Wuwejův zápisník

Jiří X. Doležal: Klášter

Čtěte od konce stránky, nejnovější komentář je jako první.
Podívejte se také na pravidla pro komentáře.
V textu komentáře můžete použít formátovací znaky * (tučné písmo) a _ (kurziva). Uzavřete jimi text zleva a zprava, naformátuje se automaticky.
Můžete také vkládat Emoji.
Pro odběr komentářů k tomuto článku jako RSS použijte tento odkaz.

(požadováno)
(jen osobní / nekomerční)
(ochrana proti spamu)

Zaškrtnutí způsobí, že budete mít předvyplněné údaje (nick, mail, ...) ve formulářích. Řešení je založeno na cookies, zaškrtnutím souhlasíte s jejich použitím. Souhlas můžete kdykoliv odvolat kliknutím zde.
Wu
2012-02-29 23:08:53
Petr: připadá mi to jako příliš velké zjednodušení, ale nenacházím žádný pořádný argument proti. Zato si umím snadno představit, že třeba podnebí, nutící přes poledne nečinně ležet, a dovolující přežít bez následků noc bez obydlí, klade menší nároky a vyybízí spíše k odevzdanosti než k aktivnímu dobývání.
Dobrý impuls k přemýšlení :)
petr
2012-02-29 11:17:35
petr
2012-02-29 10:42:29
Wu
2012-02-26 21:44:22
Winter: Na JXD nemám moc vyhraněný názor, protože to málo, co jsem od něj četl (dvě knihy a pár článků) bylo sice provokativně napsané, ale v jádru správně, tedy nakolik jsem to dokázal posoudit. A těm posledním článkům o rozvodu nebo co to bylo jsem se vyhýbal.

Henry Psanec: o vandalizaci trilobitů nevím, jestli jo, tak by to bylo ubohé.
Henry Psanec
2012-02-26 21:07:16
Omlouvám se za komentář mimo téma - na téma Východu mě napadá jen to, že jsem teď četl o pánovi, který celý život žil v Japonsku, mluvil japonsky, za ženu měl Japonku, a když umíral, řekl, že Japonce se mu nikdy nepodařilo pochopit - ale pletu se, když si pamatuju, že JXD na Wikipedi "zvandalizoval" čánek Trilobiti tím, že do něj vepsal báseň o své ženě?
Winter
2012-02-25 12:55:29
Wu
2012-02-24 00:43:19
S tím souhlasím, dva tisíce let křesťanství si neseme v sobě ať chceme, nebo nechceme. Třeba jen takovéhle běžné výroky a rčení: http://blog.wuwej.net/2005/07/14/krestanska-kultura.html
To se pak těžko pracuje na rušení ega. Ale zase o to je to lákavější.

Všechno šíření východních učení na západ jako vtip? Pěkná představa :)
Mordemy
2012-02-22 10:47:00
Podle mě je tu trochu problém v tom, že západní člověk se prostě nemůže snažit žít tak, jak východní učení káže, protože mu to nikdy nebude fungovat. A je možná chyba snažit se fungovat "jako ti moudří chlapci z východu". My jsme se narodili na západě, nasákli jsme všema negativníma i pozitivníma věcma, co tu máme, a zvednout se a odjet žít do kláštera prostě nelze ani si nelze ten klášter zařídit tady. Alespoň nevím o nikom a o ničem, co by fungovalo. Tím nechci říct si z toho východu nemůžeme nic vzít...

Ono největší průser je, když se ty východní věci nalejou do kotlíku, přidá se nějakej ten marketing a hezky znějící hesla, plácnou se na to nálepky "timemanagement" a "osobní rozvoj" a začne se to prodávat jako magická pilulka. Všechno to sebezdokonalování a sebepoznání je prostě jen špatně pochopený východní učení. Nebo spíš překroucený východní učení. Protože to, k čemu oni ve skutečnosti třeba prostřednictvým toho sebepoznání dochází je zkrátka úplně odlišný od toho, k čemu docházíme (potřebujeme docházet) my a to něco je marketingově naprosto nepoužitelný (tudíž to Západ odmítá/ignoruje).

A vůbec, mám takovou osobní teorii, že všechno to "východní učení", který se k nám dostává, je jen jeden velkej vtip těch lámů a učenců. Oni když viděli, jak se k nim západní svět začíná ve velkym obracet, tak si sedli a řekli si, že si z těch blbců udělají prdel a prostě jim dají to, co chtějí slyšet. A my jsme jim to sežrali...

Wu
2012-02-21 23:46:55
Ono na východě je taky spousta asketických sebekontrolujících sekt a skupin, ale je fakt, že křesťanství zneurotizuje nač sáhne.
Působí na Tebe myslím úplně správně, bylo to takové turistické - ale s několika okamžiky prozření.
Jenže kdo z nás dokáže turistou nebýt? Jednu cestu si vybrat a roky jí věnovat?
Mordemy
2012-02-20 09:15:40
"...poznání nebo osvícení není nutně spjaté s askezí nebo odmítnutím světa..." - hodně přesnej postřeh. Tuhle blbost, že osvícení má cosi společnýho se sebekontrolou (v moderní podobě se sebepoznáním) máme všichni v hlavách ještě z dob křesťanství, který tohle neurotický "jakože osvícení" zavedlo. A je to samozřejmě jen blábol, kterej vznikne, když se východní učení smíchá se západní kulturou.

Jinak i ten JXD mi přijde, že si z těch cest na východ nic moc vzít nemohl, protože prostě pořád ještě sedí v Relfexu a píše relativně o blbostech (ta jeho kontroverznost je spíš image, než vzdor světu). Ono není problém zajet do kláštera, poslechnout si nějakýho lámu, zapsat si každý jeho slovo a pak to nějak převyprávět.
Nevím, co v tej knížce všechno píše, ale na mě tenhle člověk působí jako "turista", kterej všechno to "poznání a osvícení" obdivuje, fotí si ho a uznale při tom pokyvuje hlavou, ale vše z uctivé vzdálenosti...