Wuwejův zápisník

Sovy, skřivani a čas narození - vyhodnocení

Čtěte od konce stránky, nejnovější komentář je jako první.
Podívejte se také na pravidla pro komentáře.
V textu komentáře můžete použít formátovací znaky * (tučné písmo) a _ (kurziva). Uzavřete jimi text zleva a zprava, naformátuje se automaticky.
Můžete také vkládat Emoji.
Pro odběr komentářů k tomuto článku jako RSS použijte tento odkaz.

(požadováno)
(jen osobní / nekomerční)
(ochrana proti spamu)

Zaškrtnutí způsobí, že budete mít předvyplněné údaje (nick, mail, ...) ve formulářích. Řešení je založeno na cookies, zaškrtnutím souhlasíte s jejich použitím. Souhlas můžete kdykoliv odvolat kliknutím zde.
bb
2012-08-17 10:51:13
Wu
2012-08-17 00:40:59
Jé, to je výborný protestčlánek :-D, díky, hned ho rozšířím dál.

bb
2012-08-16 23:43:34
Wu
2012-03-25 22:48:52
Alimali: díky za příspěvek, přidám do tabulky.
ALIMALI
2012-03-25 01:49:59
Wu
2011-08-11 00:33:44
Hehe, no tohle se posuzuje fakt těžko. Takový guláš :). ALe hned po psychopatovi tipuju tu sovu.
Dvojče skřivan? Sakra, taková krásná teorie to byla :). Do tabulky to doplním, až se sejde víc příspěvků, každopádně díky!
Papaja
2011-08-09 05:15:03
Wu
2010-02-12 23:59:31
rádo se stalo
Sova pálená
2010-02-11 21:19:23
Wu
2009-12-29 22:52:02
Díky za příspěvek, trochu jsme chybu stáhli, ale stále je příliš vysoká.
ignac bavlnka
2009-12-28 13:36:55
Wu
2009-09-05 22:53:26
Spíš šílený, než neuvěřitelný [úsměv].
Díky, článek jsem aktualizoval.
Hele
2009-09-05 03:53:07
Wu
2009-07-12 23:50:36
Radim: paráda, jsem rád že byl článek užitečný. V tomhle komentáři http://blog.wuwej.net/show.php?id=1239823980000#8827 jsem ještě psal shrnutí všech tří postupů.
Díky za přidání údajů, doplnil jsem článek. Korelace neprokázána, dat je málo.
Radim
2009-07-12 00:04:53
Díky, už asi půl roku se snažím pochopit, co je chí kvadrát a hlavně jak to funguje v excelu a myslím, že jsem to díky tobě konečně pochopil (teda doufám, že to aspoň vysvětluješ správně:-). jinak, narodil jsem se 22:00 a považuju se za sovu, byť je fakt, že po narození syna se už třičtvrtě roku chovám tak trochu skřivanovitě... ale doufám, že je to jen přechodný stav:-)
R.
Wu
2009-06-30 22:19:29
Eithne: díky. Jak nám to zahýbe se statistikami jsem také zvědavý, momentálně jsou hodnoty opravdu vysoké.

dewberry: tak takhle nějak to mám taky - nechce se mi spát večer, ale ráno. Vstávat brzo je naprosté utrpení. Díky za příspěvek.

Puffin: jasně, hra je stále otevřená [úsměv]. Díky; údaje jsou přidané do tabulky a v článku je nová hodnota chyby.


Puffin
2009-06-30 16:36:44
Můžu se ještě přidat do statistik? ;)
Narodila jsem se za pět minut půl šesté ráno. Hlásím se k sovám - vyloženě noční tvor, učení na vysoké mi šlo nejlíp mezi půlnocí a půl třetí, spávat chodím nejdřív o půlnoci. A Mišák probouzející se pln elánu ve 4:30 a toužící si hrát mě poněkud ničí, ale "sovování" se nezvdávám ani tak! :D
dewberry
2009-06-30 12:25:26
narozena před polednem a důležité pro mě není, kdy jdu spát ani kolik toho naspím, ale kdy vstávám - když vstanu v devět, jsem použitelná i po čtyř hodinách spánku, když vstanu v šest, jsem mrtvá, i když jsem šla spát den předtím velmi brzy (třeba v sedm).
Takže jsem nejspíš sova (nebo medvěd).
Eithne
2009-06-30 01:08:02
Narozena v 20:45 a jsem bezesporu sova.
Moje sestra narozena v 13:30 a je take sova.

Musim se zeptat mamky na cas narozeni, protoze ona je urcite skrivan.
Tak uvidime, jak nam to zahybe se statistikami. =)
Wu
2009-06-29 22:21:15
MM: děkuji, nová chyba je 38,47%.
MM
2009-06-29 15:51:54
Wu
2009-06-29 00:22:44
Squire: díky za příspěvek (trochu nám to zahýbalo s výsledkem, chyba je 19,42%).
Já na světlo prakticky nereaguju, ale nevím jestli je to výhoda, nebo nevýhoda [úsměv].
squire
2009-06-27 05:04:00
Ahoj. já - squire: narozena v 19:30 večer, skřivan. (respektive melatoninový otrok, spím jedině když je tma - v zimě od sedmi do sedmi, v létě od jedenácti do pěti).

Prťo (má dcera): narozena 13:35, ve věku čtyř měsíců zatím skřivan (budí ji bohužel taky světlo...)
Wu
2009-06-26 23:37:54
Kamio, Malá lingvistko, Modono, děkuji za příspěvky. Už jsou zapracované do tabulky a do článku. Chyba je 9,30 % (tj. nekoresponduje), ale požadavkům metody stále ještě množství dat nevyhovuje.
Modona
2009-06-26 23:04:09
Malá lingvistka
2009-06-26 18:42:39
Kamio
2009-06-26 16:57:56
Čas narození 22:45, sova.
Wu
2009-06-26 11:49:32
Arthure, díky. Přidal jsem Tě do tabulky a zaktualizoval článek.
Arthur Dent
2009-06-26 11:16:20
Narozen v 7:15, sova jako když vyšije...
Wu
2009-05-09 00:52:28
Teď jsem si všiml, že možná myslíš tím vzorečkem, do kterého se má doplnit 0,95 a 3, funkci CHIDIST. Do ní se doplňuje spočítaný chí kvadrát a počet stupňů volnosti a ona zase spočítá tu pravděpodobnost chyby (a jestli je větší než 0,05 si porovnám sám).

Takže když to shrnu jaké jsou možnosti výpočtu:

1) všechno ručně, chí kvadrát porovnat s hodnotami z tabulek pro stupně volnosti a hladinu významnosti a tak zjistit jestli korelace je, nebo není.
2) všechno ručně, akorát místo shánění tabulek použít CHIDIST a zadat jí spočítaný chí kvadrát a stupně volnosti. Jejím výsledkem je pravděpodobnost, ta se porovnává s hladinou významnosti, a výsledkem je opět jestli korelace je, nebo není.
3) ručně jenom teoretické pravděpodobnosti, použít funkci CHITEST a zadat jí dvě oblasti, data a teoretické pravděpodobnosti. Ona si spočítá všechno sama a vrátí pravděpodobnost, ta se porovnává s hladinou významnosti, a výsledkem je opět jestli korelace je, nebo není.
Wu
2009-05-09 00:39:48
Díky.
Ten CHÍ dle tabulek myslíš to co vypočítávám pomocí CHITEST, nebo to jak jsem napsal že J.Dostál zveřejnil tabulku s hodnatami pro 3 stupně a alfa 0,05?. Asi obojí.
Já mámv článku dva postupy, první manuální (četnosti, teoretické četnosti, kvadrát rozdílů a porovnání), při něm si musím určit počet stupňů volnosti z počtu řádků a sloupců a hladinu významnosti a spočtený chí kvadrát porovnat s tabulkami. Tady jsem potřeboval to 7,81.
Druhý postup je automatický s funkcemi tabulkového kalkulátoru a tam si stupně volnosti neurčuju, protože to pozná sám z velikosti oblasti dat (počet řádků a sloupců) a hladinu významnosti také nezadávám, protože funkce nevrací hodnotu chí kvadrátu, ale už zjištěnou pravděpodobnost chyby, takže sám vidím, jestli je větší nebo menší než mnou zvolená hladina významnosti.
Při tom slučování se to musí přepočítat, určitě. Já tam uvádím jenom chybu. protože už jsem se vykašlal na "manuální" postup a použil tam funkci chitest.
Jana K.
2009-05-09 00:08:44
Wu
2009-05-02 23:33:10
Linda: přidáno do tabulky, díky. Vstávat v 5:30? Děs a hrůza.
Linda
2009-05-01 20:27:02
Wu
2009-04-24 22:54:17
Do teorie nevím, do tabulky rozhodně ano! Díky.
sabe
2009-04-23 22:29:05
Ahoj, poslala mě sem Bára, tož su tady :-) Pěkný teorie.. hluboký.. pravdivý? Jsem sova v dočasné přeměně na skřivana a narozena někdy kolem 9,40 (dopo). Snad zapadám do některé teorie..?
Wu
2009-04-21 23:01:06
jm: zas takový zázrak to není [mrk]. Ale s každým dalším účastníkem se přibližujeme prokázání závislosti. A to je na tom to nejlepší!
jm
2009-04-21 09:52:06
Úžasné... jako to říct nějak... kulantněji... než... že čumim s otevřenou hubou.
Wu
2009-04-20 22:26:07
Jago: strašné. A nejenom kvůli vstávání [úsměv].

Liška: děkuji! Hlásím, že data sice pořád ještě nejsou OK, ale přiblížili jsme se k 6% chybě.
"Chichichí kvadrát"? Hehe, dobrý [smích].
Liška
2009-04-20 16:01:46
Jaj, statistika mě moc nebavila.

Kromě toho, že jsem Liška, jsem i sova a narodila jsem se v 18:55.
Můžeš ze mě udělat chichichí kvadrát.
Jago
2009-04-19 18:39:35
Wu
2009-04-19 15:30:34
Jin: do zrcadla se raději nekoukám [úsměv].

Bohdan Dlouhý: [smích]. Vydržet až do rána mi nikdy moc nešlo, jestli jsem to zvládl dvakrát nebo třikrát...
Bohdan Dlouhý
2009-04-18 22:24:41
Strašně rád ráno spím. Ale přesto se mi podařilo občas svítání vidět na vlastní oči. A byla to krása. A požitek, jít si za východu slunce konečně lehnout... :)
Jin
2009-04-18 21:47:19
Wu
2009-04-17 22:45:30
Děd nevěd: nebozí skřivani, neznají nádheru popůlnoční noci, ten klid a pokoj [mrk]

Jago: děkuji za zhodnocení; to víš, musím si dávat pozor, když mám tak pozorné a kompetentní obecenstvo [úsměv]. 99,9%? Hm, J.Dostál má na jiné stránce i tabulku s mezními hodnotami chí-kvadrátu pro hladinu významnosti 0,001; pro stupeň volnosti 3 by to bylo 16,266.
Ta změna ze sovy na skřivana je divná. Nebyl jsi už na koleji kryptoskřivan? [úsměv]

Tribun: vnitřní hodiny se synchronizují ranním světlem, experimenty ukuázaly, že bez této úpravy by se ustálil denní rytmus někde kolem 25 hodin. Což je přesně délka, jakou by měl můj den, kdybych se mohl dosyta vyspat. Já se ovšem musím synchronizovat budíkem, světlo na mě nefunguje [úsměv].
Co se týče antiškatulkování - jsi moc přísný. Jednak ne všechny kategorizace jsou uhozené, jednak... to je hra.

Luboš: kdepak, není, v předposledním odstavci je výzva k dalším příspěvkům, že respondentů je málo. takže díky, přidám do tabulky.

Jin: nepadej, důležitá je kapitola "Vyhodnocení", to ostatní s klidem přeskoč [úsměv].
Rána jsou někdy neskutečně krásná? Souhlasím. Celá je prospat je fakt paráda! [smích].

Jago podruhé: http://www.kusma.cz/wp-content/uploads/2007/12/19784149.jpg
(Kusmu doporučuji, http://www.kusma.cz).
Jago
2009-04-17 22:12:03
Jin
2009-04-17 21:28:41
Luboš
2009-04-17 17:21:45
Tribun
2009-04-17 14:41:23
A co 03:00? Je to velmi časné ráno, nebo velmi pozdní noc? Souhlasím s Jagem, že je to zřejmě ponejvíce otázka návyku a "vnitřnich hodin," které se dají přeprogramovat. Zrovna včera jsem si vzpomněl, že na gymplu, kam jsem dojížděl, jsme mívali první hodinu od 7:50. A byl jsem tam vždy v čas. Dnes bych s tím měl problém. Ještě před pár měsíci byl pro mne problém být v práci před devátou, dnes, co vozíme malou ráno do školky, jsem v práci na osmou a nijak úkorně to nevnímám. Popravdě, Wu, dělení lidí na "skřivany" a "sovy" mi přijde stejně uhozené, jako dělit lidi podle znamení zvěrokruhu. Jaká já jsem ryba, mám snad žábry?
Jago
2009-04-17 12:06:51
Děd nevěd
2009-04-17 09:00:55
Nebohé sovy! Nikdy nepoznají krásu časného rána [úsměv].
Wu
2009-04-16 21:56:58
kryska: tak to mě mrzí. Já se na školu všeobecně dost nerad vracím [úsměv].

Cayman: možná k tomu životní styl přispívá, ale na sobě pozoruju skutečnou vrozenou sovovitost. Ať jsem přes den sebeunavenější a v šest hodin odpoledne bych usnul v křesle, přejde desátá a jsem až do půl druhé fit.
Děti jsou kapitola sama pro sebe [úsměv].
Cayman
2009-04-16 19:55:31
Pěkná statistika. Dělal jsem ústní průzkum kolem a musím říci, že bez ohledu na čas narození znám jenom samé sovy. Myslím, že to je ale spíše životním stylem, který většinu "nutí" být dlouho vzhůru. Pozoruji to třeba na dětech, které kdysi nemohly dospat (asi radostí ze života), nyní nejsou schopné vstávat (asi únavou ze života).
kryska
2009-04-16 11:25:50
Wu
2009-04-16 00:09:25
Mě ve škole statistika minula úplně. Bohužel, protože dobrat se tohoto vpravdě triviálního postupu mi zabralo docela dost času a stálo hodně úsilí.
Nesedící součty jsou chyba v opisování. Díky za upozornění, hned jsem to opravil.
Bohdan Dlouhý
2009-04-15 23:26:24
Ze statistiky jsem v prváku dostal dvojku. Což v praxi znamená, že když jsem si teď po dvaceti letech četl tvůj text, měl jsem matný dojem, že některé ty pojmy jsem už někdy v minulosti slyšel. Jinak je to ale psáno jazykem, kterému vůbec nerozumím a padám proto před tebou obdivem na zadek. :) Ale hele (možná jsi to někde vysvětlil a já to nepochopil), hned v té první tabulce nesedí některé součty. To schválně?