Wuwejův zápisník

Milana Hrušáková: Sňatek a paragrafy

Čtěte od konce stránky, nejnovější komentář je jako první.
Podívejte se také na pravidla pro komentáře.
V textu komentáře můžete použít formátovací znaky * (tučné písmo) a _ (kurziva). Uzavřete jimi text zleva a zprava, naformátuje se automaticky.
Můžete také vkládat Emoji.
Pro odběr komentářů k tomuto článku jako RSS použijte tento odkaz.

(požadováno)
(jen osobní / nekomerční)
(ochrana proti spamu)

Zaškrtnutí způsobí, že budete mít předvyplněné údaje (nick, mail, ...) ve formulářích. Řešení je založeno na cookies, zaškrtnutím souhlasíte s jejich použitím. Souhlas můžete kdykoliv odvolat kliknutím zde.
ertert
2007-12-30 18:21:26
trtet
Sargo
2007-10-14 22:10:00
Wu
2007-10-12 13:37:19
Jago: v mém případě by to platilo o latině (musel jsem si dohledat, co že jsi mi to vlastně napsal [úsměv]).
Jago
2007-10-12 12:28:35
b.
2007-10-12 10:22:53
Wu
2007-10-11 21:00:46
lojzo: velmi, velmi ošklivá věc, která na první pohled vypadá nevinně. Modelový příklad. Představ si, že bych dovolil do komentáře ukládat normální HTML kód. Pak by přišel nějaký filuta, který by tam vložil tag <script> s nějakým pěkným javascriptem. Ten by se zapracoval do stránky. Pak bys přišel Ty a stránku zobrazil. Co by se stalo? Spustil bys ten javascript ve SVÉM kontextu. Pořád to vypadá nevinně, že? Ale co kdybys měl v jiném okně zrovna náhodou otevřenou svoji poštovní schránku a ten zmíněný javascript by provedl odeslání nějakého mailu Tvým jménem? To je jen příklad, možností je mnoho, bankovní účty, hodnoty cookies (mohou nést infomrace o přihlášení...).
Více např. zde: http://cs.wikipedia.org/wiki/Cross-site_scripting
lojzo
2007-10-11 20:52:13
Wu: Što takoje "cross site scripting"?
Wu
2007-10-11 20:48:59
jm: originální řešení, rozdělit to do dvou fází [úsměv].

b.: ále, proč zavádět s.r.o., když právní úprava manželství je dostatečná [úsměv].

Jago: kdepak, nic, co by mohlo být nebezpečné a umožnit cross site scripting neukládám [úsměv].

Sargo: někteří bohužel nedospějí nikdy, vyšší věková hranice by nepomohla.
Sargo
2007-10-11 16:14:07
Sajuri: myslím, že můžeš být ráda, že ostatní nejsou tak moc přesvědčení o tom, že jediní mají pravdu a neinvestují svůj čas a energii do toho, aby tě o hodnotě svatby přemlouvali - asi by to bylo únavné ;-)

Když si to tak srovnám, ze svého okolí znám příklady spíše úspěšných vztahů, v případě dospělých lidí (a teď vůbec nemluvím o věku ;-)) takřka 100%. Pokud není dostatečný společenský tlak na udržení svazku, asi už to chce poměrně vyzrálou osobnost, aby si k sobě našla adekvátního partnera a neřešili ptákoviny. :-)) Svatba je pro mě prostě souhlas obou k tomu, že na všechno jsou teď bezvýhradně dva; rozhodování, odpovědnost, pochopení. A rozmnožování, ovšem. :-) Proti rozvodu nejsem, ale když vidím, kvůli jakým nebetyčným ptákovinám se lidi rozvádějí, mám pocit, že by se měla krapet posunout věková hranice nahoru. Třeba by alespoň někdo stihl dospět ;-)

Tribun: naopak myslím, že v případě svatby jsou potřebné rituály tak minimalizovány, až je to na škodu. Když je člověku vdechnut pocit slavnostnosti, pamatuje si, jak se mu z toho točila hlava a musel obětovat čas i energii na to, aby se na takovou příležitost připravil a měl taky patřičnou trému - víc si uvědomí, do čeho vlastně jde. Jestli máte dítě, je mi jasné, že máte dost akční program, aby se nějaké přípravy na svatbu odehrávaly už dosti mimochodem. Ale to je i o tom, že primárně není svatba k tomu, aby se uskutečňovala až po dětech. :-))

b.: jestli je třeba prostě ušetřit, prý se dá levně nakupovat na blešáku ;-)
Jago
2007-10-11 14:44:26
Jago
2007-10-11 14:42:17
b.
2007-10-11 14:08:02
jm
2007-10-11 10:25:33
Wu: Jenom, aby bylo jasno, já jsem obecně za tu slavnostnost. Byť teda vlastní svatbu jsme si udělali po svým:-) (nicméně zákon nám to nezakazuje:-)

Tradiční oblečení se nám líbí, to jsme měli, manželka má ráda tyhle dlouhý sukně romatičtější.

Bylo nás tam jen pět, tj. svědci a fotograf. Nebyly to žádný manévry s přesunem vojsk, všechny svatebčany jsem odvezl naším autem, fotograf přijel sám. Pak jsme se v klidu hodinu a půl fotili v parku. Jsme strašně rádi, že jsme najali profesionálního fotografa a navíc jsme naštěstí kápli na někoho, kdo byl aktivní a originální. Takže když už jsme byli pěkně oblečený, tak taky máme asi nejlepší svoje fotky. Rád si svatební album prohlížim. Pak jsme šli na oběd se svědkama do dobrý hospody a seděli jsme tam do podvečera.

Pro rodiče jsme pak udělali hostinu až druhej den večer, na kterou si pozvali všechny tetičky, které chtěli.
lojzo
2007-10-11 08:27:33
Jago: Što takoje "ZAGS"? Tá ruská záľuba v skratkách mi vždy pripomenie Iľfa a Petrova a následne Mládka. :-)
Wu
2007-10-11 08:04:37
Lucienne: nepřítomnost svědků byla zmíněna spíš jako hypotetická možnost, že by se to vyvodit dalo - nevěřím, že by jakákoliv matrikářka obřad bez svědků provedla. Ale máš pravdu, to, že přibuznost nevadí a i jinak to může být kdokoliv, dělá ze svědků jen formalitu.

jm: Tribun kritizuje požadavek na slavnostnost, protože ho nutí, aby (už kvůli vlastní představě o slavnostnosti) dával váhu a formu majetkově-právní transakci.
Osobně si myslím, že to není tak strašné a že by to šlo významně zredukovat. Jenže... přece nevynechám rodiče... příbuzné... když už se to bude dělat, přece nevynechám fotografa... prstýnek na památku... A je z toho zase veleakce [úsměv].

Sajuri: to koukám, jaká jsi radikálka [úsměv]. Životy, které se pokazily po svatbě... no to asi na tu svatbu nebyl správný čas. Skoro bych řekl, že svatba má přijít až po několikaletém společném životě. Souhlasím s pojetím jm - "svatba jako prohlášení, že my dva chceme mít spolu děti". Ano, založení rodiny a její právní zajištění, to je smysl svatby.
Sajuri
2007-10-11 03:59:08
Pro Jaga: Tak jak píše JM, je to prostě individuální a můj názor je tenhle a bohužel jsem viděla až moc životů, které se pokazily právě po svatbě.
Jago
2007-10-10 21:11:33
jm
2007-10-10 20:19:23
Sajuri: Je to individuelní. Mně se svatba líbila a rád na ni vzpomínam. A jsem rád, že jsme to neodkládali, protože si myslím, že později bych si to už tolik nevychutnal, to jsme řešili jiné věci a celkově ten vztah se posunul jinam.

Já osobně - a jsem si vědom nedostatečnosti pro někoho - beru svatbu jako prohlášení, že my dva chceme mít spolu děti. A jak zpíval Tony Ducháček "počít děti dokázat - je velmi pěkná zábava - slušně s nima zacházet - a spoustu dalších otázek", takže je potřeba by potomstvo mělo oděv a stravu, taktéž kojící matka, takže majetek nějakým způsobem náleží pak oběma jako pojistka, kdyby se hlava rodiny zbláznila.

Tribu: Sorry za tykání, budu vykat, jestli si přejete. Já bych též do Národního divadla nešel v šortkách. Předtím jsem ale vyrozuměl, že právě požadavky na slavnostnost kritizujete a že byste to chtěl úplně bez požadavků, právě jen podpis v šortkách kdekoliv.
Tribun
2007-10-10 19:53:13
2jm: S těmi rituály máte pravdu, ale je rozdíl mezi tím, zda se pro nějaký rituál rozhodnu sám, nebo zda mi je vnucen z pozice síly.

A k "slavnostnosti" - to už je o tom, co si kdo pod tím pojmem představuje. Pro mne slavnostnost rozhodně neznamená čistě vyprané džíny a čerstvou barvu na číru. Měl-li bych dodržet požadavek na slavnostnost, potom bych musel (už s ohledem na zmiňované rituály) absolvovat všechno to, co jsem psal. Ano, jsou lidé, kteří půjdou do Národního divadla v šortkách a vytahaném svetru a přijde jim to normální, ale já k nim nepatřím.
Sajuri
2007-10-10 18:58:58
Svatba!? Brrrr.... to je asi tak jediné, co k tomu mohu říct.
Ale díky bohu, že mé milé přátele nezastihla ještě tahle svatební mánie. Asi by mě docela vyčerpávalo každého přesvědčovat, že svatba je tak leda zničení krásného života. Ale zase to svatební cukroví.... To je asi jediné, co je na tomhle přechodovém rituálu zajímavé a užitečné.
jm
2007-10-10 17:17:12
Tribun: Co píšeš, mi fakticky nesedí - pokud tedy předpokládám, že kritizuješ právní úpravu:

- musím na radnici - ano,
- musím mít oblek - ne, v okolí vím nejméně o třech svatbách bez obleku,
- musím si vyměňovat prstýnky - ne
- a všechny ty další věci - o žádném dalším právním požadavku na slavnostnost nevím.

Osobně bych řekl, že říci "ano" před 2 svědky není tak strašný požadavek.

Mimo debatu o právu podotýkám, že si matně vybavuji různé úvahy - a nepřipadaly mi vůbec hloupé - že zmizení rituálů ze života není možná tak docela zisk.
Lucienne
2007-10-10 13:55:51
"i kdyby se náhodou manželství uzavřelo bez přítomnosti svědků, nemělo by to vliv na jeho platnost a manželství by vzniklo. Ovšem najít náhodného svědka je snadné, příbuznost navíc není překážka."

To je přece dost ulehčující, i když by to zřejmě nebylo matrikářce příliš po vůli. Nicméně z toho mi vyplývá, že primárně stát vytvořil "plus" pro toho, kdo se brát chce, narozdíl od zdržovaček jinde. To mi přijde docela dobrý až na to, že je padesátiprocentní rozvodovost. Bohužel, žádné zákony nevytvoří pohodu ani kdyby se rozkrájely.
Jago
2007-10-10 11:56:32
Wu
2007-10-10 11:22:54
Lucienne: jak to myslíš, s tím ulehčením?

Tribun: máš pravdu, ale dá se to zredukovat na minimum, tak zkrátka nepřijdeš jen na matriku, ale na radnici. Myslím, že horší je tlak společenský ("přece nemůžu vynechat rodiče", sourozence apod.).
Tribun
2007-10-10 10:20:07
Mně na svatbě přijde nejkurióznější to, že zákon vyžaduje (§3, odst. 2) prohlášení muže a ženy o vstupu do manželství se činí **veřejně a slavnostním** způsobem v přítomnosti dvou svědků. Tedy že nemohu uzavřít sňatek tak, že bych se ženou zašel na matriku a tam podepsali příslušný dokument ,což po více než 10 letech společného soužití a splození potomka mohlo být více než dostačující, ale musím na radnici, musím mít oblek, musím si vyměňovat prstýnky a všechny ty další věci. To vše kvůli uzavření majetko-právní transakce.
Lucienne
2007-10-09 22:11:26
No vidíš, já to "ne" radši ani nezkoušela :) Ale je to zajímavý, jak moc se to lidem ulehčuje s tím svatebním obřadem, co? Ani bych tomu nevěřila.