Wuwejův zápisník

Kvalitní odkazy duchovně životní

Čtěte od konce stránky, nejnovější komentář je jako první.
Podívejte se také na pravidla pro komentáře.
V textu komentáře můžete použít formátovací znaky * (tučné písmo) a _ (kurziva). Uzavřete jimi text zleva a zprava, naformátuje se automaticky.
Můžete také vkládat Emoji.
Pro odběr komentářů k tomuto článku jako RSS použijte tento odkaz.

(požadováno)
(jen osobní / nekomerční)
(ochrana proti spamu)

Zaškrtnutí způsobí, že budete mít předvyplněné údaje (nick, mail, ...) ve formulářích. Řešení je založeno na cookies, zaškrtnutím souhlasíte s jejich použitím. Souhlas můžete kdykoliv odvolat kliknutím zde.
Monika
2008-08-10 22:00:35
Lucienne
2008-07-29 14:14:20
Nesouhlasím, domnívám se, že změněné stavy vědomí jsou příčinou náboženství, které se tímto snaží duchovní rovinu prožitků a vysvětlování života začlenit do nějakého rámce systému prožívání člověka. Nějaká spravedlnost s tím nemá co dělat, to už jsou pak výmysly lidí samých, koneckonců jsou to jenom lidi. Já bych to nesměšovala.
zcr
2008-07-28 10:51:57
když se na náboženství podíváš "shora", jsou změněné stavy jednotlivců celkem nepodstatné a lze je považovat ne za 'příčinu' náboženství, ale za důsledek jeho přítomnosti (ostatně i vědcům je vyčítáno, že skáčou, jak paradigma píská [mrk]). Tou 'příčinou' klidně může být právě snaha o "kauzalizaci" (...sousedovi chcípla koza, protože je to zlý člověk a 'bůh' ho tak potrestal - ejhle, je na světě spravedlnost...)
Lucienne
2008-07-28 09:32:13
eeek? Tak už vím, cos na mysli neměl, ale co jsi měl?
zcr
2008-07-27 23:45:49
... neoblafneš - on oblafne tebe [mrk]. Ale uznávám, že jsem to nenapsal příliš obratně - neměl jsem namysli pokus, který by kdy pod kontrolou byl, ani pokus jako test něčeho.
Lucienne
2008-07-27 21:24:06
2zcr:
Nevím, jak s tím pokusem vymknuvším se z kontroly... Obyčejně, pokud zažíváš zvláštní stavy s bohy či bohem/Bohem, není to věc, kterou bys kdy v kontrole měl. Otázkou však je, jak aplikuješ "stav" na sebe, svůj život a samozřejmě své okolí, které může být i docela daleko. A "stav" je mnohdy mnohem silnější, než jakákoli racionální realita. Vlastní zkušenost. Stav změněného vědomí neoblafneš.
zcr
2008-07-27 15:53:36
Lucienne, bůh jako nadstavba efemerní touhy po 'spravedlnosti', kontrole se vymknuvší pokus o racionalizaci náhody...
Lucienne
2008-07-27 11:18:15
Jo, oko za oko - Starý zákon. Tenkrát byl Bůh strašně přísný a nějaké milosrdenství se od něj nedalo čekat.
Lucienne
2008-07-27 11:15:13
2jm:
ad Kinkorová: New age je založený na tom, že "dodržuje desatero", protože "to Bůh chce, jinak trestá". To, co si křesťan chrání jako křesťanství, nemá s Kinkorovou z jeho pohledu moc co společného, protože tam Kinkorová tahá horoskopy, reinkarnace atd. To ovšem znamená, že si vzala také křesťanské principy, které po vzájemném svázání s principy karmy a odplaty zub za zub a oko za oko, uplatňuje. Čistý křesťan uvažuje o tom, jak přijde do pekla nebo do nebe, od Kinkorové čtenář má peklo teď, protože byl špatný v minulých životech a pak bude mít peklo ještě v dalších životech, protože páchá skutky proti božím přikázáním. Řekni mi, co je na tom dobrého? Nic. Ale je to pseudoesoterní křesťanství.

Kinkorová, Zoša. 2001. Tajemství osudu. Eminent: Praha.
Nemám čas tu dělat citace, protože bych musela probrat kontext, aby z něj vyplynulo spojení, ale doporučuji třeba konkrétně kapitolu 7: Karma je neúprosná. Princip kapitoly - vybereš si napoprvé (láska na první pohled a jsi panic/panna), vdáš se a budeš mít děti (nepotratíš, nezabiješ), nebudeš žít na hromádce, byť by Ti druhý řekl, že je volný (nesesmilníš), protože jinak Tě opustí a Tvůj další druh Tě bude podvádět jako Ty jsi podváděla se svým bývalým (nepožádáš manželky bližního svého), jinak "budeš mít zúčtování v dalším vtělení či v témže životě vzápětí po činu" (přijdeš do pekla). Pokud toto nedodržuješ, "budeš mít nešťastné manželství a doplatí na ně nejvíce děti, takhle si život zahrává, život člověka stále učí, za každým mým chybným krokem následuje napomenutí a tak se raději snažím..." Morální větičky typu: "(ona) většinou se to snaží vydržet. Kvůli dětem. Takové lekce uštědřuje život" (žila deset let s mužem, který jí řekl, že je svobodný a přitom byl v rozluce se svou ženou, načež ji začal také podvádět) a tak dále, každý odstavec je jedno velké morální přikázání, jinak Tě Bůh skrze Osud potrestá za Tvé špatné činy.


Wu
2008-07-26 16:17:13
jm: to já mám se slyšeným textem, to prostě nepobírám. Že tam křesťanství moc nesedí máš pravdu, ale dost často se objevuje, třeba jako výpůjčky (miluj svého bližního jako sebe sama, např.).
jm
2008-07-25 17:02:15
wu: tak jsem asi neporozuměl dobře psanému textu (ostatně podle testů PISA bych k tomu mohl mít sklony s ohledem na školní systém). Když se na to dívám podruhé, tak to nemůžu vyloučit. I když tedy stejně mi zrovna křesťanství do obsahové charakteristiky toho postoje teda moc nesedí (oko za oko, reinkarnace, horoskopy...).
Wu
2008-07-25 12:33:33
Lucienne: kvalita se doopručuje sama [mrk]

BlackCat: jsem rád, že se líbilo

jm: doporučuju ho, protože velmi přesně vidí problémy new age knížek, snažících se brát "osud" do vlastních rukou nebo ho černobíle vykládat.
Ta zmínka vůbec není o tom, že křesťanství by bylo pro šťastné a zdravé (Lucienne mě doufám případně opraví), jasně říká, že první knížka kombinuje oko za oko s křesťanským pojetím. Tedy s tím, jak křesťanství chápe šťastný a zdravý život. Nemluví o křesťanství [úsměv].

jm
2008-07-25 09:09:37
Proč přesně doporučuješ ten článek na Lucienne - podle mě je to dost zmatené. Hned u té první knížky tam píše o údajném křesťanském pojetí šťastného a zdravého života a potom do toho ještě nějaké reinkarnace, ale to snad už křesťanství nepřipisuje.

Řekl bych, že křesťanství (jako jediné) máme možnost vidět poměrně blízko, a jestli někomu připadá to učení jako hlavně pro šťastné a zdravé, tak se rozcházíme na hodně elementární úrovni...
BlackCat
2008-07-25 07:36:10
Děkuji za zajímavé odkazy a pěkné čtení.
Lucienne
2008-07-25 01:13:41
Děkujeme :) Ceníme si toho!