Wuwejův zápisník

Stanislav Komárek: Spasení těla

Čtěte od konce stránky, nejnovější komentář je jako první.
Podívejte se také na pravidla pro komentáře.
V textu komentáře můžete použít formátovací znaky * (tučné písmo) a _ (kurziva). Uzavřete jimi text zleva a zprava, naformátuje se automaticky.
Můžete také vkládat Emoji.
Pro odběr komentářů k tomuto článku jako RSS použijte tento odkaz.

(požadováno)
(jen osobní / nekomerční)
(ochrana proti spamu)

Zaškrtnutí způsobí, že budete mít předvyplněné údaje (nick, mail, ...) ve formulářích. Řešení je založeno na cookies, zaškrtnutím souhlasíte s jejich použitím. Souhlas můžete kdykoliv odvolat kliknutím zde.
Wu
2008-09-28 19:03:55
sth: jednou na ni dojde, až zas budu mít chuť na nějakou vědeckou popularizaci [úsměv].
sth
2008-09-27 21:31:45
Wu
2008-09-24 13:21:46
zcr: přesně

Ofelie: tak to je dobře

jm: fakt, jo? Holt asi neosloví každého. Zamrzlou evoluci mám v zásobníku, tu předmluvu si snad přečtu hned [úsměv].
jm
2008-09-24 10:43:20
Ještě nic mě od S.K. nebavilo. Tohle mi leží doma, koupeno v nějakém afektu, ale nechce se mi to číst.

Jestli se nepletu, tak napsal předmluvu k Zamrzlé evoluci, a dodnes si pamatuju ten pocit, že mi připadala tak špatně napsaná, že si to ta dobrá kniha vůbec nezasloužila.
Ofelie
2008-09-23 21:20:26
zcr
2008-09-23 20:29:25
sth, to s těmi správnými příklady máte zjevně pravdu - oni se toho potom lidi chytnou a odmítají přemýšlet nad problémem samotným... :-/
sth
2008-09-23 18:06:16
Wu
2008-09-23 13:10:45
Ofelie: nebo dokonce červený hadr. Antibiotika jsou skvělá věc, ale musí se používat tehdy, kdy jsou potřeba. O tom žádná - jenže celá tahle diskuze se pořád točí kolem něčeho, o co vůbec nešlo [úsměv].
Ofelie
2008-09-23 08:01:59
Wu
2008-09-21 21:23:33
kryska: já antibiotika neměl tuším sedm let, ale bude to tím, že k doktoru chodím raději jenom na prevenci [úsměv]. Jinak jsem rád, že recenze zaujala, kniha se mi opravdu líbila, tak ať se šíří.

Henry Psanec poprvé: jo, ty doplatky - a poplatky vůbec - jsou podivný paskvil.

sth poprvé: no to snad... zrušit katedru filozofie přírodních věd za kontroverzní názor jednoho z pedagogů? A co s ním? Upálit? [smích]

Henry Psanec podruhé: Díky za doplnění informací o Turecku a předpisech. Ne, lidi blbí nejsou, to je právě to. Mimochodem ani já si nemyslím, že by měly být volně dostupné všechny léky. Ale to nepřiznávání zodpovědnosti za sebe sama ve věcech zdraví je zarážející, ne?

Martin: jo! A na hranici s kacíři [mrk].

Tribun: ano, přesně tak (i o tom je zmiňovaná kniha). Ale víš co je docela účinné? Nastudovat si a ptát se k věci. Těžko říct, kde je větší problém, jestli přímo u lékařů, nebo u toho, že spousta lidí chodí k lékaři jako k opraváři. Bez zájmu nebo aktivního přístupu, jen "tak s tím něco udělejte". Takže lékař pak takhle přistupuje ke každému. Každopádně když o problému něco víš, přístup se změní (buď se dozvíš hodně, nebo se setkáš s agresivitou a arogancí).

sth podruhé: no jo, Komárkův komentář byla především ilustrace toho "dojmu zacházení jako s desetiletými dětmi", které si neumí přečíst návod a uvědomit si rizika, převzít zodpovědnost, zkrátka jednat nedospěle.
Ale diskuzi jste pěkně rozvířila, to ano [úsměv].
sth
2008-09-21 20:06:57
Tribun
2008-09-21 18:47:12
Občas cestou do práce (podle toho, kudy jdu) míjím na zdi vyvěšené heslo: "Lékař léčí, Ježíš uzdravuje." Poněkud mne to irituje, připadá mi to jako parazitování na jinak nosném: "Lékař léčí, příroda uzdravuje." Ale to je teď vedlejší, jde o základ onoho sdělení: lékař pomáhá, směruje, ale v konečném důsledku to není on, kdo rozhoduje o zdraví či nemoci, životě či smrti (samozřejmě s výjimkou kriminálních případů).

Lékaří mají tradičně vysoký společenský status, který si samozřejmě chtějí udržet. Tato jejich autoria je ovšem založena na bázni - pacient se odevzdává do moci lékaře s až náboženým vytržením, protože očekává, že na něj skrze lékaře sestoupí "milost uzdravení."

Jedním ze způsobů, jak tuto bázeň zajistit, je umělé udržování nerovnosti mezi pacietem a lékařem, nedostupnost lékaře a exkluzivitu lékařského stavu. K tomu přispívá nejenom odměřená komunikace ze strany lékaře, nebo lékařské "zaklínání" v latině, ale i systém předpisů, zákazů a pravidel, která činí lékaře nedostupným a nenahraditelným.

Jako jsou například ty zmiňované předpisy na léky.
Martin
2008-09-21 18:23:26
Henry Psanec
2008-09-21 16:54:32
To jsou lidi tak blbí? Autem taky nejezdí proti zdi a nestřílejí mouchy polním dělem. Ale ani já nesouhlasím, že by měly být všechny léky volně dostupné. Stejně je legrační, že třeba Paralen je teď na recept (je něco, z čeho by se nedaly vyrábět drogy?) No jo, lidi jsou asi hloupí.

To s tím Tureckem mimochodem není pravda, člověk musí mít recept, ptal jsem se na to včera v Turecku.
sth
2008-09-21 15:09:08
Henry Psanec
2008-09-21 14:33:32
S těmi antibiotiky je to pravda. Předepisují se teď zbytečně moc. Moji rodiče jsou naštěstí oba doktoři, takže jsem za 32 let měl antibiotika dvakrát.

Co se toho Turecka týká, nestane se tam, aby v jedné lékarně byl doplatek na antidepresiva 90,- Kč a v druhé 550,-. Když má člověk depresi, máloco je tak snadné jako obvolávat lékarny a jet přes půl města, když má člověk invalidní důchod a každá koruna je dobrá. Dobře, na tom, že v Turecku žije větší druh slepýšů než u nás, jejich hospodářství ovšem podíl nemá.

Tyhle eseje nemůžu soudit, antož jsem je nečetl, ale myslím si, že ty tři svazky vydané Petrovem jsou velice dobré.
kryska
2008-09-21 14:10:16
kryska
2008-09-21 14:09:22
Wu
2008-09-21 14:05:41
Henry Psanec: moc legrační to není [úsměv].
Henry Psanec
2008-09-21 13:56:43
Západní delegace prochází sovětskou továrnou. Stranický tajemník jim představí úderníka Ivanova a dovolí jim položit mu několik otázek.
- Pane Ivanove, kolik vyděláváte?
- 60 rublů, říká Ivanov, míně měsíční plat.
- Týdně!, vloží se do toho funkcionář.
- Jak velký máte byt?
- Asi sedmdesát metrů čtverečních, říká Ivanov, míně celý.
- Sedmdesát na každou osobu v rodině, dodává funkcionář.
- A co váš koníček?
- No, nikdy jsem si ho neměřil, ale tak patnáct centimetrů, říká Ivanov.
A funkcionář okamžitě dodá - Před erekcí!

zcr
2008-09-21 10:05:02
sth ...bez jiskry a duvtipu? Začínám mít pocit, že existují dva různí Komárkové. U Černého domečku jsem se po dlouhé době smál na celé kolo, a i v podání "triviálních faktů" je skvělý stylista.

"Wu: nezlobte se, ale to bychom jiz lekare nepotrebovali vubec a mohli se lecit sami." Takže teda nepotřebujeme ekonomy, aby nám schvalovali uzavírání 2MKč hypotéky, kterou se můžeme dostat do dluhů, rozvrátit rodinu a pak třeba skončit v kriminále?
Filosofové mají možná problémy s logikou, ale metafory, příměry a exempla jim celkem jdou.

A "společenská nebezpečnost"? To je společensky nebezpečný pojem.
Wu
2008-09-20 22:38:01
sth: ano, to je jeden z předpokladů Metody. Ale jaké bylo to obecné tvrzení?
sth
2008-09-20 21:02:31
Wu
2008-09-20 20:50:21
sth: hrozbu antibiotik chápu a nepopírám. Ale Vám opravdu uniklo, že antibiotika byl jen příklad?
sth
2008-09-20 20:22:18
sth
2008-09-20 20:03:19
Wu
2008-09-20 19:50:11
sth: mohl bych pokračovat ve stejném duchu a vyjmenovávat účinky chemických látek, ale snad víte, že je řeč o něčem jiném, totiž o uznání zodpovědnosti lidí za své zdraví.
Když budu trpět na opakované angíny, stejné příznaky poznám i bez něj. Navíc volně prodejné léky přece neznamenají automaticky vynechávání lékaře.

Srovnání s Prázdnou zemí? Kdyby šly hrušky s jablkama porovnávat, pak Komárek jednoznačně vítězí. Sádlo ve spoustě svých zápisků jenom zachycuje, Komárek vyjadřuje myšlenky.

sth
2008-09-20 19:45:56
sth
2008-09-20 19:37:25
Wu
2008-09-20 19:07:30
sth: Proč by to měla být ptákovina? Pesticidy, insekticidy a další látky, v porostředí dělající taky pořádnou paseku, jsou prodejné volně a k rozhodnutí o jejich použití chemickou vysokou školu mít nemusíte. Proč na léky ano, notabene když tím ohrozíte především sebe a ne celé prostředí?
Eseje nudné? Nevšiml jsem si.
sth
2008-09-20 17:32:54
Wu
2008-09-19 22:24:00
Po románech se určitě podívám, nepochybuji o tom, že budou čtivé (když jsou čtivé i eseje).
Míra vědomí rizik, ztráta bezpečnosti a ještě bych k tomu přidal ztrátu jistoty.
Vtip je takový ... smutně úsměvný [úsměv].
zcr
2008-09-18 23:57:45
Mimochodem, Komárek je velmi svérázná postava a skvělý beletrista - zatím vydal tři pozoruhodné romány, doporučuji jeden každý, Černý domeček obzvlášť.
A ješte jedno doporučení si dovolím - před pár lety jsem v jakémsi přechodném nadšení pro sociologii přečetl kromě "velikého" Giddense ještě knihu (podstatně komornější) Důsledky modernity - a jeden z motivů, který se mi výrazně zabudoval do světonázoru, je stoupající míra vědomí si rizik - ať už se to dřív s nebezpečností světa mělo jakkoli (netroufám si kvantifikovat a Giddensův komentář si nepamatuji), ve světě současném jsme neustále bombardováni informacemi o možných rizicích - jako by už vůbec nic nebylo bezpečné. Komárkův postřeh o medicinských informacích do tohohle obrazu přesně zapadá...
(Stejně jako vtip - zavolají si Ivana Ivánoviče na UV a ptají se ho:
"Ivane Ivánoviči, vzdal by ses pro Stranu tabáku?"
"No, tož vzdal, no..."
"A vzdal by ses pro Stranu alkoholu?"
"No, i vzdal..."
"A když Strana řekne, aby ses vzdal žen?"
"No i žen se vzdám, no..."
"A řekni, Ivane Ivánoviči, vzdal by ses pro Stranu i života?"
"No baže, co taky s životem bez tabáku, chlastu a ženských!")