Wuwejův zápisník

Trh a konkurence: otázka po stanovení ceny

Čtěte od konce stránky, nejnovější komentář je jako první.
Podívejte se také na pravidla pro komentáře.
V textu komentáře můžete použít formátovací znaky * (tučné písmo) a _ (kurziva). Uzavřete jimi text zleva a zprava, naformátuje se automaticky.
Můžete také vkládat Emoji.
Pro odběr komentářů k tomuto článku jako RSS použijte tento odkaz.

(požadováno)
(jen osobní / nekomerční)
(ochrana proti spamu)

Zaškrtnutí způsobí, že budete mít předvyplněné údaje (nick, mail, ...) ve formulářích. Řešení je založeno na cookies, zaškrtnutím souhlasíte s jejich použitím. Souhlas můžete kdykoliv odvolat kliknutím zde.
Wu
2007-10-25 13:18:35
GeoN: taky jsem soft firewall nezahodil, ačkoliv na routeru nějaká pravidla definovat jdou. Sandbox a kontrola spouštění procesů, to se hodí vždycky.
GeoN
2007-10-25 12:45:30
Wu
2007-10-24 13:02:35
Koběr: hm, to taky dává smysl; další možný důvod proč jsou ceny (aspoň někde) na venkově nižší. Díky.

GeoN: to je veselé, chceš sdílet, budeš valit fire [úsměv]. Kdepak, hw router je naprosto bezproblémová záležitost, jde nastavit i MAC adresa, takže se nikde nic nemusí přeregistrovávat...
Koběr
2007-10-24 11:07:15
A co nabídková strana? Očekávám, že vesnická pumpa bude těžit z nižší ceny práce a nižší ceny pozemku, proto si bude moct dovolit nasadit nižší cenu s tím, že sází na to, že přitáhne ty "elastičtější" zákazníky...
GeoN
2007-10-23 18:58:20
Wu
2007-10-23 08:51:14
GeoN: s řadiči jsem měl taky nějaké potíže, dokud jsem měl kombinaci SATA a UATA - což vlastně mám pořád, kvůli DVD - tak v jednom nastavení byla půlka disků nastavená místo ultra DMA na PIO mod.

XP firewall jsem zakázal okamžitě po instalaci, místo toho používám léta osvědčený Kerio Personal Firewall (Sunbelt), má i sandbox, kontrolu spouštění procesů apod.
Co se týče sdílení připojení nemám osobní zkušenost, ale někdo mi tvrdil, že to nativní, co je v XP, funguje dobře i s Keriem. Kdysi bývalo slyšet o Winroute...
Já mám HW router a jsem naprosto spokojený.
GeoN
2007-10-22 23:33:07
Wu
2007-10-21 21:49:38
Díky, možná to do Athán ještě přesadím, přece jen je to stylovější [úsměv].
Co první boot, povedl se?
GeoN
2007-10-20 01:35:40
GeoN
2007-10-20 01:33:27
Wu
2007-10-20 00:01:07
GeoNe, udržování obratu, to dává dokonale smysl. Díky za příspěvek.
Červený hadr? Já jsem taky nepoučitelný, už mám rozepsaný další příspěvek na téma trh a konkurence. Trochu inspirovaný Tvým Polopatixem, ale i tím, že jsem nějaké dva tři Platonovy dialogy přelouskal a forma dialogu je dost názorná. Na kus řeči se v něm sejdou pánové Kulturalis a Marketikus (ale jinak to není stylizace žádná, pouze rozhovor, ani kousek vtipu).
Jo, ti nahoře a jejich kšeftíky v papírech, to je věc, která mě taky rozčiluje - výroba peněz z ničeho. Zázrak moderního světa.
GeoN
2007-10-19 14:59:47
... Wu ... než odejdu na nemocenskou :) ... tak přidám trochu červeného hadru do arény:

... cena je určována, vždy, jen a jen jediným - záměrem k maximalizaci zisku(!!!) ... a to původně, "v intenci" mimo jakékoli podmínky a okolnosti = to je hlavní "drive" ...

... ovšem tento "subjektivně-absolutní" záměr je vždy do nějakých podmínek a okolností zanořen, což znamená, že ten, kdo se o onen zisk usiluje, je - chtě nechtě, a zpravidla velmi nerad - musí "brát na vědomí" ... proč? ...

... no jednoduše proto, že chci-li zisk (v naše případě zisk z čistě OBCHODNÍHO kapitálu ... pokud ovšem benzínová pumpa nepatří přímo tomu, kdo benzíny etc vyrábí), pak:

... MUSÍM MÍT, VŮBEC(!), "NĚJAKÝ" ... obrat(!!!) ...

... jaký-nějaký? ... no jistě: ... musím prodat VŠECHNO své zboží(!) nejméně za tu cenu, za jakou jsem nakoupil. Proč nejméně? ... no protože pak jsem alespoň ve "vyrovnané bilanci" - opačně, dříve či později, krachuji ... v závislosti na svých "kapitálových rezervách", samozřejmě. Vše nad tento "nulový obrat" lze považovat za zisk, pokud nebereme na vědomí "provozní náklady" samotného prodeje.

A proto jsou ceny (toho či onoho) v méně zahuštěných či v "chudších" oblastech vždy nižší, než v těch zahuštěných či "bohatších", protože prodejce se snaží nižší cenou zajistit alespoň takovou úroveň obratu, aby stržil totéž, co vydal ... jistě včetně zmíněných "provozních nákladů", do čehož spadá, třeba v případě malého soukromého pumpaře v Dolní horní, i jeho vlastní obživa - pak "potenku kaká", avšak "žije". Ceny ovšem mohou jít, třeba i v tom Vystrkově, ještě níže, pokud se do toho zamotá nějaká velká firma, která má na danou "oblast" ... "rozvojový zájem" - pak jí jde o trh, který si kupuje za lokální ztrátu, která se v celkovém účetnictví této velké firmy vyrovnává zisky z oblastí s cenami vysokými. Malý živnostenský pumpař je tak těmito "dumpingovými" cenami fik-mik likvidován ... a daná velká firma má vykolíkované ryžoviště pro strýčka Budoucího.

V zahuštěných oblastech jsou ovšem tyto hry mnohem složitější, protože zde je žraloků a velryb jistě více na hromadě. Nějaký "dumpigový" chytrák by tak mohl velmi lehko pohořet v tom, že by se na něj ostatní lokálně a dočasně domluvili, a přelicitovali ho, což by ho mohl setsakra mrzet. Proto se na těchto "trzích" ti velcí frajeři neustále sledují ... a bedlivě hlídají, co ti druzí s cenami dělají - je-li nějaká "cenová politika" toho či onoho "podezřelá", pak to zpravila "automaticky" spouští protiakci všech ostatních - což ovšem sebou může nést další, VELMI NEPŘÍJEMNÉ(!!!), důsledky PRO VŠECHNY(!!!) ... třeba akutní cenovou válku (to je něco jako válka mafiánská - "zalehneme na matrace" :), která stlačí ceny příliš nízko (a tedy i míru zisku) pod kritickou mez, což si nikdo z nich určitě nepřeje ...

... proto a takto v těchto zahuštěných oblastech dochází k implicitním či explicitním cenovým kartelovým dohodám (přesto, že jsou "zakázané" :), které nechávají ceny oscilovat na relativně vysokých úrovních - při:

... PARCELACI DANÝCH OBLASTÍ TRHU ... pomocí kvótování - opět implicitního či explicitně-tajného.

To je, dle mého, celé "tajemství" Tvého dotazu.

***

"Chovat se tržně" neznamená cokoliv nakupovat(!) ... ti, co nakupují na "koncovém trhu", mají smůlu ... jsou totiž tak rozptýlení, že nejsou schopni vytvoří jakoukoli společnou strategii svého jednání. "Chovat se tržně" tak znamená:

... prodávat, relativně k nákladům, tak draho, jak je to jen možné ... (!!!)

"Tržně" se tak mohou chovat jenom ti, co něco prodávají, nikoli ti, co nakupují - to "dá rozum" - přičemž směs těch, co dělají obojí tvoří spektrum-hierarchii: ... navrchu ti, co v zásadě jenom prodávají (to jsou opravdu ti "hi-top" pani Kapitalisté, který z nakupování zbývají jenom "kšeftíky" mezi sebou, a to v miliardách a ve "zboží", o které my zpravidla ani nevíme, že existuje, to jest ve všelijakých těch "papírech"), a ze zdola ti, co jenom nakupují (to jsme my-všichni-dole, kteří se "živíme" /a to trapně doslova/ "prací"). Ti první určují doslova VŠE(!!!) ... ti druzí, to jest my, téměř NIC(!!!)

... a nic Ti nepomůže, že by sis nohy ušoupal a myš ubrowsoval po všech "marketech" ... "slevu" dostaneš jenom tehdy, když se to těm "nad Tebou" hodí do krámu ... a věř tomu, že Tvou "slevu" vždycky někdo, Tobě více či méně "rovný", nikoli "zaplatí", nýbrž: ... PŘEPLATÍ ...

... ech ... :/

***

... tak, jdu do Azasoftu kupovat větráčky a pasivní chladič na čipset ... tam totiž mají to, co chci (ostatní malí prodejci už jsou na tom tak bídně, že mají vymetené skaldy - i chladiče do skříně jsou "na objednávku :) a za takovou cenu, která by malého prodejce zruinovala ... :/

... chovám se "tržně"? ... nene, dělám jenom to, co musím (nikoli "must", nýbrž "have to"), protože přes víkend chci a potřebuji ňuňat Koťátko, a tady na Smíchově nešeženu pomalu ani šroubek.
Děd nevěd
2007-10-18 04:52:35
Tentady: Předpokládám, že Adam Smith to tak myslel. Ale já jsem člověk zabývající se přenosem el. energie a ne ekonom, tak zkus oslovit např. Liberální institut.
Nicméně, je asi vždy třeba udělat celkovou finanční bilanci. Pro levnější benzín bych při mé spotřebě měl jezdit jen do určité vzdálenosti od dražší benzínky a započítat i cenu mého času...
Tentady
2007-10-17 17:53:05
Wu
2007-10-17 15:57:45
jm: trefil ses [úsměv].
Jinak máš pravdu, to co tady diskutujeme možná vůbec neexistuje a mohla to být jen náhoda - proto jsem to sem vlastně dával, abych se dozvěděl zkušenosti ze širšího okruhu. Ale i tohle je zajímavé, ne? Vary drahé, venkov levnější, někde ne, na Slovensku od západu na východ... Třeba nakonec dojdeme k tomu, že se ceny určují zcela chaoticky...
jm
2007-10-17 15:13:00
Jsem si řikal, že by Tě to mohlo potěšit...

O těchhle obchodnickejch věcech strašně rád posloucham a baví mě to, ale sám pro to cit nemám.

Trošku se mi teda navíc zdá, že je poněkud nejistá empírie, kterou zde máme interpretovat. Protože třeba co si tak nárazově všímám, tak dost drahej benzín je ve Varech, dražší než v Praze, byť podstatně menší město.
Wu
2007-10-17 12:09:29
jm: Ty umíš překvapit - slovo akcíz jsem si musel najít ve slovníku [úsměv]. Zvýšení ceny chápu. Ale kde je pozitivum větší konkurence ve větších městech?

Jago: že by prodejci byli tak ohleduplní? Velká vzdálenost ke konkurenční pumpě by spíš umožňovala ceny zvýšit...

Lojzo: těmi naježděnými kilometry si nejsem jistý, asi by to byl pěkný výzkum. Ale počet zákazníků v tom hraje roli určitě.



lojzo
2007-10-17 08:27:53
Wu: "na venkově jsou bez auta vyřízení, takže poptávka tam nejspíš bude" - Ale myslím, že priemerný mestský človek najazdí viac než priemerný človek vidiecky. Netrúfam si odhadovať o koľko, ale tipoval by som to kľudne na dvojnásobok. A samozrejme aj hustota osídlenia je v meste vyššia, takže počet zákazníkov mestskej a vidieckej pumpy je asi výrazne iný.
Jago
2007-10-17 07:16:28
jm
2007-10-16 15:11:59
Jak stanoví pumpy cenu, to by mohl říct jen pumpař, a to v životě neudělá.

Zkušenost ukazuje, že velká poptávka daná dobrým místem skutečně umožňuje zvýšit cenu (dálniční pumpy).

Poznámka ohledně procentuelně malých rozdílů v ceně mezi pumpama: je dost logické, že u komodity, kde nadpoloviční část ceny je akcíz a DPH (která jde myslím i z toho akcízu), se změna marže promítne v celkové ceně méně (skoro dvojnásobně) než jinde.
Wu
2007-10-16 14:38:14
Sajuri: já taky nevím kolik chleba stojí, a kupuji ho pokaždé. Jsou věci, které nemá cenu řešit. Ostatně jak naznačuje Děd nevěd úspora na benzínu také není nijak citelná. A dost možná tahle tržní záhada ani neexistuje a byla to shoda náhod [úsměv].

lojzo: ale na venkově jsou bez auta vyřízení, takže poptávka tam nejspíš bude.

Sargo: tomu už se snad ani logika říkat nedá [úsměv]

Děd nevěd: jasně, jsi přece - stejně jako my všichni - homo economicus, ne? [ironický úsměv]

ant: ok. Ptal jsem se kolegů a také říkají, že takhle to nefunguje. Uvidíme, co se tu ještě objeví za zkušenosti [úsměv].
ant
2007-10-16 12:16:26
Sajuri
2007-10-16 08:40:38
Ceny trochu z jiného pohledu... Dnes jsem ve zprávách zaslechla, že polovina školáků/ček neví, kolik stojí bochník chleba. Já to také nevím a to nějaký ten rok už mezi školáky/čky nejsem řazená. Mám se za to, že nevím, kolik stojí bochník chleba, spíš stydět nebo na to být naopak hrdá? Snad mě omlouvá, že v naší rodině se chleba nekupuje... Jenomže já ani netuším, kolik stojí litr nafty či benzínu (snad mě omlouvá, že autem nejezdím), takže jsem ani netušila, že ve městech je benzín dražší než na vesnicích. Natož, abych na tuhle tržní záhadu znala vysvětlení....
Děd nevěd
2007-10-16 04:29:39
Dotaz na rádio "Jerevan":V Praze, v místě kde pracuji jsou tři benzínky "na fleku" (Bohdalec). Dvě jsou na hlavní a jedna na vedlejší. Ty dvě na hlavní mají vždy stejnou cenu a ta na vedlejší ji má o desetník nižší. Když načepuji do auta 57 l nafty, na kterou ujedu cca 900 km, ušetřím 6 Kč. Mám tedy z hlavní zahnout a chovat se tržně?
Sargo
2007-10-16 00:48:21
lojzo
2007-10-15 22:45:45
Ako ekonóm - amatér, resp. ekonóm - ignorant by som povedal, že na vidieku je menšia kúpna sila a menší dopyt.
Pri cestách Slovenskom mám dojem, že cena benzínu v zásade klesá od západu na východ.