Wuwejův zápisník

Jiří Škoda, Pavel Doulík: Chemie 8

Čtěte od konce stránky, nejnovější komentář je jako první.
Podívejte se také na pravidla pro komentáře.
V textu komentáře můžete použít formátovací znaky * (tučné písmo) a _ (kurziva). Uzavřete jimi text zleva a zprava, naformátuje se automaticky.
Můžete také vkládat Emoji.
Pro odběr komentářů k tomuto článku jako RSS použijte tento odkaz.

(požadováno)
(jen osobní / nekomerční)
(ochrana proti spamu)

Zaškrtnutí způsobí, že budete mít předvyplněné údaje (nick, mail, ...) ve formulářích. Řešení je založeno na cookies, zaškrtnutím souhlasíte s jejich použitím. Souhlas můžete kdykoliv odvolat kliknutím zde.
Jiří Škoda
2007-08-01 23:03:23
Jana Kopicová
2007-07-28 19:48:27
Jiří Škoda
2007-07-28 16:55:33
K poznámce paní Kopicové: Ano, praxi oba máme, P.D. učí stále. Ale zcela chápu, že učebnice se nedá na běžné základní škole odučit za rok. Já myslím, že to ani nikdo nechce. To bychom z chudáků učitelů opravdu dělali smečku chrtů. :-))) Ta učebnice právě využívá velké výhody RVP ZV - a sice flexibility konkrétních časově tematických plánů na jednotlivých školách. Celá třetina (konkrétně 18 z 54) kapitol učebnice jsou kapitoly ROZŠIŘUJÍCÍHO učiva. A ty opravdu není nutné na běžné základní škole odučit. Nicméně např. na víceletýczh gymnáziích, kde se chemie na nižším stupni vesměs učí 3 roky namísto 2 let na základních školách, musí být k dispozici učiva více, neboť jednoduše řečeno - na 3 roky chemie jsou k dispozici jen "dvouleté". Proto jsme přistoupili k tomu systému rozšiřujícícho učiva. Pokud paní kolegyně Kopicová odučí za rok všechny nerozšiřující lekce, vybaví žáky všemi potřebnými cílovými výstupy vzdělávacího oboru chemie dle RVP ZV (teď už mluvím i o učebnici chemie pro 9. ročník, která vyjde co nevidět). Záleží tedy na tom, jak konkrétně bude postaven ŠVP dané školy. Smiřme se s tím, že na jedné škole se odučí více učiva, na jiné méně. Od toho ŠVP jsou, aby zde ta diferenciace mezi školami vznikla. A opět chci zdůraznit to, co jsem řekl už více než tisíckrát - ta učebnice je pouze učební pomůcka pro kreativního učitele, který si z ní vybere to, co se mu hodí a v čem mu pomůže. Není to žádné sanctum sanctorum, za jehož nedodržení by se upalovalo. :-))) Přeji pěkný den a všechno dobré.
Wu
2007-07-28 14:13:08
Jana Kopicová: kdepak, oba dva mají praxi víc než dostatečnou (možná se k tomu ještě vyjádří).
K rozsahu - učebnice pokrývá i gymnázium, kde jsou požadavky vyšší, ale především učebnice neurčuje, co se má probírat. To je na učiteli, resp. na ŠVP.
Jana Kopicová
2007-07-27 20:07:38
Wu
2006-12-06 23:54:43
Určitě se podívám, díky za tip; mám dojem, že jsem ji v knihkupectví minule viděl, takže to hned příště prověřím.
zcr
2006-12-06 23:34:09
Dva mí kolegové nedávno spáchali tohle:
http://www.kosmas.cz/knihy/132349/klic-k-chemii/
doporučuji k prolistování...

Wu
2006-09-14 23:01:52
Ještě jedno poděkování za odpověď. K tomu už není asi co dodat, jak to dopadne uvidíme v podstatě všichni.
Dnes jsem na Síti zachytil cosi o petici pro odložení RVP a ŠVP, dějou se to věci...
Jiří Škoda
2006-09-14 18:51:42
Tak tyto otázky patří doslova do kategorie "na tělo". :-) Faktem je, že při koncipování RVP se nikdo neotázal fakult připravujících budoucí učitele, zda ony jsou na to připraveni a zda ony jsou schopni vyprodukovat absolventy vybavené příslušnými kompetencemi. Máme i takové informace, že pedagogické fakulty byly záměrně drženy stranou od tvorby RVP, aby do toho nemohly "kecat" a celý proces tak zdržovat, neboť je veřejným tajemstvím, že RVP jsou spíše politickým rozhodnutím. Jak moudře pravil profesor Kuřina (matematici, Hradečáci a Pardubičáci budou určitě znát), současné vzdělávacá programy jsou nahrazovány něčím jiným. Ne něčím lepším. Pedagogické fakulty se samozřejmě snaží, seč mohou, ten deficit kompetencí souvisejících s tvorbou ŠVP kompenzovat. A to jak pro své současné studenty, tak v rámci celoživotního vzdělávání pro učitele v praxi. Ale dovolte mi posloužit jedním zcela konkrétním příkladem: V dubnu jsme ve spolupráci trí univerzit (UJEP Ústí nad Labem, Ostravská Univerzita, Technická Univerzita Liberec) organizovali seminář pro učitele přírodovědných předmětů základních a středních škol o tvorbě ŠVP a integraci výuky přírodovědných předmětů. Tohoto semináře se zúčastnili 3 (slovy: tři) učitelé!!! Co více dodat, než "no comment"? Takže myslím si, že zakopaného psa je třeba hledat jinde, než na pedagogických fakultách. Nicméně buďte si jisti, že i řada vysokoškolských učitelů na fakultách připravujících budoucí učitele, nemá ani ponětí o tom, ře existují nějaké RVP. Ja říká WuWej, je opravdu velice těžké něco měnit. Nicméně kostky již byly vrženy a zpět to vzít již nejde, takže uvidíme, jak se tenhle celostátní experiment na lidech bude vyvíjet a jaké přinese nakonec výsledky.
Wu
2006-09-13 22:55:25
Děkuji za vyjádření z úst nejpovolanějších.
Jsem rád, že se ty vtipy, "prakticistnost", minimum rovnic a názvosloví a vůbec všechny skvělé nápady povedlo prosadit. Nevěřil bych, jak je těžké něco měnit, kdybych o tom neslyšel z praxe. Reforma je pěkná teoreticky, zoufalá prakticky. Školitelé vznešeně hovoří, používají fráze, ale učitelům moc nepomáhají...
Dovolím si položit jednu otázku, jelikož ke mně málokdy zabloudí tak vzácná návštěva, musím využít příležitosti: Už se mění příprava budoucích učitelů? Je vyřešen problém aprobovanosti? Budou absolventi umět ŠVP sestavovat, budou reformě věřit?
Jiří Škoda
2006-09-13 21:35:06
Wu
2006-09-13 21:07:33
Jenže těch co vědět chtějí moc není a učitel musí pracovat se všemi. Takže taková učebnice pomoci může. No ale co si budem povídat, když učitel nezaujme, není šance.
2006-09-13 20:37:19
Wu
2006-09-13 10:34:39
J.P.
2006-09-13 00:26:42
Týjó, asi se začnu učit chemii :) Přesto mám obavy, že to s tím naším školstvím v dohledný době lepší nebude... Osvícených není moc. hanci: objevil jsem tu u staršího článku po víc než roce Tvůj příspěvek, jehož otázka asi směřovala i na mě. Je to pod článkem http://blog.wuwej.net/2005/04/06/trikrat-o-smyslu-zivota.html a jako odpověď jsem se rozepsal na svém blogu... Snad si to přečteš.
Wu
2006-09-12 23:40:29
Hančí, o tom programu na kontrolu studentských prací jsem četl, asi se proti tomu nedá namítat. Dost studentů nechápe, že zadané práce nemají za úkol něco vyzkoumat, ale naučit se pracovat s údaji a něco se při tom naučit. A když jsou natolik líní, že to opíší doslova :)
Na učebnici dějepisu jsem opravdu zvědavý, měla by vyjít na přelomu roku.
Wu
2006-09-12 23:35:29
Lojzo, máš pravdu, lepší se to. Nejen učebnice, ale třeba i dětské knihy a encyklopedie, to se vůbec nedá srovnávat s tím, co jsme měli k dispozici my...
Wu
2006-09-12 23:33:27
Lucy, snad ano, školství se skutečně reformuje a taky děti jsou na tom jinak než jsme byli my. Dneska sice znají všechna svoje práva a zapomínají na povinnosti, na druhou stranu všechno je asi lepší než zbytečný stres z instituce, kde stráví nejmíň devět let. A v horších případech třeba dvojnásobek :)
Znalost pěti jazyků? Jsem skromnější, když budou znát všichni dva, mateřský a jeden cizí, bude to skvělé :) tady jsem kritizoval povinnou výuku dvou cizích jazyků na vysoké škole: 2006/04/29/cestina-namisto-druheho-ciziho-jazyka.html
hanci
2006-09-12 21:45:53
Tou učebnicí dějepisu jsem naprosto nadšená!!! Kdybyste tak věděli, z čeho jsme se učili v padesátých letech!! A to jsme ještě spoustu stránek škrtali nebo vytrhávali!! Tak moc přeji mladým lidem, že dnes mohou lehce získávat vědomosti. Jen mám obavy, že už o to ani tak moc nestojí. Samozřejmě, neplatí to pro všechny, ale mám pocit, že dnes čte tak málo mladých lidí. Snaží se všechno obejít, písemné práce na VŠ se snaží "stáhnout" z internetu - poslouchala jsem v rozhlase, že už na to byl vyvinutý jakýsi program na PC, který rychle pozná, kdo ze studentů práci opsal z internetu, snad prý za to budou vylučovat ze škol. Člověk má sklony nevážit si výhod, které má. Ale ta knížka dějepisu je úžasná. K matematice, fyzice....nemám pražádný vztah, ještě dlouho se mně zdávaly děsivé sny o tom, že jsem z těchto předmětů zkoušená....
lojzo
2006-09-12 19:57:24
No, doba sa mení. Aj u nás som zaznamenal vynikajúce učebnice dejepisu. S fyzikou to zatiaľ veľká sláva nie je, táto vaša vyzerá fakt dobre.
Lucy
2006-09-12 17:07:08
Hele, oni tam mají taky odkazy v ANGLIČTINĚ? Ještě by mohli mít odkazy v němčině, francouzštině a španělštině a bylo by to dokonalý... Holanďani ovládají pět jazyků a to tak, že všichni... to by bylo fajn, kdyby naše děti měly to samý... :)
Lucy
2006-09-12 17:01:59
No, možná naše děti získají lásku k vědění bez velkého řevu a spousty facek :-)))
Wu
2006-09-12 09:46:06
Noira
2006-09-12 09:40:55
Wow. No, bohužel my měli úplně šílené nebo žádné učebnice fyziky...
Wu
2006-09-11 22:08:18
Viď :) A představ si, že se tímhle stylem dělá celá série učebnic. Na matice se pracuje, fyzika už je na světě: http://www.fraus.cz/ep/systemove_ucebnice/priroda/fyzika/info.php3. A co teprve takový připravovaný dějepis ...(ukázka pdf, 1,5 MB tady http://www.fraus.cz/ep/systemove_ucebnice/spolecnost/dejepis/txt/de6_mezopotamie_meil.pdf)
Lucy
2006-09-11 21:57:59
Tyjo, to vypadá fakt dobře... Sama bych si tuhle učebnici s chutí přečetla .-)

Že se takhle hezky nevyráběla taky fyzika a matika :-)))