Čtěte od konce stránky, nejnovější komentář je jako první.
Podívejte se také na pravidla pro komentáře.
V textu komentáře můžete použít formátovací znaky * (tučné písmo) a _ (kurziva). Uzavřete jimi text zleva a zprava, naformátuje se automaticky.
Můžete také vkládat Emoji.
Pro odběr komentářů k tomuto článku jako RSS použijte tento odkaz.
2013-10-11 02:08:29
:) ano, pravda, čím blíže krevnímu oběhu, tím lépe. Přes kůži problém, přes sliznice lepší, plícemi ještě lepší a do žíly je to tutovka.
~
2013-10-08 15:03:53
Je fakt, že záleží na místě vstupu toho jedu do těla - a v určitých případech potom je silným zabijákem - byl příčinou horečky omladnic, na kterou umíraly rodičky. A tohle mi tady chybělo :-)
~
2010-08-22 12:08:22
No dobrá, no :) Ale neodkládej to.
Věci mimo běžný režim si nepamatuju a proto je mám co? V kalendáři :).
Na očkování teda ale myslím, kromě tetanovky ještě sleduju klíšťovou encefalitidu, ta je po 3 letech (u vakcíny Enecpur, u FSME po 5 letech).
~
2010-08-22 00:02:16
Jasně... neboj, tím smajlem jsem to neměla v úmyslu zlehčovat..... Občas se člověk nad některými věcmi musí smát, aby nezpitoměl :-))
Možná jsem si zapřeháněla :-) .... Možná je to jen 15 let ... A pod slovem "nedojít si" se neskrývá lenost a laxní přístup, ale to, že do mě nikdo nedloubnul, že už to má asi po záruce, a já, nebýt té bahnité řeky, bych si na nějakou tetanovku ani ve snu nevzpomněla. Nebo, Ty se upamatuješ na věci, které jdou mimo Tvůj běžný režim??? To víš, my pražští kavárenští povaleči zas tak často podobná zranění neinkasujeme O:-)
Určitě až budu mít cestu k naší obvoďačce, zmíním se jí...
~
2010-08-21 22:30:56
Tady ovšem úsměvy nejsou na místě. Nesmyslně riskuješ; spory jsou všudypřítomné, v zemědělských oblastech obzvlášť a i když je infekce léčitelná, při těžkém průběhu může znamenat taky měsíc na dýchacím přístroji. Nedojít si na jednu injekci (v Tvém případě to už budou tři) je hloupost.
~
2010-08-21 12:30:34
no, jenže já mám tu tetanovku po záruce..... chmm... odhaduju... baj oko 20 let :-))))
~
2010-08-21 09:47:56
Jo, poraněnou, se zdravou nejspíš nic, kůže má hodně obranných mechanismů. Tetanus má inkubační dobu do tří týdnů, takže na tetanus to nejspíš nebude (ostatně očkování tetanovkou se opakuje po 10 letech, ale chrání delší dobu).
~
2010-08-21 01:40:36
namanula jsem se tu náhodou... možná čtu nepozorně a chaoticky - ale brrr, tohle téma se mi nechce ani číst pečlivěji!! - Takže jen zmatená otázka: co s tou nohou v hnoji? Čtu tady: "kdy sis nohu namočil do nějakýho sajrajtu a už jsi byl defakto mrtvej" .. ale tam jde o tu nohu poraněnou, neboli prošpikovanou těma vidlema, ne? Nebo se zdravou nohou by to taky něco udělalo??...
Upřímně řečeno, počátkem prázdnin jsem se vlezla namočit kdesi do jakési řeky, po půl metru jsem byla po pás v bahně, a když jsem vycouvala, měla jsem palec rozervanej o nějakej rezavej hřebík, nebo v lepším případě o nějaký dřevo ...... A tetanovka kdesi v nedohledu .....No, trochu jsem trnula, zda neuhynu :-) Ale nebyl čas to zrovna řešit... Doteď žiju a prosperuju, takže si říkám, že je to asi už OK :-)
~
2008-06-20 15:13:22
2Wu:
Díky za smazání.
Jojo... Stát se moudrým mužem by se Kojotovi hodilo :)
~
2008-06-20 14:49:52
Ty jo, taky mě to včera napadlo, když jsem Kojota to vyprávění četl - že musíme být opatrní s morbidními tématy. Podívám se do edičního plánu... no, nic hrozného tam nečeká, dnes bude recenze knihy "Stát se moudrým mužem", to by se mohlo taky hodit, ne? [úsměv]
Opera si pamatuje komentáře? To je tedy přemoudřelý prohlížeč. Třeba je v příští verzi bude i sám psát [mrk]. Tady přepisování písmenek taky je,a korát že skryté a vyplněné javascriptem, který spamboty obvykle neumějí. Ten jeden komentář navíc smažu.
~
2008-06-20 13:43:20
Hááá, nová opera si komentáře pamatujééé a jak se nekouknu dolů, tak si myslím, že jsem snad špatně klikla. a taky jsem tak natrénovaná na to přepisování písmenek z bloguje, že mi jednodušší cesta nedocvakne.
~
2008-06-20 13:41:47
Tak sněť už jsme si v rodině vyzkoušeli, můžem si navzájem pogratulovat k věštění, protože Ty o jedu mrtvolném, já o sněti a Kojot si to vyžere dva dny na to, gangréna jako prase. Co takhle psát o něčem příjemném, já přihodím pár asociací, co jdou kolem a Kojotovi se stane něco pěkného :)
Návrhy:
Koupel, dobré jídlo, milování, pěkná knížka, masáž...
Uvědomuješ si, že jsme vlastně částečně odpovědni za Kojotův zub? My o vlku, vlk za humny.
~
2008-06-20 08:40:45
Aha. Tak přece ten Menšík! Já měla dojem, že to byl Čepek a seriál Synové a dcery Jakuba Skláře. No, snad už to nikdy neuvidim tak jako tak... Hygieně zdar!
~
2008-06-19 10:44:53
Tak jsem zapřáhl mozkový trust v kanceláři a film byl identifikován - Všichni dobří rodáci. Byl to Menšík a asi na to přece jen umřel... Nejdřív si nohu něčím polil (kyselinou?) a pak ji strčil do hnoje.
~
2008-06-18 18:45:23
V tom filmu (seriálu) to byl myslím Čepek, stoupul do hnoje a ještě si v tom hnoji bodnul do nohy přes holínku vidle. Aspoň tak se mi to z dětství vybavuje... Fuj, sněť, to je hneď.
~
2008-06-17 21:46:11
Ten film jsem viděl taky... a pamatuju si jenom tuhle scénu. Ale on snad neumřel (?).
Jo ale to je zajímavé, s tím hnojem. Tam by velmi pravděpodobně šlo o plynatou sněť. Její původci, Clostridie, jsou běžnou součástí střevní flóry a úmrtnost je 50-80%. Viz.
https://www.zdravcentra.cz/cps/rde/xchg/zc/xsl/3141_671.html
No a anthrax, to je taky sněť, ale slezinná. Jiný původce, jiné projevy, při plicní infekci bez lékařského zásahu takřka 100%. Viz.
http://cs.wikipedia.org/wiki/Anthrax~
2008-06-17 12:37:50
Pamatuju si ukázku z nějakýho filmu, kde si snad Menšík? máčí nohu do hnoje, aby pak umřel. Tato informace se mi slévá s několika dalšími vyslechnutými příběhy na toto téma, bohužel anthrax v nich nefiguruje, je to tak už dvacet let a to o anthraxu nebylo ani vidu ani slechu. Možná prostě jenom kecám a je to fáma, které jsem nalítla :)
~
2008-06-16 20:48:22
Lucienne: pokud to byla mrtvola anthraxová, tak klidně [mrk].
zcr: dík za udržování ve střehu [mrk]. Jo, toxikologie. Jednou jsem měl půjčenou Klinickou toxikologii, skvostná kniha. Od té doby po ní pasu - antikvariáty nic, nové tisky nic. Ale mám výbornou Farmakologii z roku 1924 [úsměv].
~
2008-06-16 19:10:21
NO to jsou věci! Jezírko v srdci! Neumím ty tvoje smajlíky, takže furt při starým :)))
Připomíná mi to otravu krve, kdy sis nohu namočil do nějakýho sajrajtu a už jsi byl defakto mrtvej. A nejenom nohu - cokoli. Ale že by sis jí namočil do mrtvoly, to nevím teda... :)))
~
2008-06-16 14:46:14
Jsem hotov nedat Ti nic zadarmo [checht]
Četl jsem to tuším v nějaké toxikologii (snad Přehled průmyslové toxikologie od Marholda?)... pokud to byla žíla, dávalo by to smysl (a že si to dotyčná osoba píchla do žíly dává smysl taky...)... příležitostně se podívám.
~
2008-06-16 13:26:16
Jo, přesně, musím si dávat větší pozor na to co napíšu z chemického soudku, neb mám velmi pozorné a vzdělané čtenáře [mrk].
Že je rozdíl mezi požitím a poškrábnutím jsem si říkal také, ale vědomě (hanba mi) jsem to zanedbal [úsměv].
Ta rtuť - fakt jezírko v srdci? Zírám!
~
2008-06-16 09:34:36
... ještě mne napadla jedna nepřesnost - toxicita látek se obecně liší podle vstupu do organismu, takže pro vstup jedu otevřenou ránou můžou být toxikologické parametry zmiňovaných biogenních aminů jiné* (tedy pokud nebudeme "ptomaine poisoning" skutečně považovat za alimentární záležitost; a nejsou-li v dotyčné mrtvole resp. poživatině spolehlivější smrťáky)
* notoricky známý je případ kovové rtuti - rtuťové páry při vdechování jsou nesmírně toxické, při požití kapky rtuti dochází k bouřlivému průjmu, při kterém může dojít až k potrhání střev, ale při nitrožilní aplikaci je rtuť pomalu dostrkána do srdce, kde utvoří jezírko a to je asi tak včechno (popisuje se jeden takový nezdařený případ sebevraždy - dotyčné osobě byla rtuťová srdeční činka odsáta, to vše tuším bez větších následků)
~
2008-06-14 23:55:02
Jen pro úplnost - mezi zkaženou konzervou a zkaženou rakví je v tomto ohledu rozdíl zanedbatelný, kor když je druhá jmenovaná zinková a její vnitřek býval zaživa k sežrání... [vucheché]
~
2008-06-14 23:51:52
V mnoha zdrojích na webu se uvádí, že "ptomainová teorie" je vlastně překonaná - měl to být pokus o vysvětlení otravy jídlem, za které ve skutečnosti mohou spíše bakterie a jejich metabolity (bakteriální toxiny, ostatně viz závěr článku v Ottovi; toxicita kteréhokoli jednoduchého aminu v porovnání s takovým botulotoxinem nepochybně bledne) než trosky původního živého materiálu (ptomainy)... ale evidentně to byl pojem velmi široce pojatý (co taky jiného zbývalo [mrk])...
... ovšem s tou podobností s rostlinnými alkaloidy bych to moc neviděl - v Ottově slovníku (ten odkaz) uvádí termín "alkaloidy mrtvolné" jako synonymum pro "ptomainy", ovšem souvislost s rostlinnými alkaloidy bych nehledal (ostatně termín alkaloid je vpodstatě nesprávný - pochází z mylného přesvědčení, že se jedná jen o látky bazické, což u rostlinných jedů neplatí obecně, ale ujalo se to... mám podezření, že termín 'alkaloidy mrtvolné' byl použit právě jen terminologicky, bez souvislosti s rostlinami) - u nich se jedná o mnohdy velmi složité produkty metabolismu, kdežto zde o vesměs jednoduché produkty rozkladu bílkovin. A bakteriální toxiny se k alkaloidům neřadí.
viz také
http://www.wisegeek.com/what-are-the-risks-of-ptomaine-poisoning.htm
http://www.calpoison.org/public/food.html#ptomaine
~
2008-06-14 21:18:13
Nevím, nekolik jsou ty metabolity stabilní, ale být tím hrobníkem, bál bych se asi mnohem víc tetanu. A kdo ví, čeho se vlastně báli. Pohádka od babičky je hezká, ale asi bude náležitě upravená pro vnoučata 7 - 12 let.
~