Wuwejův zápisník

Claude Faber: Anarchismus

Čtěte od konce stránky, nejnovější komentář je jako první.
Podívejte se také na pravidla pro komentáře.
V textu komentáře můžete použít formátovací znaky * (tučné písmo) a _ (kurziva). Uzavřete jimi text zleva a zprava, naformátuje se automaticky.
Můžete také vkládat Emoji.
Pro odběr komentářů k tomuto článku jako RSS použijte tento odkaz.

(požadováno)
(jen osobní / nekomerční)
(ochrana proti spamu)

Zaškrtnutí způsobí, že budete mít předvyplněné údaje (nick, mail, ...) ve formulářích. Řešení je založeno na cookies, zaškrtnutím souhlasíte s jejich použitím. Souhlas můžete kdykoliv odvolat kliknutím zde.
hanci
2006-09-01 11:07:39
Já si to musím vytsknout a znovu pomalu pročíst. Takové texty mám raději napsané na papíře a v ruce. Mockrát také děkuji.
Mně připadá, že v lidské společnosti svoboda nemůže existovat. Ale já si Tvůj text musím opravdu znovu pomalu přečíst.Moc zdravím.
GeoN
2006-08-31 23:09:57
... Wu, jenom pro dnešek ... zítra je také den:

... ber to jako zanořené "slupky cibule" = i Ty jsi taková cibule ... máš své "obecnější" a své "individuálnější vrstvy" ... a v konkrétnosti těchto vrstev jsi to "TY" ... až na dno své naprosté neopakovatelnosti = singulatity (hle: "soukromí")... a Tvá "svoboda" má stejnou strukturu.
Wu
2006-08-31 21:50:13
GeoNe, především díky za reakci a za strukturovanou informaci. Tohle evidentně vyžaduje hluboký rozbor a počítám, že se to na GeoNblogu objeví, že? :)

U té druhé svobody, svobody k něčemu, to zahrnuje i svobodu být té obci na obtíž? Protože někdo může chtít "být sebou", uskutečňovat sebe způsobem, který obec ohrožuje. Aha, ale tomu zase vymezuje mantinely negativní pojetí svobody... Takže takhle je to přirozený systém? Aj aj, zase víc otázek než čehokoliv jiného ...
GeoN
2006-08-31 16:39:41
... já se Vám se do toho trochu zamíchám ... :-) ... "lidičky" ... tohle je ta z nejobtížnějších "materií", na kterou můžete padnout ... fakt jo ... brrrr ... a takhle "z voleje" je to ještě horší ...

***
... víte, mohu Vám trochu posloužit takovou trochu "strukturovanou informací" ...

... u nás v Evropa (a od jisté doby nejenom "u nás") dokážeme smysluplně rozlišit dvě "pojetí" svobody:

1. negativní ...

2. pozitivní ...

... jak je rozdíl? ... zkusíme to jednoduše:

... negativní svoboda je svobodou "od něčeho" ... případně "od všeho" ...

... pozitivní svoboda je svobodou "k něčemu" ...


... co s tím? ...

... no, negativní svoboda Vám říká, že jste svobodní, když můžete zcela bez jakýchkoli "následků" odmítnout COKOLIV, s čím se sami neidentifikujete ...

... to je "rozumné", že ano? ... to se nám zdá jako "v pořádku" a "líbí" se nám to! ...

... ale! --> "na základě čeho" se já s něčím identifikuji a s čím nikoliv? ... to je problém zvláště tehdy, pokud se mé odmítnutí týká a dotkne někoho jiného ... je ono vyhrazení jenom pouhá "libovůle"? ... a tedy koneckonců schopnost prosadit svou "vůli"? ... a tedy nakonec vždy "otázka" SÍLY, kterou svou vůli prosadím proti někomu jinému, abych došel své svobody ...

... kdepak: ... ona negativní svoboda, která byla "vymyšlena" hlavně "pravicovými" osvícenci, koneckonců musí mít založení v nějaké POZITIVITĚ ... a tedy svobodě "pozitivní" ...

... být svobodný "znamená" být svobodný "k něčemu", a to k takovému něčemu, které je SDÍLENÉ ... !!! ... a tedy: svobodným k "něčemu", co máme tak či onak "společné" ... co to může být? ... jistě: ... tím může být jedině naše sdílené "bytí" - to čím jsme: ... v možnosti i ve skutečnosti ...

... proč? ... no protože "chceme" BÝT SEBOU! ... být "sebou" nás jakožto bytosti "uspokojuje", chceme uskutečnit "sebe" ... v tom koření "idea" nedílnosti svobody = svoboda je "obecná" os slova "obec", protože se DĚJE v obci a jedině v obci, totiž v tom, co je bytostně sdílené ...

= v naší "obecné" přirozenosti ...

... vidíte to? ... slyšíte to? ... POLIS ...

... svoboda je "pozitivně" svobodou k tomu být "obecně" sdíleně sebou ... to jest tím, čím a jak se sdílím s druhými ve "své" obci ...

***
... jistě: ... obec se může vnitřně "štěpit", "rozpadat" tak, jak postupujeme od "obecného" k individuálnímu ... určitě!!! ... zde, a teprve až zde, nastupuje negativní "komponent", který chrání individuálnější před obecnějším, a tedy i soukromé před veřejným ... tak vzniká přirozená struktura vnořené "soukromnosti" s různou silou "negativní" ochrany, jež "uvnitř" obecně veřejného zanořeno ...

... příklad:

... ženské záležitosti jsou negativně chráněny před muži a mužské záležitosti jsou negativně chráněny před ženami, avšak obojí je zanořeno do pozitivně sdílené obecnosti obce ...
***
... jistě: ... toto může "být" a "fungovat" jen ve společnosti, že není metafyzická a vlastnická ... ve společnosti, která je přirozená, a tedy která koření ve vnitřně vytvořených shodách ...

... bohužel:

... ve vlastnické/metafyzické společnosti ŽÁDNÁ(!) svoboda není a být nemůže ... zde generálně existuje jenom vertikalita MOCI, jež je primárně mocí čistě věcnou a zvěcňující ... svoboda je parciální vyjímkou ...

... záporový výraz: "ne-svoboda" má svůj "ostrý" ekvivalent ve výrazu: "být věcí" ...


... tedy to jen tak :-)
hanci
2006-08-31 08:36:05
Moc dík za odpověď, já se touto otázkou dost trápím. Jestli je např. lepší úplná svoboda a poškozování charakteru,citu, pohledu na život - mladých lidí - tou svobodou, která dovoluje všechno. Protože mnozí si to tak vykládají. Bůh by byl výborný, kdyby ho lidé rovněž nezneužívali. Ty zásady Ježíšovy jsou úžasné, kdo by se tím dokázal řídit. Ale co už v dějinách špatného udělala církev! Je to tak těžké.
Snad sem Geon napíše svůj názor, hrozně moc by mě to zajímalo taky.Zdravím.
Wu
2006-08-30 23:54:21
Otázku svobody nemám tak úplně vyřešenou. A přitom je pro mě svoboda jedna z nejdůležitějších věcí. Nejvíc se asi blížím wiccanskému "dělej co chceš, pokud tím nikomu neškodíš", jenže to je strašně nejasné, protože se nedá poznat, kdy odmítnutí nějakého činu na jedné straně (nesvoboda) je větší škození, než by vzniklo straně druhé jeho vykonáním. Třeba kouření - utrpení závislého kuřáka, který nemůže kouřit, může být větší, alespoň z jeho pohledu, než utrpení nekuřáka, který to musí čichat.
Aby tohle fungovalo, musí tu být nějaký rámec ke kterému se vztahují hodnoty, co je správné, co je míň správné, jenže co by to mělo být? Etika mizí v dáli, zákony jsou neprůhledné, Bůh?

K té televizi - divím se, že se na to lidi můžou koukat, ale když uznávám svobodu, musím uznat i svobodu dívat se na cokoliv... To je divné, co? Protože co když to bude "špatné", určitě bych měl zasáhnout ne? Jenže to už jsme zase u toho rámce hodnot... Zajímalo by mě, jak to vidí GeoN...
hanci
2006-08-30 16:40:18
Docela by mě zajímal Tvůj názor na svobodu. Připadá mně, že přílišná svoboda je vždycky zneužívaná a postupně vede k anarchii. Ale do jaké míry a kým by měla být omezená, to tedy nevím.
Pamatuji si, jak jsem zazlívala režiséru Menzlovi, když po revoluci říkal, že by se mělo v kultuře mírně cenzurovat a nepouštět sem brak ze Západu. Hrozně jsem mu to zazlívala a nemohla věřit, že to říká. Hloupě jsem se domnívala, že ta hrůza z Ameriky se tady nemůže uchytit.- Mimochodem, už o ní psali Voskovec a Werich, když se z Ameriky vrátili. Musím říct, že bych teď byla ráda, kdyby v TV takováhle cenzura byla. Je to šílené, co se tam dává.
Ale zase naopak - i ta "nejhorší" svoboda je lepší než jakákoliv diktatura. A lidé lepší zkrátka nebudou.