Wuwejův zápisník

Kalamita amerického brouka

Čtěte od konce stránky, nejnovější komentář je jako první.
Podívejte se také na pravidla pro komentáře.
V textu komentáře můžete použít formátovací znaky * (tučné písmo) a _ (kurziva). Uzavřete jimi text zleva a zprava, naformátuje se automaticky.
Můžete také vkládat Emoji.
Pro odběr komentářů k tomuto článku jako RSS použijte tento odkaz.

(požadováno)
(jen osobní / nekomerční)
(ochrana proti spamu)

Zaškrtnutí způsobí, že budete mít předvyplněné údaje (nick, mail, ...) ve formulářích. Řešení je založeno na cookies, zaškrtnutím souhlasíte s jejich použitím. Souhlas můžete kdykoliv odvolat kliknutím zde.
Wu
2013-06-03 02:27:23
Díky za odkazovaný článek i údaje o šíření. Fascinující informace! Třeba ty německé pokusy, že ze 40 000 vypuštěných brouků jich na zemi našli méně než 100, žasnu.
sax
2013-05-31 20:48:28
http://www.sussex.ac.uk/Units/spru/hsp/documents/CWCB33-Garrett.pdf
Coloradsky brouk byl Americany opravdu pouzivan jako zbran, tedy ona soudruzska teorie neni tak uplne mimo...ani k smichu.
Utok na Evropu ovsem zacal az s rozsirovanim se importu brambor, zde zajimave udaje:
V Evrope zjisten poprve v roce 1877 v Liverpoolu a Rotterdamu. Nakazu se podarilo utlumit az do IWW, kdy opet vypukla. V roce 1936 prekrocila mandelinka poprve Ryn. Za IIWW byla obema stranami pouzivana jako bilologicka zbran a sirila se prumernou rychlosti 20- 30 km/rok, v roce 1945 dosahla Labe, 1950 Odru a roku 1960 ilegalne prestoupila hranice CCCP (smerem dovnitr :o)
Invaze mandelinky neni zadna nahoda, ani pruvodni jev bramboroveho importu...a ted mi reknete v cem ti komunisti nakonec nemeli pravdu? I ty jejich nejvetsi vymysly-blbosti se casem ukazuji jako opravnene :o)
Wu
2013-05-31 01:55:59
Jo, tohle byl úžasný výzkum :)
Linniére
2013-05-30 20:30:06
Zde lze snad jen citovat pana Spocka: "Fascinující." (smajlíksešpičatýmaušimaazvednutýmpravýmobočím)
husháá
2008-11-15 20:07:27
brooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooočik milujam brůčik
zuzi
2007-09-06 05:07:22
:o) úsměv
Wu
2007-09-05 22:23:07
Zuzi: už to čtu, taky jsem nový článek proložil odkazy. Jo jo, vytváříme tady v diskuzích mozkový trust [úsměv].
zuzi
2007-09-05 21:19:50
ano, je to už tvůj majetek :o), četl jsi článek u mne? Dala jsem tam odkaz na tebe...
Wu
2007-09-05 20:38:40
Zuzi, můžu Tvůj komentář přímo citovat v článku?
(rozhodl jsem se to zveřejnit jako nový článek, aby to nikdo nepřehlédl [úsměv])
zcr
2007-09-05 20:21:29
Dobrá práce! Mimochodem - velmi pěkně to potvrzuje tu informaci, co jsem našel v článcích na netu (předposlední odkaz níže) - že totiž jsou madelinky špatní letci a jdou cestou nejmenšího odporu (v tomhle případě PŘES cestu) pěkně odtamtud, kde se vylíhly (tj, tam, kde byly brambory loni, a kde byly sežraly zapomenuté bramboří), no a tam začnou pochopitelně hned zkraje... Kdyby byli letci dobří... hrůza pomyslet!
zuzi
2007-09-05 20:10:02
Děkuji hoši, tohle je moje parketa. Něco neobvyklého sehnat, zvláštního zařídit a nevysvětlitelné objasnit a pak o tom napsat. ale ve skutečném životě obvykle selhávám..:o)))
TS
2007-09-05 19:36:24
Wu
2007-09-05 19:28:58
zuzi: Fantastická práce! Jsem nadšený a hned jdu připsat aktualizaci článku. Díky za ohromné nasazení, bez Tebe bychom stále tápali.
TS
2007-09-05 18:44:16
zuzi
2007-09-05 16:20:03
Ahoj Wu, tady je výsledek pátrání:
Podařilo se mi získat telefonní číslo na ing. Rejzu ze zemědělského družstva ve Zderazi, který má na starosti rostlinářské záležitosti. Zastihla jsem ho ? jak symbolické ? v bramborárně, a když jsem mu pověděla o tvých fotkách WU a jejich poli, a o tom, že se záležitost zderazských mandelinek řeší bezúspěšně na nejvyšších místech, byl velmi nadšený a všechno mi pěkně vypověděl
Cesta po které šel Wu byla polní. Z levě strany rostla kukuřice, zprava brambory. Loni ale byly brambory na místě kukuřice, což mimochodem potvrzuji, neboť jsem se vyskytovala poblíž. - Místní nadšenci totiž vztyčili na nepřístupný skalní útvar nový objekt ? kamenného zajíce. A letos se stalo, že na nedokonale sklizeném poli vyrostla nejen kukuřice, ale vzklíčily tam i přezimující loňské brambory. A právě ty brambory v kukuřici napadly mandelinky. Zvířata se chovají podle nás nelogicky, ale mají ve svém životním stylu naštěstí zakódovaný jakýsi vyšší řád, kterého se my někdy stáváme svědky ? když se vyskytneme ve správném čase na místě činu ! A právě to se stalo zde: mandelinky se pásly pouze na bramborách v kukuřici, a když je úplně vyžraly, dostaly zálusk na bramborové trsy na protější straně. Ale to by musely přejít tu polní cestu! O jejich výskytu už ale věděl pan Rejza a celou situaci monitoroval. A proto také byl svědkem velmi neobvyklé situace, která následně nastala. Všechny mandelinky, jako když se domluví, začaly svou invazi zleva doprava kolektivně a v jednom šiku, asi tak, jako když se valí stádo kobylek. A na to pan Rejza se svými pomocníky čekal. Když nalezla celá armáda brouků do prvních řad, insekticidně (chemicky) celou tu rotu rázně zlikvidoval a ani nemuseli sbírat. Zasáhli v pravý čas, proto jsme na fotkách viděli bramborové keříky bez stopy jejich žíru na listech! Říkala jsem panu Rejzovi, že všichni z internetu se diví a že nikdy se s ničím podobným nesetkali. I odborníci v Praze krčí rameny. Pan Rejza byl velmi spokojený, jak se jejich mandelinka dostala na mediální výsluní a prozradil mi, že ani on se s takévým zvláštním případem nesetkal. Bylo to poprvé! A to je všechno! zuzi

zuzi
2007-09-05 15:48:51
už jdu nato!
Wu
2007-09-05 10:26:13
Áá, proč až večer? To nevydržím! [úsměv]
zuzi
2007-09-05 10:05:12
Wu, už to vím, večer ti to sem napíšu, je to strašně zajímavé!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Wu
2007-08-28 22:03:22
Nebo ze Zderaze, bůhví jakého je to rodu [úsměv].
Wu
2007-08-28 19:34:55
zuzi: přesně tak [úsměv] byl jsem tam 29.7., kolem 18.00. Akorát jsme šli ze Zderazi do Zderazi, okruh; zmíněnou cestou vpravo jsme šli tam, mezi poli zpátky.
To je dobrá náhoda!
zuzi
2007-08-28 16:46:57
Wu, tak jsem se skoro trefila. ta cesta co myslím je o kousek vpravo, jsou kolem stromy, tak 3 roky staré. Ty jsi šel z Pivnic do zderazi. Vím přesně kde to je! Ty latifundie patří družstvu. :o)
zuzi
2007-08-28 16:43:31
Wu, to je teda shoda! Jen vědět, kdy jsi tam byl a byla jsem několik málo - 1-2 km od tebe, jezdím do Maštalí na chatu, je kousek od Zderaze. Tam to miluju.A navíc já jsem ze Skutče, To prostě vypátrám, zamyslím se na koho se obrátím, myslím, že už to vím. Ozvu se. Takovou shodu jsem nečekala. Kouknu na mapu, zdá se mi, že jsi šel od Polanky starou cestou do Zderaze. lesem. ještě to vykoumám přesně. Zuzi
Wu
2007-08-23 19:38:46
zuzi: bylo to u Zderazi, nejbližší větší je Skuteč, ještě větší Hlinsko. Úplně přesně to bylo tady:
http://www.mapy.cz/#centerX=136938400@centerY=135069088@typ=ophoto@zoom=15@vizType=none@vizIds=none
Vidíš tu cestu uprostřed? Vlevo kukuřice, vpravo brambory.
Wu
2007-08-23 19:33:38
Díky všem za maximální nasazení při pátrání, vynořil jsem se teď z informačního vakua, podíval se na komentáře a nestačil se divit [úsměv]. Zmátli jsme odborníky a odpověď pořád neznáme. Leda že by snad objevy od zcr naznačovaly, že původně byly brambory tam, co je teď kukuřice a odtud byl veden útok [úsměv]. Protože ta cesta byla MEZI kukuřicí a brambory. Sice to nevysvětluje, proř to bylo i u lesa, ale podél lesa jsme šli jen krátce, tak 50 metrů, mohly to být postranní voje.

zcr
2007-08-22 23:23:32
perimeter control methods, samozřejmě, omluva za překlep
zcr
2007-08-22 23:21:41
pár nálezů z webu:
http://www.ct.gov/caes/cwp/view.asp?a=2815&q=376692
(2. odstavec kapitoly "Control Methods")

http://www.ento.psu.edu/Personnel/Faculty/SFpdfs/modelingColoniLep.pdf
(Vypadá to, že na okrajích pole je mandelinek trochu víc, ale celé jsem to nečetl...)

A zkoumá se opravdu všechno:
"Respiration rhythms and heartbeats of diapausing Colorado potato beetles, Leptinotarsa decemlineata, at low temperatures" (jen název...)

A další postřeh:
http://www.panhandle.unl.edu/potato/html/colorado_potato_beetle.htm
"Since they are poor fliers, CPB enter a field along the edge usually at a corner that is closest to the previos year?s crop." Tedy - ze země vylezlá imaga (špatní letci) prostě přiletí z místa, kde byly brambory loni...)

A dále:
http://www.cababstractsplus.org/google/abstract.asp?AcNo=20053085416
od pátého řádku abstraktu dále: dospělci se zdá se opravdu mají tendenci shlukovat spíš na krajích pole, neboť je tam pro ně více místa (lepší stav rostlin); a klíčový termín: "periemter control methods" - což jsou evidentně postřiky okrajů polí, v abstraktu je jejich účinnost potvrzena, i když v počátečních fázích kolonizace pole brouky nejsou příliš účinné, protože se mandelinky po poli přeci jenom rozšíří v celé ploše


Ale upřímně řečeno: oni je prostě posbírali a vysypali na kraj pole... :)))
bb
2007-08-22 18:45:47
zuzi
2007-08-22 17:23:02
Wu, neobjevila jsem zde e-mail na tebe, přeposílám odpověď, která mi přišla.
Dobrý den,

po zhlédnutí fotografií jsem nevycházela z údivu, že by bylo možné v uvedené délce shromáždit takové množství mrtvých brouků. Příčinou si nejsem stoprocentně jista, v žádném případě to ale není tím, že by se brouci po aplikaci insekticidu rozhodli odejít ze zamořeného území a uhynout na jednom místě. Po nástupu účinku insekticidu brouci spadnou pod rostlinu, na které se právě živili. Brouci nalétávají do porostů, proto není reálná ani varianta, že by např. při přechodu ze sousedního pole likvidovali rostliny od kraje nebo by narazili na nějakou bariéru (např. v podobě nějakého dotykového nebo požerového jedu), která by způsobila jejich hromadný úhyn. Jako nejpravděpodobnější mi přijde Vaše domněnka ? tedy, že brouky někdo sesbíral a nasypal do brázdy.

Ještě je pro mě nepochopitelná jedna věc ? rostliny bramboru na fotografii vypadají zdravé, nepoškozené žírem. Porost, který by byl napaden takovým množstvím brouků, by rozhodně vypadal jinak.

Pokud chcete mít naprostou jistotu, bylo by asi nejlepší obrátit se přímo na majitele pozemku. V případě, že se Vám podaří dopátrat se pravdy, prosím, zda byste mi mohla informace také zaslat.

S pozdravem

Mgr. Dana Koubová

Zuzi: Wu, prosím, pokud mi prozradíš, kde jsi ty mrtvý brouky objevil, pokusím se zjistit příčinu na místě. Nevím které oblasti konkrétně říkáš Vysočina, ale možná to je docela blízko ode mne. Děkuji a ozvi se prosím.
Jago
2007-08-20 21:03:49
zcr
2007-08-20 19:31:45
Já využívám standartně českou, anglickou a německou - a zpravidla vede ta anglická. Mimochodem - skvělý způsob, jak se dostat rychle k cizojazyčným verzím různých oborných termínů (třeba názvy rostlin a tak)
J-Lo
2007-08-20 19:08:01
Jago: No tak to stopro, já vlastně na českou vůbec nechodím (teď pomalu objevuju esperantskou a asi znáš http://uncyclopedia.org/ - ta je taky úžasná:)
... a máš pravdu, je to i tím počtem a IQ (i sociálním) nejčastějších pisatelů a editorů...
zuzi
2007-08-20 15:40:22
Wu, já jsem to nevydržela a poslala dotaz na infopult - tedy je to služba zemědělské a potravinářské knihovny. Pořádně neusnu, dokud se to nedozvím. Napadlo mě, že to tam vysypali sběrači mandelinky, jinou teorii nemám, i když připouštím, že se klidně mohu mýlit, příroda si dělá co chce zdánlivě bezdůvodně, ale všechno má hluboký smysl, snad je tomu tak i s člověkem, snad se z toho řádu nevymkl... :o)
Jago
2007-08-20 07:23:48
bb
2007-08-19 22:14:19
zcr
2007-08-19 16:12:25
Lucienne, to byly ruměnice pospolné. Jsou to družná zvířátka. :)
Wu
2007-08-19 13:15:03
Lucienne: no tak úplně ne, ale kdyby to něčím natřel...

J-Lo: no jo, že by se fakt mandelinky vyskytovaly převážně na okraji - ale proč? Budeme muset sehnat nějakého broukologa [úsměv]. Tu teorii nemůžu vyloučit, ale nezdá se mi pravděpodobná, šli jsme podél dvou stran čtvercového pole a závěje byly na obou. Vyfoukání z ostatních brázd by navíc bránily bramborové keříky (ještě tam byly, brouci nestihli všechno sežrat).
J-Lo
2007-08-19 12:07:26
V článku o ochraně brambor před mandelnikou, na nějž je na wikipedii odkaz (http://www.vubhb.cz/_t.asp?f=publikace/mandelinka/default.htm), jsem se dočetl, že "často stačí insekticidy ošetřit pouze ohniska výskytu mandelinky bramborové či okraje pole, kde se škůdce vyskytuje" - proč se tam vyskytuje, těžko říct, ale rozhodně je záhada, že by se po postřiku všechny mandelinky dobrovolně odebraly do masových hrobů... mám přece jednu teorii: vyschlá hmyzí tělíčka jsou lehká a tak je i celkem slabý vítr odfoukne do přirozené závěje, tzn. do brázdy na kraji pole. Co ty na to?

K Wikipedii a poznámce bb: souhlasím s Wu a Danielem Dočekalem, že není nic špatného na tom, že na wikipedii píší i zástupci různých společností a společenství... kdyby někdo třeba napsal článek o mém divadelním ansámblu a nebyl úplný nebo byl dle mého názoru nepravdivý, taky jej změním... a kdybych psaní na wikipedii komukoli zatrhl, tak to by byla právě ta cenzura, o níž jistě křiklounům proti spiknutí CIA a Vatikánu jde. Na wikipedii funguje výborná věc zvaná diskuse/discussion, kde jsou právě kontroverzní názora diskutovány a čtenář si může udělat obrázek sám - bb a Jagovi vřele doporučuji... třeba tam i můžete připsat váš názor, nepovažujete-li ho za naprosto objektivní (pak by patřil do samotného článku/article).
Lucienne
2007-08-19 10:55:45
2Wu:
Myslíš, že je živé posbíral v okolí a nacpal jednu na druhou do plošek mezi hrbolky kůry? (úsměv)
Wu
2007-08-19 00:18:40
Jago: ano, takhle nějak myslím přistupuje ke spoustě problémů spousta komunit a sekt [úsměv].

Lucienne: jen aby v tom neměl prsty člověk [úsměv].
Lucienne
2007-08-18 22:17:10
No to je síla! O tomhle jsme právě dnes odpoledne bádali s Kojotem, když jsme šli kolem několika stromů v parku a ty byly doslova obsypané plošticemi. Červené fleky stovek brouků byly hrozivě vidět. Proč? Nevím... A proč Tvé mandelinky? Ta samá odpověď.
Prostě příroda...
Jago
2007-08-18 08:53:52
Wu
2007-08-17 22:06:29
bb (http://blog.wuwej.net/show.php?id=1187206380000#3879): ujišťuji Tě, že by ses kolchozníka zaběhnout zeptat nechtěla. Po tom, co a jak jsme ušli, po tom opravdu ne [úsměv].

Jago (http://blog.wuwej.net/show.php?id=1187206380000#3880): No jo, ale proč tam ti přesunutí brouci pomřeli?

Draculka: na tom by něco mohlo být, vylákat na okraj, protože po okraji se s postřikovacím strojem lépe jede...

ant: No jo, ale proč by sídlili v lese, když na brambořišti jim nic nechybí?

jm (http://blog.wuwej.net/show.php?id=1187206380000#3884): připadá mi to tak absurdní a pracný způsob diverze, že bych tomu ani při nejlepší vůli věřit nemohl.

bb (http://blog.wuwej.net/show.php?id=1187206380000#3885): k odkazu na úpravy Wikipedie: http://www.pooh.cz/WEBDESIGN/a.asp?a=2014290

zcr: skvělá hříčka [smích]. Správný sklon na naplavení tam nebyl, dokonce jednu dobu to byly brázdy v nejvýše položeném místě, zato Tvá druhá hypotéza dává dobrý smysl. Jak už jsem psal Draculce, po okraji by se postřikovači jelo dobře, byla tam cesta, brázdy by nepoškodil...

Sargo: brouk ve svém chitinovém obalu vydrží neuvěřitelné věci, nějaké hromadné praktiky mu nemůžou uškodit [úsměv]

Jago (http://blog.wuwej.net/show.php?id=1187206380000#3892): ne že by se mi to chtělo celé číst, ale jazyková jednotnost je dle mého užitečná věc.
Jago
2007-08-17 12:18:44
Pro tohle nemám rád českou wikipedii: http://cs.wikipedia.org/wiki/Wikipedie:Spor_o_pravopis_(t%C5%99et%C3%AD_f%C3%A1ze)
Jejich starosti a Rothshildovy peníze.
jm
2007-08-17 10:02:23
bb: To bychom si museli vzít nějaké heslo, které nás oba zajímá, a rozebrat si, co je na něm JPP. Na wiki začínám fakticky všechny ty rešerše po zábavu, typu auto, knížka, člověk, událost, odborný termín, který neznám atak.

Nevzpomínám si na nějaké hrubší zklamání, někdy jsem spíš překvapen příjemně, že formulace jsou precizní a promyšlené.

Já hodně cením tu funkci, že člověk vidí rovnou i v jakých jazykových verzích to heslo existuje. Takže třeba u historických pojmů to automaticky se na to kouknu z druhé strany, což je dle mého nejlepší korekce.

Nahonem si teď nevybavuju moc příkladů, ale když jsem předčasem četl něco o Velké Moravě, tak jsem se na to heslo díval česky, slovensky, anglicky, německy a člověk se jenom diví, jak odlišné jsou mainstreamové kmenové názory na něco, co bylo před tisícem let...
bb
2007-08-17 00:01:04
Jago
2007-08-16 22:11:35
Sargo
2007-08-16 21:04:34
zcr
2007-08-16 19:29:24
Pravděpodobně výsledek střetnutí Amerického brouka s Rusem domácím... ;)
Nebylo to pole vhodně svažité, aby tam mandelinčí kadáverky nahnala přívalová srážka?
Taky by připadal v úvahu nějaký technologický manévr s feromonovým postřikem krajních brázd, ale těžko říct: nepleťme se do věcí agronomů, jsou důmyslní a snadno se rozhněvají...

jm
2007-08-16 18:44:12
bb: Vědomí chyb mi nemůže zabránit být fanouškem wiki. Pořád, když hledam kvalitně zformulovanou větu o nějakém tématu, tak začínám tam.

Skoro bych řekl, že to všudypřitomné vědomí té proměnlivosti a toho, že to sepisujou konkrétní lidé s nějakým cílem, tak že je mi jako čtenáři spíš ku prospěchu.
bb
2007-08-16 16:18:36
jm
2007-08-16 14:59:52
Vida, já měl za to, že to Amíci tu skutečně to šířili úmyslně. Na tý český Wikipedii píšou ve smyslu, že ne. Na anglický se tomu vyhýbají, akorát píšou, že je z toho vinila německá propaganda.
ant
2007-08-16 09:30:14
Proč si myslíte, že ti brouci přišli z pole na kraj? Třeba zaůtočili z lesa na pole, a holt se dál kvůli postřiku nedostali :-)
draculka
2007-08-16 09:08:55
Jago
2007-08-16 07:41:32
bb
2007-08-16 00:01:47
Wu
2007-08-15 23:18:36
Sajuri, teď si představ, jak lezou přes ty brázdy, nahoru a dolu a zase a znovu, vždyť ony možná pomřely hrdinně na prosté vyčerpání [úsměv].
Ale vážně, není to divné? Přece se ty mandelinky nepasou jenom na okrajích pole a nechodí na noc do vedlejší kukuřice nebo do lesa - určitě jsou všude. Tak proč po postřiku skončí těsně před cílem, v posledních dvou třech brázdách?
Sajuri
2007-08-15 22:45:19
Já bych řekla, že skutečně hromadně prchaly ze zamořeného poleˇ. Úplně si to umím představit. Mandelínky na sebe navzájem volají: "Rychle! Utíkejte!" Doběhnou na konec pole, ale jak probíhali oním zamořeným územím, takuž jsou tak přiotrávené (no a když se k tomu přidá psychická vyčerpanost), že na kraji pole zemřely. Ale uznejme, smrt to byla hrdinná...