Wuwejův zápisník

Joachim Scholl: Slavné romány 20. století

Čtěte od konce stránky, nejnovější komentář je jako první.
Podívejte se také na pravidla pro komentáře.
V textu komentáře můžete použít formátovací znaky * (tučné písmo) a _ (kurziva). Uzavřete jimi text zleva a zprava, naformátuje se automaticky.
Můžete také vkládat Emoji.
Pro odběr komentářů k tomuto článku jako RSS použijte tento odkaz.

(požadováno)
(jen osobní / nekomerční)
(ochrana proti spamu)

Zaškrtnutí způsobí, že budete mít předvyplněné údaje (nick, mail, ...) ve formulářích. Řešení je založeno na cookies, zaškrtnutím souhlasíte s jejich použitím. Souhlas můžete kdykoliv odvolat kliknutím zde.
Wu
2009-01-20 21:31:37
jayee: my je měli určitě, na základce třeba Lovci mamutů. Na gymplu taky, ale tím jsem úspěšně prokličkoval.
jayee
2009-01-19 22:44:45
My žádnou neměli. Na základce si nepamatuju, že by byla a na gymplu byly takový akce, který třídní vyhlásil, ale myslim, že se s tim přestalo asi v listopadu v prváku :)
Wu
2009-01-19 14:13:06
Já vlastně nevím, jaká je povinná četba teď. Ale zase tak moc se to změnit nemohlo [úsměv].
jm
2009-01-19 13:25:03
Stejně ani ta povinná četba už není, co bejvala. Za mých let jsem si přečetl Kostka Neumann "Nové zpěvy" a ještě nějaké zpěvy. To bylo jednoduchý, stručný, mělo to refrén něco jako "Hej ÚRO (ústřední rada odborů), hej, své nejlepší nám dej", udělal se zápis a bylo.
Wu
2009-01-18 03:05:55
Taky mám pár "nepřekonatelných" knížek, které prostě ne a ne dočíst nebo se k nim vrátit.
jayee
2009-01-17 22:22:07
S tím Stepním vlkem nejsi jediný. Ale já mám osobitej vkus a když mě něco nebaví... :) Už ani nevím, kde jsem se zasekl. Je to dost dlouho. Pamatuju si jen to, že mě nebavil :)
Wu
2009-01-16 22:12:16
Henry Psanec: dobře, jsem zvědavý, co on na to [úsměv]

jayee: mě ten Proces vůbec neláká, to si radší přečtu všechno ostatní. Intuitivně tuším, že by mě silně deprimoval.
Stepní vlk? Divím se, mě oslovil hodně a četl jsem ho několikrát. Nezasekl ses na počátečním Traktátu o stepním vlkovi? TO je jen kousek, celá kniha je jiná.
1984 je povinnost, to určitě přečti (v Levných knihách byly dokonce dvě vydání). Garp. No. Ale jo [úsměv].
jayee
2009-01-16 01:39:26
Dočetl a líbilo: Cizinec, Solaris, Nevolnost, Lolita, Homo Faber.

Dočetl a nelíbilo: Na západní frontě klid (skoro povinná literatura na ZŠ :)).

Rozečetl a někdy snad dočte: Penězokazi (mám slabost pro Gidovy myšlenky v textu, ne tak pro příběh), Zaslepení, Obratník Raka.

Rozečetl a pochybuje, že dočte: Stepní vlk (snad jedině v důchodu), Proces (kdybych toho předtím nečetl od Kafky tolik, měl by větší štěstí :)).

Rád by někdy přečetl: 1984, Svět podle Garpa.
Henry Psanec
2009-01-15 20:52:24
Přesto, pokud potkám Paula Simona, zkusím mu říct ať tě taky zmíní v písni.

"And you read your Wu Wei's Zápisník
And I my Ezra Pound
And we note our place with bookmarkers
That measure what we've found."
Wu
2009-01-14 23:17:47
akorát to nedovedu tak pěkně říct
Henry Psanec
2009-01-14 23:13:27
Někomu na ni (báseň) stačí i 4 slova na jednom řádku...

Ty jsi jako Robert Frost - "poesie bez rýmů je jako hrát tenis bez sítě."
Wu
2009-01-14 21:26:36
zcr, Henry Psanec: No to mě čekají pěkné věci. Když k tomu připočtu ještě přání paní sth, zdá se, že už budu psát jen články o Canettim, soudobé vážné hudbě, nerýmované poezii, to celé ve stylu Montypytónů a pouze do seriózních tištěných magazínů. Chcete mě zničit? [smích]

Winter: aspoň někdo se mnou aspoň trochu souhlasí [úsměv]. Ad video - no pěkný, ale že bych to musel vidět dvakrát...

Henry Psanec: nerýmovaná poezie... Já jsem barbar, ale
Slova v řádky rozprostřená
kroutící se hadi
věty sem a tam
plynoucí jak řeka
snivé obrazy
přece ještě nestačí na báseň, ne?



Henry Psanec
2009-01-14 20:14:56
Ho ho! A vedle nabízí Duchampa!

Mimochodem, ad hudba, až mi dohraje Vivaldi, mám tu nachystané Cheval De Frise, to je taky lahůdka, nemyslíte?
zcr
2009-01-14 11:59:03
no vida! škoda mizerného audia...
Winter
2009-01-14 10:29:30
Až na tu volnou poezii jsem pro.

A když už zmiňujeme tu moderní "klasiku":
http://www.youtube.com/watch?v=SSulycqZH-U

.)
zcr
2009-01-14 08:58:17
A vzbudit v něm lásku k soudobé vážné hudbě (Wu, na tu Honeggerovu Vánoční kantátu stále myslím, až ji někdo potkám v programu, opět dám vědět [úsměv])...
Henry Psanec
2009-01-14 02:16:35
Zcr, vypadá to tak... Já mám u sebe v Odkazech komplet scénáře Cirkusu hned na 2. místě. Dnes mám v sobě dvouhodinovou injekci Johna Cleeseho, zkouknuv právě 4 díly Fawlty Towers.

Žeby novoroční předsevzetí? Sehnat Wuovi Zaslepení, a způsobit aby se zamiloval do Monty Pythonů a nerýmované poezie.
zcr
2009-01-14 01:42:08
Henry, zdá se budeme muset začít nějak organizovaněji a soustavněji doporučovat i Monty Pythony [mrk]
Wu
2009-01-14 00:24:00
Henry Psanec: Nejdřív jsem se chtěl zeptat, jestli je to nějaká parodie, či co, kadeřníci na horách. Ale pak mě napadlo to vyhledat. Monty Pythoni mě nikdy moc nebrali, snad jenom Život Briana.

jm: lepší místo na usnutí sis vybrat nemohl [úsměv]

jm
2009-01-14 00:12:57
Jó, the mountain with the biggist tits in the world...
jm
2009-01-14 00:11:51
Fanouškům Muže bez vl. si dovoluji doporučiti aktuelní rozhlasové zpracování našich bavorských přátel. Již jsem to z větší části vyslechl. I když teda většinou jsem u toho usnul - někdy i za volantem.

http://www.br-online.de/podcast/mp3-download/bayern2/mp3-download-podcast-hoerspiel-pool.shtml
Henry Psanec
2009-01-13 01:58:52
Jen jsem si tak vzpomněl, když jsem si přečetl jméno autora knihy:

"Mount Everest. Forbidding, aloof, terrifying. This year, this remote Himalayan mountain, this mystical temple, surrounded by the most difficult terrain in the world, repulsed yet another attempt to conquer it. This time, by the International Hairdresser's Expedition. (...) A team of French chiropodists, working with brand new corn plasters and Dr. Scholl's Mountaineering Sandals, were close behind. The Glasgow Orpheus male voice choir were tackling the difficult north part. All together, fourteen expeditions were at the scene."
Wu
2009-01-12 20:58:54
zcr: teď jsi to nedorozumění naprosto napravil! V tom případě to s tou bajkou přece jen nějak souvisí [úsměv].
Mrknu, jestli tam Scholl o typizaci a podobenství nepíše... Popis děje na stránku, pak něco charakteristiky, "nekomplikované typy", absurdita, bláznivé postavy, filozofické úvahy v textu, analýza mas, předzvěst nacismu... Ne, o podobenství nic.
zcr
2009-01-11 23:27:14
aha, já nepochopil, jak's to pochopil, a navíc jsem to napsal o trochu víc za roh než jsem měl - totiž: označit postavy Zaslepení za bláznivé a děj za nelogický a zároveň nezdůraznit, že se nejedná o román v pravém slova smyslu, znamená, že člověk, který očekává román (s bláznivými postavami), si řekne - no co je to za román, do toho se mi nechce - zatímco kdyby se s ním hrála rovná hra: hele, ono je to podobenství, s ad absurdum typizovanými postavami a stejně pojatým dějem, bylo by to lepší - a teprve odmítnout podobenství kvůli "neživotným" postavám a absurdnímu ději se má stejně jako odmítnout bajku kvůli zvířatům - takže já si to srovnání mohl dovolit - ale vůči Schollovi, nikoli vůči Tobě. Vyjádřil jsem se dostatečně nejasně? A nebo jsem se do toho nakonec zamotal sám? Uf. [široký úsměv]
Wu
2009-01-11 22:31:22
zcr: myslím, že ne, právě proto, že bláznivé postavy nejsou nutná a charakterizující vlastnost románu, zatímco zvířecí postavy k bajce patří. Že mě bláznivé postavy odradily není má pomatenost, popírající podstatu literárního útvaru "román", kdežto kdyby mi u bajky vadily zvířecí postavy, asi by to bylo divné. Resp. ani to by divné nebylo - nečíst bajky, protože v nich vystupují zvířata, může pro někoho být docela legitimní důvod.
Prostě ne, není to jako s bajkou [úsměv].

Henry Psanec: kdybys náhodou to Zaslepení někde viděl... Nebudeš tomu věřit, ale čtenáři na blogu mi ho pořád vnucují [smích].
Vidím že tyhle velké Velké romány mají taky pořádně velkou cenu. Viděl jsem teď Duhu přitažlivosti, ale šest stovek se mi zrovna nějak dát nechtělo...
Taa není nikdy dost [mrk]
Henry Psanec
2009-01-11 19:15:08
http://www.argo.cz/knihy/143252/muz-bez-vlastnosti/

A ještě jedna knížka, román o knížkách, výborný:
http://www.kosmas.cz/knihy/129179/bartleby-a-spol/

Pokud už jsem to sem psal, omluva Wuovi!
197 překladů Tao te ťingu: http://home.pages.at/onkellotus/TTK/_IndexTTK.html
Winter
2009-01-11 10:46:47
Musil vyšel?
Super, má volání byla vyslyšena.) Ještě by to chtělo toho Canettiho a taky Magrisův Dunaj, který vyšel naposled někdy v rcoe 1990.
Henry Psanec
2009-01-11 03:09:05
Copak, špatně psát italská jména, ale trefit výslovnost! Já mám největší potíže s "ceramiche".
PKD pravda možná zkoumá to co už kdysi Čuang C' a naposledy Matrix... těžko říct, a co J. G. Ballard, ten tam taky není (hlavně že tam je Eco); zato Hlava XXII je aspoň pro mě kniha v první řadě tragická.
Tolkiena i Pipi bych tam dal oba - Pipi je sice taky ke konci smutná, ale zato vyrvala dětskou literaturu z těch edukativně- atd. spárů a vrhla ji do geniální dětské nespoutanosti a absurdity. Zejtra si ji, Karkulína a Emila Neplechu přečtu.
Murakami to seká jak cvičky, ale něco za to určitě stojí.
Škoda že to Zaslepení přišlo teď, kdy skoro nechodím ven; vídal jsem je občas jak v prvním, tak hynkovském vydání. Ale udělal jsem si mentální poznámku pro případ kdyby. A zase vyšel Musil (598 ,-).
Musím jít spát, málem jsem udělal odstavec jak Sova, tak jenom ještě jedno jméno ze Švýcarska: Robert Walser. Česky teď vyšly 4 knihy, Jakob von Gunten je geniální. No, a já si jdu nachystat tu Pipi, jak mi řekl kdysi jeden básník: "Kdybych k psaní těch svých knih ještě četl Dostojevského, tak skočím z okna."
zcr
2009-01-11 00:43:23
jako poštovně zapůjčil... [úsměv]
zcr
2009-01-11 00:25:28
Ani třošku? [mrk] Od bajky přece čekáš, že v ní budou vystupovat zvířata, ale od 'románu', že nebude mít smysluplný děj a že v něm budou bláznivé a nelogicky se chovající postavy? V Zaslepení vše dává smysl v tom druhém - koncepčním - plánu, a pokud tohle není řečeno jedním dechem s tou 'bláznivostí' a 'nelogičností', je to poněkud zavádějící informace.

S radostí bych Ti tu knihu poslal poštou na vlastní náklady, bohužel ji taky nemám, i když podle katalogu vyšlo jedno vydání 1998 (nakl. Hynek)
Winter
2009-01-10 22:20:14
Jo, Wu, tak to s tím Muramakim si netroufám odhadnout, vždycky jsem četl jen ukázky a shrnutí a nějak mě to neoslovilo. Ale nečetl jsem, nevím.

Jo, s tím Tolkienem souhlasím.

Ono není tolik dobrých knihy .(
Wu
2009-01-10 21:24:09
Winter:
Hlava XXII - nepochybuji o její převratnosti, jinak by těžko mohla oslovit tolik lidí, jenže aktivační energie je pro mě příliš vysoká. Absurdita, armáda, Amerika... prostě to netáhne.
Ten Murakami je všude. Na každém druhém blogu se něco o něm najde. Fakt za to stojí?

Winter, Henry Psanec, zcr:
Já se z vás a Canettiho zblázním [smích]. Rezignoval jsem a ptal se v knihkupectví, jestli náhodou někdy v nedávné době nevyšlo Zaslepení a není u nějakého jejich dodavatele ve skladu. Není. K přihlášení se do knihovny mě ale nedoženete, na to zapomeňte [úsměv].

Henry Psanec:
Dick mi nechybí, sice inspiroval hodně jiných děl a filmů, ale že by to byl nějaký převrat... Zato Tolkien ano. Řekl bych, že by překonal i Pippi Dlouhou punčochu, kdybych pro své tvrzení měl jakýkoliv podklad [úsměv].
Vyhledávání - dle rozkazu [úsměv].

Děd nevěd:
Správný přístup.

zcr:
Ne, není to jako by "jednomu v bajce vadily zvířecí postavy".
Schollovi bláznivost a absurdita nevadí, pouze ji konstatuje, a mě konstatované nelákalo. Když budeš popisovat bajku, taky napíšeš, že v ní vystupuje liška a vrána.

Winter:
já ho překřtívám v každém druhém vyhledávání. Vůbec tahle italská jména, Baricca taky nedokážu napsat napoprvé správně.
Winter
2009-01-09 23:08:19
Jsem ho nebožáka v jedné větě překřtil .(
Winter
2009-01-09 22:57:30
Já vím, já vím - proto jsem mluvil o těch vlnách. "Vějička" fašismu totiž byla dost zřejmá na to, aby knize zajistila jistou dobu "místo ve vitrínce". Bylo až příliš jednoduché a snadné a pohodlné tu knihu tak vykládat. A lidi rádi pohodlné, snadné a jednoduché věci.

Osobně si myslím, že jestli existuje jediné prozíravé udělení Nobelovy ceny za literaturu, je to právě zde a to i s tím časovým odstupem - možná právě proto. To Zaslepení smylo nálepku "dobového" románu. On totiž ani fašismus nevznikl sám od sebe, ale právě z jednoho aspektu lidské přirozenosti - což je taky skutečnost, která musela být připuštěna až s časem, protože hned "po činu" by ji člověk asi neunesl.

Líbí se mi, jak Canneti připouští, že člověku je stejně jako dobro vlastní i zlo, že s tímto zlem se prostě musí počítat, že vinní jsme vždy jenom my a nikoliv jacísi "oni". Je to kniha, která všímavého člověka naučí, jak se chovat k ostatním lidem.

Mimochodem, neřekl bych, že ty postavy jsou bláznivější než v Plechovém bubínku. Ostatně trpaslík megaloman .) Ne, je to dáno jen tím, že Canetti pro svůj tvůrčí záměr potřeboval, stejně jako ten Grass v PB, charakterové archetypy.
Henry Psanec
2009-01-09 22:51:09
Jestli můžu přihodit ještě jednu knihu o knihách, tak "Cult fiction".
zcr
2009-01-09 22:03:06
"bláznivé charaktery" a "absurdní vyznění děje, který postrádá jakoukoli logiku"? To je jako by jednomu v bajce vadily zvířecí postavy [křivý úsměv]... v tomhle bych teda Scholla moc za bernou minci nebral.

Winter: (všímám a kvituji [úsměv]) ten fašismus je ale jenom jedna faseta, skoro by se chtělo říct vějička, Canetti jde mnohem hloub, je to příliš o lidech, než aby to bylo jenom o fašismu; ty "bláznivé" postavy jsou konstruované tak, aby si tam každý našel svou noční můru - skrze stereotyp poznáte se (sic!)[mrk]... no a největší gól je to, že i ta jediná postava, která se zdá být rozumná a normální - takže se s ní člověk jakoby, v tom panoptiku, chtě nechtě ztotožní - je zaslepená taky a ve finále příkladně nepochopí, která bije. Prostě geniální kniha.

Z toho zbytku můžu doporučit ještě Homo Faber, pro člověka zakládajícího si na raciu je to docela znepokojivá věc.

O Cortázarovi se tu taky už párkrát mluvilo, a za sebe bych přidal ještě Americkou tragedii (i když je to možná taková moje úchylka)
Děd nevěd
2009-01-09 21:53:48
Zvláštní. Čtu povětšinou neslavné romány. Ale nijak mě to neirituje. Těším se v neděli na snooker.
Henry Psanec
2009-01-09 21:20:24
Ještě několik obligátních P. S.: připadá mi zábavnější číst o Joyceovi než Joyce... Experimenty zastarávají strašně rychle, ale hrozně se mi líbil "nový nový román" (J.-P. Toussaint, "Televize", úžasná legrace). Jo a pořiď si na blog vyhledávání, pak ti tady pořád opakujeme "Masa a moc"...
Henry Psanec
2009-01-09 20:42:58
Já se už podruhé nebo pokolikáté přidám ke kolegovi z druhého patra s tím Canettim. Dost mi tam chybí P. K. Dick a Tolkien; a od Conrada bych vybral spíš Srdce temnoty (i když to je teda novela, dobře). Jinak takovéhle seznamy mě baví míň než třeba "10 nejpřeceňovanějších knih všech dob" protože bych rád věděl, kdo tam dal s klidným svědomím Íliadu.

Jinak si ale myslím, Wu, a to mluvím jako člověk který čte hlavně mayovky a program Eurosportu, že v těch třiceti vynechaných asi třicet stojí za přečtení (no dobře, nemáš tolik času na čtení...)

Kolegovi Odysseovi knihoven, s omluvným mrknutím občasného korektora: "protežovat", ne s -ě-. Trochu i díky mně se jeden můj anglický přítel zamiloval do Kakánie... Všem čtenářům hezký víkend!
Winter
2009-01-09 20:39:48
Wu, Zaslepení je jedna z těch užásných knih, která se stává moderní "po vlnách", ve své době de facto pojmenovala příčiny vzniku fašismu (v metafoře, samozřejmě), pak se na pár let stala muzejním exponátem: "podívejte, jak byl ten Canetti prozíravý", ale dnes už je zase dost aktuální (Canetti dostal Nobelovku až v roce 1981!). Dokonale totiž rozpitvává pud masovosti (Canetti se tomu tématu vůbec věnoval s vervou), podmínky a důvody jeho "projevení" a mechanismy šíření. Když jsem ji četl, měl jsem chuť zvolat: sakra, vždyť přesně tohle se teď děje! Což bude tím, že tato kniha je asi skutečně nestárnoucí, jen je v určitých dobách více "otevřenější". Rozhodně by si ji lidi měli čas od času připomenout a některým "vychcánkům" by ji ani neškodilo omlátit o hlavu .) Taky, ale už jen tak bokem, vznáší docela zásadní námitky vůči Freudovi (v roce 1935!), které stojí za úvahu. A to asi všechno, co vám tady na tom prostoru můžu říci.

S těmi ilustracemi je to škoda, protože něco tak padnoucího nevidí dvakrát často, zvlášť u Bulgakova je to "další rovina čtení" - jestli už Jirků nikdy nic nenamaluje, tak tímhle si "zajistil místo v mém srdci", na těch knihách a ilustracích jsem vyrostl a ještě teď jimi rád listuji. Stejně jako Grassem.
Winter
2009-01-09 20:27:21
Díky.

Když vidím tu Hlavu XXII, vzpomínám si na slova jednoho kritika, který prohládil, že po přečtení této knihy pochopil, že USA nikdy nemůže vést spravedlivou válku. - To tu knihu dokonale vystihuje, tohle rozhodně není (!) obvyklý válečný román, to je dokonalá satira na všechno americké, tedy i válku. Ještě nikdy takhle Americe nenaplival do obličeje, jako tenhle malý Američan Heller. Snad u žádné knihy jsem se tak nenasmál. I když dost hořce.

No a o Zaslepení (zcr, všímáte si?) jsem už mluvil, stejně jako o Muži bez vlastností, napadá mě ještě Smrt Vergiliova, ale to je asi tím, že mám nějakou slabost pro rakouskou tvorbu, respektive Mitte-Europe jako "myšlenkově-literární aparát". Trochu mě mrzí, že tam není žádný Simón nebo Beckett, které mám oba taky hodně rád a ještě raději je doporučuji. A Vonnegute, kdes ty? Za to jsem nikdy nepochopil, co je tak užasného na Fitzgeraldovi, Nabokovovi, Kerouackovi atd. - navíc vidím, že zde je aglickojazyčná literatura očividně protěžovaná .) No, a vynechání Egypťana Sinuheta je doslova literární hřích! Cortazár by se tam taky mohl vtlačit, nebýt té dominance angličtiny.

Tribune, s tou Cestou zpátky souhlasím, taky nevím, proč je tak opomíjená.
Křižáky na západě jsem četl hrozně dávno, už si je ani moc nepamatuji, jen vím, že oproti té dravé energii, sžíravému sarkasmu a naprosto jasnému rozkrytí problému u Hlavy XXII mi, ostatně jako všechny zbylé válečné romány, co jsem od té doby přečetl, přišli docela fádní. Ale je to tím pořadím.

Mimo téma: zajímalo by mě, jak se v novém století chyti asijská literatura, která čím dál tím častěji osvojuje západní formy - mnohdy mám pocit, že tak činí jen proto, aby nás mohla převálcovat. Vemte si, že takový Murakami nyní doslova hýbe světem.

Hm, vidím, že jsem se zase rozpovídal, ale tyhle "velké" romány se tak snadno skloňují... Ale známe to, sto lidí, sto chutí.
Wu
2009-01-09 19:57:50
Winter:
"zaujalo" - přesně tak, ty si chci přečíst.
Ilustrace Borise Jirků - bohužel, Markétku mám z edice levných knih, Sto roků samoty tuším z edice Lidových novin.
Kunderovu Nesmrtelnost jsem četl, vynikající dílo. Nebo spíš kompozice? Dokonce o ní mám kratičkou poznámku tady na blogu: http://blog.wuwej.net/2005/05/24/milan-kundera-nesmrtelnost.html

Winter a zcr:
Zaslepení. Mno. Zaznělo tady nejméně třikrát, Canetti dokonce osmkrát. Přesto jsem si je nezapamatoval, a ačkoliv mě všudypřítomné Kienovy knihy zaujaly, odradila mě jednak postupná likvidace člověka, jednak "bláznivé charaktery" a "absurdní vyznění děje, který postrádá jakoukoli logiku" (cit. J.Scholla). Proto zaslepení nakonec skončilo mezi těmi 30. Ale to neznamená, že tam musí zůstat, že ano [úsměv].

Tribun: je to tak. Doteď jsem, aspoň co si pamatuju, přečetl jediný román ruského klasického autora (Zločin a trest).
Fuks je vůbec vynikající, četl jsem Myši Natálie Mooshabrové (http://blog.wuwej.net/2005/08/08/ladislav-fuks-mysi-natalie-mooshabrove.html) a je to skvělá kniha.



Wu
2009-01-09 19:39:09
Tak teda celý seznam, resp. zbývajících třicet děl, která mě nezaujala dostatečně:

Lord Jim, Buddenbrookovi, Zpověď, Vědomí a svědomí Zena Cosiniho, Penězokazi, Proces, Paní Dallowayová, Velký Gatsby, Milenec lady Chatterleyové, Na západní frontě klid, "Berlin, Alexandrovo náměstí", Muž bez vlastností, Srpnové světlo, Obratník Raka, Zaslepení, Mefisto, Jih proti Severu, Komu zvoní hrana, Doktor Živago, "Dobrý den, smutku", Lolita, Na cestě, Homo Faber, Gepard, "Králíku, utíkej!", Zlatý zápisník, Mechanický pomeranč, Jeden den Ivana Děnisoviče, Jákob lhář, Hlava XXII.
Winter
2009-01-09 14:03:37
Tribun
2009-01-09 12:16:35
Nevěřím tomu, Wu, že nemáš rád ruské autory. Na to máme příliš společného :-) Jinak bych doporučil ke čtení Zlaté rouno od Gravese a pokud nemáš rád válečné romány, tak Křižáky na západě od Heyma, pak nebudeš mít rád ani válku. A od Remarqua Cesta zpátky, to je zásadnější dílo, než Na západní frontě klid, proto asi není tak známé, říká příliš mnoho. A pokud chceš nějaký "lehký experiment", tak Vévodkyně a kuchařka od Fuskse.
zcr
2009-01-09 01:30:02
Zaslepení! Konečně spřízněná duše! Wu, jako by tu ten titul už několikrát (málokdy odolám doporučit tuhle knihu více než jednou) zazněl [mrk]
(to Winter - jenom hnidopišská poznámka: v originále jo to Die Blendung, čili 'to' Zaslepení; 'ti' Zaslepení ovšem dávají smysl taky)

A od Simona jsem četl Vítr, skvělá kniha...

A taky se přimlouvám za celý seznam [úsměv]

Winter
2009-01-08 23:08:57
Winter
2009-01-08 22:28:22
Ale jo, vypište to, prosím, prosím, chci se pokochat, jak jsem sečtělý .) Ne, teď vážně.

V té kolonce zaujalo máte knihy, které jste ještě nečetl a hodláte je přelouskat? Jestli ano, tak chci říci, že takový Plechový bubínek je naprosto dokonalá kniha, po níž jsem si Grasse okamžitě zamiloval (a ještě více se mi líbily Bubínku podobné Psí roky, ostatně je to trilogie). Stejně tak Sto roků samoty, Mistr a Markétka a Odysseus - podle mě ultimátní díla, pro něž jsem ochoten se bít .) A pokud můžete, sežeňte si Markétku a Sto roku s ilustracemi od Borise Jirků - rázem se z těch knih stává něco nepopsatelně krásného... Jsem teď musel zamáčknout slzu. Navíc, tyhle knihy mě vždycky strašně rozpovídají. Pokud se chystáte na Kunderu, tak bych doporučoval spíše Nesmrtelnost, Lehkost mi přišla méně "vtipná", méně Kunderovská a Nevolnost má podle mě lepší pověst než hodnotu.

Jinak k těm experimentálním publikacím: je fakt, že podobné knihy hrozně stárnou. Naposled jsem četl Le Clézia, když byl ještě experimentální a nevím, nevím, ostatně on tu Nobelovku taky nedostal za experimenty. I když Becketta mám rád a pokud byste někdy změnil názor tak opravdu nestárnoucí "experimentátor" je Claude Simona, ten v pomíjívých proudech experimentálna našel jedno z mála míst, kde dlí nejen podstata umění ale i člověka. To jej činí nestárnoucím. Takový Příběh... Někde tady už experiment přestává být experimentem a stává se naprosto neoddělitelným způsobem vyjádření myšlenky. Stejně jako Beckett - ale to už je spíš o vkusu. No a Odysseus - kdybyste ho někdy chtěl prodat, dejte vědět, stejně jako Musila .)

Četbě 20., mého literárně oblíbenéhp, století zdar!

P.S.: A pak mi prosím nenadávejte.