Wuwejův zápisník

Noční vypouštění odpadů do ovzduší

Čtěte od konce stránky, nejnovější komentář je jako první.
Podívejte se také na pravidla pro komentáře.
V textu komentáře můžete použít formátovací znaky * (tučné písmo) a _ (kurziva). Uzavřete jimi text zleva a zprava, naformátuje se automaticky.
Můžete také vkládat Emoji.
Pro odběr komentářů k tomuto článku jako RSS použijte tento odkaz.

(požadováno)
(jen osobní / nekomerční)
(ochrana proti spamu)

Zaškrtnutí způsobí, že budete mít předvyplněné údaje (nick, mail, ...) ve formulářích. Řešení je založeno na cookies, zaškrtnutím souhlasíte s jejich použitím. Souhlas můžete kdykoliv odvolat kliknutím zde.
Wu
2014-03-16 00:59:32
O saprobním systému jsem nevěděl, díky.
Retinger
2014-03-14 14:03:15
Wu
2009-08-05 23:09:16
To je výstižné.
Tribun
2009-08-04 14:49:33
Fakta jsou pocity, na nichž se dokáží shodnout lidé, kteří se v nesetkali jinak, než prostřednictvím objektu.
Wu
2009-08-04 12:56:49
Je tomu tak [úsměv].
Intuice jakožto těžko uchopitelné reagování na nepatrné náznaky skrytých fakt je skutečné umění. Občas se poštěstí; častěji si ale nadávám, že jsem na ni nedal.
Winter
2009-08-03 23:25:47
Wu
2009-08-03 21:28:07
binarniladin: dobrá, hygienik, příště budu vědět [úsměv].

Winter: něco bych dodal, ale příliš nemám co. Ano, pocit fakta předchází a objektivita je iluze, leč to už zcela opouštíme jinak vcelku užitečnou konvenci (ověřitelnost těch vědeckých faktů se při posuzování emisí a zápachů celkem hodí [mrk]).
Winter
2009-08-03 14:40:22
"Pocit je psychický obsah, surová a elementárna danosť vyvolaná fyziologickým podnetom, pôsobiaca na nejaký vonkajší zmysel alebo vnútorný zmysel; kognitívny významový útvar, psychicky elementárny (ďalej nedeliteľný) poznávací fenomén vznikajúci pri pociťovaní."

Uvědomte si, že bez tohoto "pocitu" jakožto naprosto elementární kognitivní jednotky vůbec nejsme schopni zachytit samotné stavy věcí, občas nazývané právě fakty (neplést s "fakty" vědeckými). K pomeranči prvně přistupujeme jako k věci, u níž nereflektovaně "cítíme", že může být pomerančem, je v něm, jako v objektu, obsažen jakýsi hermeutický klíč, který nás přitahuje tak dlouho, dopokavad jednoduše nezjistíme, že před námi leží jen oranžově natřené jablko. Že stavy věcí, fakta, se mají jinak než tento bezprostřední pocit. A přesto je to právě pocit, který stojí na úplném začátku, je základem všeho poznání a vemkoncem i následné produkce "faktů". Hm, je zřejmě čirý nesmysl myslet, že fakty se zjevují bez role subjektu. Pak ovšem máme "fakta" vědecký vznikající až po nesčetném zástupu reflexí, a co hůř, mnohdy čistě na objednávku. Moderní společnost navíc tato "fakta" (jen si vemte, kolik "faktů" na nás dýchne z těch nejdementnějších zpráv) bere jako základ čistě univerzálně platného poznání domněle nezávislého na inter-subjektivní struktuře světa nebo jí dokone nadřezaného. Vznikají tak paradoxní situace:

Cítíš, že v teorii volného trhu je něco špatně? Máš smůlu, "fakta" volného trhu dokazují, že není, a tvůj pocit je špatný = sám jsi špatný.

Pocit, bráno z hlediska tohoto univerzalistického poznání, je nebezpečný a rozvratný. Avšak jako jediný je v naší biologické podstatě čistě autentický (jaký by pak byl rozdíl mezi šlověkem a robotem?), bezprostřední, jelikož nereflektovaný (což tvrdil už Rousseau). Proto ona věčná touha univerzalistů vyhnat všechny ty "pocity" z člověka prefabrikovanými "fakty", dnes pak, což je ještě hrůznější, "mediálními emocemi".

Ale to už odbíhám na tenký led.
binarniladin
2009-08-03 13:36:09
Teď jsem si ještě uvědomil hluboký rozpor v Winterově komentáři ..

Píše: nenechejte se zviklat, tak dlouho budeme muset naše pocity dokládat "fakty", až žádné nebudeme moci mít

..a přitom z příběhu o vypnutém odsíření jasně plyne, že jakýkoliv postup proti znečišťovateli, je možný teprve ve chvíli, kdy se nějaký fakt potvrdí! S pocity člověk prostě nevystačí a v podstatě je to tak správně. Nikde na světě snad a výjimkou uměn se není možné úspěšně rozhodovat na základě pocitů, ale pouze a jedině na základě faktů. Rada nedokládat pocity fakty je tudíž rada ..no ..inu ..špatná ...


binarniladin
2009-08-03 11:51:10
jasně jasně že bloger nemá povětšinou možnost psát "z hloubky" , ono popravdě to srovnání by vlastně mělo nelichotivě vyznívat pro NOVU, a ne pro blogera od kterého se čeká podstatně větší míra subjetivity ...bloger nemůže poštvat armádu myší aby mu nahlodali dvě tuny rešerží , od informací o technologiích po výcuc předpisů ...to já zase chápu ...jen se mi zdálo, že tu čtenáři, kteří sami by nad NOVOu ohrnuli nos, s článkem který je tak trochu NOVácký , zachází, jako by nebyl :o)

Každopádně ..po magistrátním odboru životního prostředí (což jsou hlavně především chroustači předpisů, který se staraj v první řadě o to, aby fabrika měla v pořádku všechny povolení, oprávěné osoby patřičnou kvalifikaci a aby likvidace každého gramu odpadu s nařízeným způsobem likvidace, byla potvrzená firmou/autoritou která je oprávěněná likvidovat) , bych se obrátil spíš na hygienika, jehož starostí by měla být přesná identifikace jak zdroje tak povahy zápachu ...
Wu
2009-08-02 23:51:01
Winter:: a to je moc pěkný příklad! Připomněl mi taky jeden, absolvoval jsem kdysi exkurzi do teplárny v Ústí nad Labem (tady mám celý záznam http://vodnisvet.wuwej.net/elementViewer.php?elementId=121) a k ekologické problematice jsem si odneslo toto:
"Do roku 1994 teplárna spalovala velmi málo sirnaté uhlí z lomu Chabařovice (obsahovalo 0,2-0,7% S), ve spalinách bylo obsaženo 800-1300mg SO2 v m3, norma pro spalovnu dané kapacity činí 1700 mg/m3, takže nebylo nutné odsiřovat. Protože byl z ekologických důvodů lom Chabařovice uzavřen, musela teplárna přejít na uhlí z dolu Bílina o přibližně 4 krát větší sirnatosti (obsahuje 1% S, ve spalinách až 2200 mg/m3), což si vyžádalo výstavbu odsiřovacího zařízení a investice cca. 1,8 miliardy korun. Technologie a zařízení umožňují odsíření až na 400 mg SO2/m3, ovšem z ekonomických důvodů se odsiřuje na hodnotu těsně pod normou (<1700mg SO2/m3). Výsledek - zavřením lomu se dosáhlo zvýšení produkce SO2 přibližně dvakrát."
Winter
2009-08-02 23:26:34
Winter
2009-08-02 23:14:51
Wu
2009-08-02 11:52:36
Binární, podstatných faktů je tam sice málo, ale vymyšleného tam není vůbec nic. Skutečně jsem to cítil, skutečně jsem napsal, skutečně jsem dostal odpověď. Pocit ohrožení? Pocit zápachu a nevědomost, jak s ním naložit.

Díky za informace o tržním tlaku na zelenou výrobu, to je zajímavé (a je to pozitivní fakt).

K tomu čichu a noci - jo, jednu noc to smrdělo víc než jinou noc, a když to smrdí, tak výhradně v noci, a ne jenom za otevřenými okny mého bytu, ale i na jiných místech, což by ten pervitin vyloučilo [úsměv] (shrnutí fakt). Že jsou chemičky první na ráně je holt smutná, leč naprosto pochopitelná pravda [úsměv].

Ale dobře, uznávám, že článek podprahově působí a provokuje, a že kdybych byl seriózní médium, takhle bych ho určitě nenapsal. Ok?
Wu
2009-08-02 11:52:34
GUMP: jo, nepřekvapuje mě to. A bylo to před revolucí, nebo nějak nedávno?

Mně se (někdy kolem roku 1998) stalo v Ústí nad Labem, že jsem vyrazil ven na večeři a tak nějak divně mě pálilo v krku a v nose. Říkal jsem si, že by už na mě zase něco lezlo, ale bylo to divné, žádné jiné příznaky než pálící sliznice nebyly. No a za měsíc jsem se dočetl, že tak trochu utekl chlorovodík. Článek operoval nějaký x-násobkem (asi 80x) koncentrace, ale teď si říkám, co to vůbec bylo zač. Už to asi nezjistím, každopádně vím, že se stát může leccos.
binarniladin
2009-08-02 10:43:15
A to je právě to ..v textu je podstatných faktů málo, ale od nadpisu až po poslední tučnou větu pracuje s pocitem ohrožení...kdybych měl text zestručnit pro twitter, znělo by to "odpady ve vzduchu, město to popírá a nic nehodlá dělat, nevětrejte!" ...


Jistě že není vcelku problém načasovat některé procesy na noc ( i když pokud to je možné, v provozech co znám já, se na noc kvůli bezpečnosti načasovávají procesy jako údržba,sanitace,chlazení a podobně ...) , kadžopádně co se mi zdá nepravděpodobné , je, že by se do ovzduší rutině dostávalo v kteroukoliv denní nebo noční dobu, něco, co tam být nesmí. Protože ačkoliv se to možná někomu nezdá, opravdu tu nejsme v číně ani v jiném banánistánu ...

získat envirometální certifikáty navíc podle EU norem, není žádná sranda a neuděluje je žádný pardubický městský úředník, ale státní autorita, plus nezávislí auditoři a jestli si někdo myslí, že když je takový auditor vlastně komerční firma, tak že je snadný ho podmáznout, je na hlubokém omylu, protože hlavním "výrobním prostředkem" nezávislého auditora je důvěryhodnost. Takže když mu nabídnete peníze , pro zvýšení vlastní důvěryhodnosti vás nejspíš půjde prásknout ...

jak tady někde padly narážky na neschopnost volnotržního prostředí něco dělat s envirometálními riziky, tak ten kdo se jich dopustil snad žije na jiný planetě. Spotřebitelé jsou dneska zelený až za ušima, když získá firma nezelenou pověst, okamžitě se to projevuje na tržbách (ano ..na evropském trhu víc než u nás, ale kdo z velkých firem dneska vystačí s kotlinou blátavy?) , okamžitě se na vás sesypou firmy , pro které třeba dodáváte , protože pro udržení vlastních povolení/certifikátů, musí mít i celý řetez jejich sub-dodavatelů svoje věci OK.

Takže firmy jsou pod presem EU, státu, kraje , města , svých malo i velko odběratelů a každá chyba stojí miliony na přímých ztrátách a desítky nebo stovky milionů při nápravách škod a další desítky milionů při nápravě pošranocené pověsti ...komerční tlak na zelenou výrobu je tedy naopak zatím jediný, který skutečně funguje ...

proč to v noci víc smrdí nebo spíš proč to v jednu noc smrdělo víc něž jinou , to je těžký hádat, protože těch faktorů, proč něco smrdí, nebo proč to někde smrdí víc než jinde, je vážně milion a půl :o) a vůbec by mě nepřekvapilo, kdyby v tom hrály nějakou roli i podivné vlastosti lidského čichu, který za moc nestojí a pro vnímání leckdy vyžaduje orientovanou pozornost . Příklad ...vejdeš do pavilonu opic a málem ti upadne hlava...za pět minut už ti to tak nepřijde...ale klidně se může stát, že za dalších pět minut si hlava na ten smrad vzpomene a ty musíš dezertovat ...

..sranda taky je, že když je v takovým městě jako Pardubice najednou něco ve vzduchu, chemičky jsou pochopitelně první na ráně a on si přitom jen soused za zdí vaří pervitin :o) Před pár lety se taky valily dotazy co že jsme to vypustili do vzduchu , přičemž ve skutečnosti sousedům za plotem shořely nějaký kabely...



Pls co to je fosgenový respirátor?


na blog ..no ..to je složitý ...povětšinou to svádím na lenost a přezahlcení webu písmeny :o)




GUMP:o))
2009-08-01 22:48:11
Wu
2009-08-01 20:32:23
Klid, Binární, to Ti fakt jenom připadá. Já nemluvím o vypuštění něčeho NELEGÁLNÍHO.

Když tento lehce provokativní článek osekáme až na dřeň, vyjde tohle:
-v Pardubicích to chemicky smrdí, ale jenom v noci
-zeptal jsem se odboru životního prostředí, jestli je to normální
-dozvěděl jsem se, že se mi to jenom zdá

Ani vypouštění zplodin v závislosti na denní době nemusí být úplný nesmysl - je nižší zátěž od dopravy, mohlo by se kalkulovat s tím. Ostatně v jiných odvětvích je tato závislost normální - hlukové normy (noční klid), například. Nebo denní a noční proud.

Akorát teda dodnes nevím, proč jsem to nikdy necítil přes den. A že se mi to nezdá potvrzují i rodilí Pardubáci. Máš nějaký nápad?
Hm. Jen jsem dopsal otázku, jedna věc mě napadla - teplota vzduchu a s tím související rozptylové podmínky.

Mimochodem, jak to, že už nepíšeš na blog? [mrk]
binarniladin
2009-08-01 19:25:12
Já ti nevím člověče ...dělám v podniku vpodstatě podobnýho charakteru a velikosti a nějak si neumím představit, jak by tam šlo zorganizovat přes noc vypouštění něčeho , co by bylo nelegální vypouštět přes den ...

...provoz musí splňovat státní/evropský podmínky , kontrol milion, pokuty mastný , neumím si představit kdo by si to vzal na triko a nařídil někomu , aby rutinně někam vypouštěl něco co se vypouštět nesmí...bez urážky ..mě to přijde trochu jako zpravodajství z NOVY ....
Wu
2009-07-31 21:34:27
No jo, fakt. Koukám že tu máme samé speciality, nejdřív Masarykovo náměstí, které je teď ulice, pak zase ulici - podnik. Jestli najdu ještě třetí kuriozitu, asi o tom opravdu napíšu [úsměv].
Kojot
2009-07-31 12:25:16
Právě jsem, při chystání věcí na Aukro, zjistil, že v Pardubicích máte ulici (nebo je to náměstí?) fantastického jména "Plemenářský podnik". Nechtěl bys o tom napsat?
Wu
2009-07-30 13:56:38
Tak jsem se zamyslel, až jsem Ti zapomněl odpovědět. Jestli úplně přesně jako brněnské nemůžu posoudit, ježto v Brně jsem byl jednou a zrovna nesmrděly, ale smrdívají dost. Kousek od nás je v parku jedno místo, kde stačí zapršet (ani nemusí být nízký tlak).
Kojot
2009-07-30 13:45:00
No, a smrdívávají tak jako ty brněnské?
Wu
2009-07-29 22:48:19
No jasně, kanály tu máme taky parádní, obzvlášť ty obří výpustě (na děšťovou vodu) se železnými zpětnými záklopkami (aby při velké vodě nebyly z kanálů vodotrysky), co vedou do Labe.
Kojot
2009-07-28 22:32:44
Jsem rád, že žiju v Brně. Ač velké město, je tu povětšinou velmi dýchatelno. Jedinou výjimkou jsou chvíle, kdy zakolísá atmosférický tlak a jsou cítit kanály, což jeden Angličan, jenž si sem odskočil z Prahy, okomentoval slovy: "Říkali mi, že Brno je taková velká vesnice, ale že to tady bude cítit hnojem, to jsem fakt nečekal."
Mimochodem: Co kanály v Pardubicích?
Wu
2009-07-26 23:30:23
Máš pravdu, takhle přece má ten vzývaný trh fungovat. A všechno vyřeší sám k všestranné spokojenosti. Jako bych tu k tématu už něco psal, celý seriál Naivní víra v trh a konkurenci [úsměv].
Tribun
2009-07-26 22:06:31
Wu
2009-07-26 21:31:11
Cayman: hehe, to mě pobavilo. Dal by se z toho udělat univerzální postup - kterak vyklidit průmysl libovolného města.
Cayman
2009-07-26 20:49:34
Ovzduší je problém asi v každém větším městě. Napadá mě ale, jak by to šlo "elegantně" vyřešit: Udělej příští průzkum na téma produktů a zákazníků těch chemiček u vás a pošli na nějaký čínský web tip na podnikání, zda by nějaká čínská firma nechtěla vyrábět produkty firem Paramo a Synthesia pro ty a ty zákazníky, že by po tom byla v Evropě docela poptávka. No a do roka a do dne obě firmy zkrachují nebo přesunou výrobu do Číny a máte čistý vzduch ;-)
Wu
2009-07-26 20:40:45
Děd nevěd: přesně tak. Mám v zásobě ještě pár podobných taškařic, tak je možná časem také dám na blog.

Tribun: hehe, jo, tak nějak to bude. Obzvlášť se mi líbí to slovní spojení "tvrdou prací zasloužený zisk finančních investorů". Mimochodem pořád je tu snaha na návětrné straně Pardubic postavit spalovnu; v této otázce ale naštěstí panuje jednota veřejnosti, města i kraje. Zatím.

Bohdan Dlouhý: no ne, co všechno se z jednoho článku nedá poznat? [mrk].
Bohdan Dlouhý
2009-07-26 17:51:13
Komunista snad přímo ne, ale levičák jistě. Dokonce bych se vsadil, že pije limonádu z PET lahví a nosí někdy baťůžek. :)
Tribun
2009-07-26 16:31:22
Děd nevěd
2009-07-26 16:02:40
Ano, není nad to, věci řádně vysvětlit.