Wuwejův zápisník

Pavel Ullmann: Slon v architektuře

28.11.2020 15:12, Wu | knihy | architektura | výběr z knih | komentáře -

obálka knihy Slon v architektuřeZoologická zahrada, to je magický mikrosvět. Zcela umělý a přitom často velmi přírodní, plný malebných zákoutí a prostoru k objevování. A také staveb, které musí splňovat spoustu nečekaných požadavků. Jenže to si jako návštěvníci obvykle neuvědomíme. Vlastně ani uvědomit nemáme – naším úkolem je podlehnout kouzlu. To kouzlo je ovšem přísně vypočítané a navržené, ať už jako průchod scénářem:

Komplexní expozice v takto rozsáhlém pavilonu musí mít svůj scénář. Návštěvník sleduje příběh, který má smysl a přesahuje pouhé nahlížení do výběhů se zvířaty. Pro expozici Indonéské džungle jsme proto nejprve vytvořili libreto, jež jsme dopracovali do podoby scénáře určujícího podobu jednotlivých obrazů v pavilonu.

Vnitřek skleníku jsme navrhli tak, že jsme na malém prostoru vytvořili složitou, nepřehlednou trasu s řadou překvapení. Jsou zde skalní průrvy, otevřené údolí i průchod jeskyní s nočními živočichy. Ve všech částech expozice můžete sledovat zvířata oddělená pouze vodními příkopy nebo sklem, aniž byste vnímali ostatní návštěvníky. Kostru džungle tvoří sedmnáct obrovských umělých stromů. (Str. 17)

nebo jako každá jednotlivá scéna či pohled:

Při návrhu expozice pracuje architekt jak s prostředky divadelními, tak s prostředky krajinné architektury. Pohledy návštěvníků je třeba přesně komponovat a rámovat. Navrhnout popředí, střední plán a pozadí, chápat scénu jako obraz a zároveň jako prostor. A rovněž najít odpovídající stylizaci, zkratku. Přírodu nelze zcela napodobit, kopie by paradoxně působila méně autenticky než dobře promyšlený, vyvážený a koncentrovaný návrh. Prvky v prvním plánu, jichž se návštěvníci mohou dotknout, mají propracovaný detail, zatímco nástěnné malby na pozadí podrobnosti potlačují. V jednotlivostech pak může být expozice sestavena z přírodních nebo umělých prvků, skal, stromů, kamenů, suchách kmenů nebo živých rostlin. Celek musí působit zcela samozřejmě. Z podstaty věci vyplývá, že podoba expozic v sobě nese napětí mezi přírodním a uměleckým pojetím. (Str. 48)

Kniha přináší průřez tvorbou Pavla Ulmanna pro různé ZOO v ČR i ve světě:

  • Indonéská džungle
  • Africký dům
  • Údolí slonů
  • Restaurace Gulab
  • Orlí voliéra
  • Čambal – pavilon gaviálů
  • Lachtani
  • Kamčatka
  • Rákosův pavilon vzácných papoušků
  • Vodní svět a opičí ostrovy

U každého z konkrétních návrhů pak najdeme úvodní celostránkovou fotografii, hlavní text:

Slon v architektuře - str. 102-103

Zmenšené plány, průřezy a spoustu dalších fotek.

Slon v architektuře - str. 80-81

Je radost tím listovat.

Jednotlivé návrhy jsou proložené řadou podpůrných kapitol,

  • O navrhování zoologických zahrad
  • O smyslu a dějinách ZOO
  • O architektuře pavilonů
  • O konzervativních žirafách
  • O návrhu expozice
  • O projektování
  • O stragii a generelu
  • O práci v ZOO Bronx
  • O tajemné přírodě
  • O zvláštních expozicích
  • O důležitosti analýzy
  • O ZOO jako experimentu
  • O poučení od zvířat

které vysvětlují principy, mluví o smyslu a cíli nebo popisují konkrétní zkušenosti. Výsledek je pak nesmírně pestrý a čtivý.

Medvědi se nespokojili s navrženými ubikacemi, ale vyhrabali si obrovskou noru, hlubokou asi šest metrů. Jelizar při práci na obydlí zhubl asi o dvě stě kilogramů, samice tam vyvedla již několik mláďat. Nejzajímavější bylo, že zvířata si pro brloh vybrala místo přímo před prosklenou vyhlídkou. Jako by se chtěla předvádět. (Str. 117)

Navrhování ZOO je hodně specifický obor architektury, řekl bych hraniční, a tahle kniha je skvělá.

Smysl a řád jsou podmínky, které umožňují architektuře vzniknout. Ale co se týká krásy, můžeme být klidní: kánony krásy se mění, co bylo před dvaceti lety ošklivé, je dnes okouzlující. V architektuře a stavitelství jsou důležité smysl a řád.
Krása je kategorií přírody. Zvířata jsou krásná, květiny jsou nádherné, krajina je kouzelná.
Pokud chcete obdivovat krásu, vyrazte do přírody. Pokud chcete obdivovat smysl a řád, vyjděte za architekturou.
A pokud náhodou chcete obdivovat obojí, zvu vás do zoo!
(Str. 151)

Odkazy:

Pavel Ullmann: Slon v architektuře. Praha: KANT - Karel Kerlický, 2019. ISBN 978-80-7437-304-6.

12345
1606572720000

Hodnocení hvězdičkami používá jako prevenci
opakovaného kliknutí anonymní cookie.
Pokud s tím nesouhlasíte, neklikejte.
Další podrobnosti k cookies zde.

Informace

Kontakt

Google search

Kategorie

Archiv

STRÁNKY ARCHIVOVÁNY NÁRODNÍ KNIHOVNOU ČR

CBDB.cz – Databáze knih a spisovatelů, knihy online