro stránky komentátora, ale jaksi z principu se tím myslí stránky soukromé. Tentokrát to nechám, příště nanejvýš Pepperos, ano?
Josef Řezníček
2012-04-12 23:27:00
Docela dobrý je jet do nějaké více rozvojové země než ČR. Třeba letní dlouhodobý pracovní pobyt na Filipínách je něco (tajfuny, často nefungující elektřina apod).
Wu
2012-04-12 01:11:45
Ono tak zle nebude, postkatastrofu nečekám - ale na výpadky se připrav určitě, technologie je křehká.

bb
2012-04-11 16:12:23
Wu
2012-04-06 00:31:44
Mně se líbí Sanosil, Aquasteril bych už koupil ten v šroubovacích lahvičkách nebo v tabletách. A našel jsem ještě Micropur Forte v tabletách.

Pokud bys s filtrem nikam nechodil, asi by to také šlo, ale jak tam píší v diskuzi - něco se rozbije a jsi nahraný. U tablet záleží jen na tom, jak velkou máš zásobu.
Tribun
2012-04-05 08:43:15
Nad nějakým filtrem na vodu jsem přemýšlel, protože vody mám jinak relativně dost, ale není pitná. S filtrem by snad být mohla. Líbily se mi ty keramické, ale ten článek na Kalimeře mi to rozmluvil, tak teď nevím. Co bys volil ty?
Wu
2012-04-05 00:55:41
Tribun: ta zvukomalebnost je hodně účinná, co? :) Jo, udržovat zásobu balené pitné vody mi dělá problém taky, protože piju vodu z kohoutku a balenou nevyužiju.

Jm: zeptal? Je připravená? :)

fialka: zlatý ČEZ, údržbu hlásí 14 dní předem, nejmíň. Jo, agregát se mi jako záložní řešení líbí, ale chce to dům, v bytě to nejspíš nebude to pravé.
K čištění vody http://www.kalimera.cz/cisteni_vody_na_cestach.html
Akorát u aquasterilu pozor na skladování poblíž ocelových předmětů :) páry chloru nebo jeho sloučenin tím papírovým pytlíkem procházejí a s ocelí si moc dobře rozumějí :)

fialka
2012-04-03 17:17:25
fialka
2012-04-03 17:01:59
Jm
2012-04-03 09:43:10
Dobré otázky - zeptám se manželky, jak to má připravené:)
Tribun
2012-04-03 08:53:22
Je fakt, že nemusí jít hned o "postapo" (zvukomalebný blíženec gestapa :-)), ale o normální havárii, blackout, povodeň... A to má asi smysl být připraven. Myslím, že v takovém případě bych pár dní asi ustál, jediné, co mi chybí, je pitná balená voda (té nepitné, balené v bývalé senkrubně, mám víc, než dost).
Wu
2012-04-02 22:43:22
Anny: před lety jsem Tmu četl, výhledově se chystám na Tmu 2.0. Prý je podstatně drsnější... Cílek v Deníku?
To bych si přečetl, online asi není, co?
Aha, je http://www.denik.cz/z_domova/geolog-a-filozof-vaclav-cilek-cim-mene-penez-tim-muze-byt-zivot-veselejsi-201203.html
Cit. "My teď píšeme knihu, která se týká praktických receptů, jak se chovat v chudé společnosti." Tak na tu se těším!

Pěkné načasování - ale přísahám, že mě neinspiroval, článek jsem měl napsaný a připravený k publikaci asi měsíc.



Anny
2012-04-02 08:37:58
Wu
2012-04-01 22:00:21
Tribun: po pravdě řečeno, totální kolaps považuji spíš za takovou teoretickou záležitost, a pro dílčí kolapsy existují krizové plány - armáda, hasiči. Pro běžného člověka je relevantní právě to, co řeším v tomhle článku. Plus třeba věci typu povodeň, požár a tak.

Ochrana sebe sama a svých věcí v totální divočině by byla stěžejní věc a také prakticky všechny postapo knihy to řeší stejně - co nejrychleji se ozbrojit. Předpokládá to umět se zbraní aspoň zacházet, ale na to se připravit dá.

HC: vyplatí se mít alespoň plán; vědět, co budeš muset udělat, a vědět, jak to udělat. Řídit se minulostí v oblasti technologií nemá smysl. Kolikrát vypadla elektřina na 24 hodin v New Yorku, před blackoutem v roce 2003? http://en.wikipedia.org/wiki/Northeast_blackout_of_2003
Jinak souhlas, krátkodobý přežijeme. Ale hranice mezi krátkodobým nekomfortem a kolapsem společnosti a státu je malá, láme se to někde u pěti dní (mluvil o tom na konferenci Trendy v internetové bezpečnosti Jaroslav Pejčoch), pak začíná rabování a právo silnějšího.
Wu
2012-04-01 21:36:27
Hurri: taky jsem to někde slyšel, že si lidi bez elektřiny plynem nezatopí.
To přečerpávání splašků, to tam ale asi stejně musí mít nějakou nádrž, takže doba výdrže bez elektřiny je dána její kapacitou. Každpoádně mít bych to taky nechtěl.

VojtaR: je dobře, že na soběstačnost myslí a nespoléhají jen na jeden zdroj tepla

lojzo: a jo, on je apríl. No, bohužel tenhle článek myslím vážně :).

partyzáchranka: jako skrytý backlink je to dost žalostný oslí můstek. Ale když mi prozradíš, jak tenhle byznys jde (neveřejně, mailem), tak ho tu nechám.


HC
2012-04-01 19:09:43
Klíčovou otázkou je, zda se vyplatí připravit se na tyto eventuality. Je pravděpodobnost dost vysoká na to, aby ospravedlnila nemalé náklady? Kolikrát za posledních 50 let nešla v místě, kde bydlíte, více než 24 hodin elektřina?

Krátkou dobu všichni bez civilizačních vymožeností přežijeme.

Budeme-li se bez nich muset obejít déle, doporučuji nakoupit ostnatý drát, pořídit automatické zbraně a dostatek munice. Protože i pokud budete na 110 % připraveni, ale neozbrojeni, bude Vám to houby platné.
Tribun
2012-04-01 13:30:45
Velmi dobré otázky, které si málokdo klade. Ono je komfortnější a konformnější (žádné zpochybňování mantry o tom, že se máme stále lépe, vlastně nejlépe) si je neklást.

Já si je třeba čas od času položím a odpověď je vždy více či méně lapidární: byl bych v prdeli.

Být na takové výpadky připraven vyžaduje investice, pro které nemá rodina pochopení, stejně jako znalosti a dovednosti, pro které nemám vlohy (můžu se na hlavu stavět, ale na tom, že jsem technický antitalent, to nic nezmění).

Připravenost na kolaps civilizace má podle mě jednu zásadní slabinu: jak chránit to, co jsem vybudoval a co mi poskytne prostředky k přežití, před těmi, kteří nic nevybudovali, ale mají moc a prostředky mi to vzít? Jsou ti, kteří se na kolaps připravují, ozbrojeni a připraveni střílet? Jsou schopni ubránit svůj dům (dvůr, statek, tvrz) před rotou banditů? O pravidelné privátní armádě nemluvě...

Ne, nejsem připraven, a dost pochybuji o tom, že se někdo skutečně připravit může. Pokud se totiž zhroutí úplně všechno včetně bazální infrastruktury, bude to velmi pravděpodobně znamenat i to, že se zhroutil stát jako takový, zavládla džungle (aka libertariánská nirvána, ale to sem teď nepatří) a nebude nikdo, kdo by vynucoval má (vlastnická) práva.

Ale třeba mi jen něco podstatného uniká, třeba jen nevím o nějakém plánu, o nějaké organizaci.
partyzáchranka
2012-04-01 11:11:32
Výpadek zásob a hlavně přísunu alkoholu vyřeší Partyzáchranka, to ostatní je podružné a dá se bez toho přežít ;)
lojzo
2012-04-01 09:06:26
Na prvého apríla takéto desivé myšlienkové experimenty?! Daj pokoj! ;-)
VojtaR
2012-04-01 08:30:11
hurri
2012-04-01 07:38:07