Wuwejův zápisník

Sdílený mentální model (čtyři opice)

Čtěte od konce stránky, nejnovější komentář je jako první.
Podívejte se také na pravidla pro komentáře.
V textu komentáře můžete použít formátovací znaky * (tučné písmo) a _ (kurziva). Uzavřete jimi text zleva a zprava, naformátuje se automaticky.
Můžete také vkládat Emoji.
Pro odběr komentářů k tomuto článku jako RSS použijte tento odkaz.

(požadováno)
(jen osobní / nekomerční)
(ochrana proti spamu)

Zaškrtnutí způsobí, že budete mít předvyplněné údaje (nick, mail, ...) ve formulářích. Řešení je založeno na cookies, zaškrtnutím souhlasíte s jejich použitím. Souhlas můžete kdykoliv odvolat kliknutím zde.
Wu
2007-10-28 20:51:16
zcr: ještě Ti tam chybí jedno spojení, "tlustá obálka"...

ant: jasné [úsměv]
zcr
2007-10-26 17:12:13
Proč jen se mi vybavilo spojení slov "stavební povolení" a "záplavová zóna"...?
ant
2007-10-26 16:42:54
Tak nějak. Přeci jen to zvíře dostane po čuni aniž ví co se stane, tudíž okolní stádo ho chrání trochu agresivnějšími prostředky před chybným rozhodnutím. Kdežto člověka upozorní, že něco nemá dělat, a když to udělá, tak nese následky a dostane dvakrát. Sprchu a po čuni ;-)
Wu
2007-10-25 13:44:02
ant: a tak [úsměv]. Vysvětlení PROČ něco nedělat je rozdíl mezi člověkem a zvířetem, takhle to myslíš?
jm
2007-10-25 13:27:30
sargo: proč pověr? Když si vezmu varianty v komentáři pana zcr níže, tak v zásadě bych hodil jablíčko do plechovky pána č. 1, neboť má pravdu a trochu postění neuškodí:-)
ant
2007-10-25 12:57:58
Nereaguju na žádný komentář nýbrž na článek ;). I když pokud by se bralo v úvahu, že někoho zbít je určitý komunikační prostředek, tak to u lidí platí. Ups změna názoru :D
Sargo
2007-10-25 11:17:28
Wu
2007-10-25 09:43:16
ant: asi bych měl dodělat ke komentářům stromovou strukturu, aby bylo vidět na co se reaguje - nevím co u lidí neplatí [úsměv].
ant
2007-10-24 15:50:08
U lidí to neplatí. Ty si můžou říct co následuje, když se věc nepatřičná provede. Pak si to předávají z generace na generaci a pak až uzraje čas... vznikne nové náboženství založené na tom, že se nemá něco dělat protože pak by se na dotyčného shůry vrhlo cosi a byl by jen pláč a skřípění zubů ;-) A mladší generace je z toho paf a tak to zkusí a ono nic. Ale stejně jim nikdo nevěří. Bůh je mrtev? Svoboda holt něco stojí.
Wu
2007-10-24 13:11:59
GeoN: to máš pravdu, takový experiment by byl asi mnohem zajímavější, jestli "nechají opice lít vodu na nějakou jinou ze skupiny, když budou mít zkušenost, že jim se nestane totéž". U lidí bychom se asi dostali zase k altruismu.

zcr: geniální doplněk! [úsměv]


GeoN
2007-10-24 12:04:19
lojzo
2007-10-24 10:53:39
GeoNe, o čo sa pokúšam?

...pokúšam sa poukázať na fakt, že v prípade, keď sú za snahu jedného potrestaní všetci, by podľa môjho názoru ani v prípade myšlienkového nahradenia opíc ľuďmi nebola správna Vaša úvaha, že (citujem) "protože v lidském případě by Ti nikdo nebránil, a nejspíše by se naopak bedlivě a pobaveně díval na to, jak se zmítaš v chladu experimentátorova trestu" (koniec citátu)

...a to z toho dôvodu, že dotyčný jedinec by sa zmietal v chlade experimentátorovho trestu tiež. Takže predpokladám, že viacerí by sa snažili zabránením pokusu o získanie banánov, aby sa chladnej sprche vyhli.

Stačí Vám takéto vysvetlenie?
GeoN
2007-10-24 10:32:51
zcr
2007-10-24 10:20:55
Sedí takhle čtyři opice pod trsem banánů.
1. opice: "A na nejsvětější Trs kdož sáhne, celáť potopa ledová přijde a všecko smete; kajte se a postěte se."
2. opice: "Jsou to povídačky - ptal jsem se bábi, a ani ona žádnou sprchu nikdy nezažila."
3. opice: "Ale kdybychom tam vylezli všichni a z boku, podívejte, tady jsem to narýsoval a spočítal..."
4. opice: "Stejně jsou kyselé."
zcr
2007-10-24 10:10:25
říkejme tomu principu třeba "setrvačnost zkušenosti", nebo "empirioinercie" [huba od ucha k uchu]
Wu
2007-10-24 09:55:17
Děd nevěd: sdílení zkušeností možná ne, ale sdílení nesmyslných nebo byrokratických nařízení přímo bují.

zcr: jo, ta je dobrá [úsměv], stejný princip.

Draculka: to je hukot, což?

lojzo, GeoN: ajaj, moje chyba, skutečně jsem to tam pozapomněl zmínit, večer do článku doplním. Sprcha spustí na všechny přítomné opice.
GeoN
2007-10-24 09:49:44
Draculka
2007-10-24 09:47:59
GeoN
2007-10-24 09:46:09
lojzo
2007-10-24 09:34:59
GeoN, myslím, že ti unikol fakt, že pri pokuse získať banány dostanú ľadovú sprchu všetky opice, nielen tá jedna.
Sajuri
2007-10-24 09:06:56
Pro Geon: Tak to jsem jaksi nepochopila... Ale řekla bych, že si mě představuješ jako zapálenou aktivistku bojující za práva zvířat a že máš takovou tu klasickou představu o této skupině lidí, tedy že děsně milují zvížátka, že by za nebohého králíčka, na kterém krvelačné kosmetické firmy dělají pokusy, byli ochotni položit život, ale že na své lidské okolí kašlou.... Se pěkně pleteš!!!! V předešlém článku nebylo ani slovo o proudu ledové vody mířené na lidi a kdyby to tam napsáno bylo, tak by moje poznámka zněla asi nějak takhle: "Týrání nebohých lidí...." Ale nic takového, co by vyvolalo tuto moji poznámku tam napsáno nebylo, tak nechápu, co do toho pleteš ubližování nebohým lidem, to patří zase někam jinam.
zcr
2007-10-24 08:36:45
Mně to zase připomnělo tu (kdesi slyšenou a již k dobru danou) historku, jak někomu přijde divné, proč Dcera vždycky před pečením uřezává jeden rožek sekané, než ji dá na plech. Dcera to ale dělá podle Matky, a ta zase říká, že ji to tak naučila Babička. I ptají se tedy Babičky: "Měla jsem krátkej plech."
GeoN
2007-10-24 07:26:47
Děd nevěd
2007-10-24 06:13:57
Mohlo by to tak fungovat v úzkém skupině lidí, kteří se nají rádi - např. v rodině. Jako pamětník vojny uvažuji, že tam by do té vody přidali "kolegové" ještě fekálie.
Jinak sdílení zkušeností moc v lidském společenství moc nefumguje - tedy alespoň těch dobrých.
Eithne
2007-10-24 01:52:19
Wow! Tak to je skutecne zajimave! V tom odkazu se mi libila prave ta napadne vypichnuta myslenka toho, ze ty posledni vlastne vubec netusi, proc... A stejne se tak chovaji.

A pokud jde o spolecenstvi lidi, tak souhlasim s komentarem pode mnou.

Sajuri: No, vis, myslim, ze vubec neslo o opice. Spis o urcity socialni model. (A jak bylo uvedeno, i jak sam rikas, takovy pokus nebyl pravdepodobne nikdy proveden.)
GeoN
2007-10-24 01:05:56
Sajuri
2007-10-23 23:07:03
Týrání nebohých opic... Takže mě těší, že takový experiment nebyl nikdy asi proveden....