Wuwejův zápisník

Václav Cílek: Makom / Kniha míst

Čtěte od konce stránky, nejnovější komentář je jako první.
Podívejte se také na pravidla pro komentáře.
V textu komentáře můžete použít formátovací znaky * (tučné písmo) a _ (kurziva). Uzavřete jimi text zleva a zprava, naformátuje se automaticky.
Můžete také vkládat Emoji.
Pro odběr komentářů k tomuto článku jako RSS použijte tento odkaz.

(požadováno)
(jen osobní / nekomerční)
(ochrana proti spamu)

Zaškrtnutí způsobí, že budete mít předvyplněné údaje (nick, mail, ...) ve formulářích. Řešení je založeno na cookies, zaškrtnutím souhlasíte s jejich použitím. Souhlas můžete kdykoliv odvolat kliknutím zde.
Wu
2011-11-13 00:21:05
Srovnávat nemohu, protože jsem viděl jen jedno, ale čistě za sebe bych doporučil to nové. Cílek ví co dělá a knihu nepřepracoval a nerozšířil jen tak pro nic za nic.
Petr
2011-11-12 20:51:55
sth
2008-01-11 07:27:44
Wu
2008-01-10 18:19:19
DOcela se těším, až se ke Krajinám někdy vrátím.
Tsunami, tsunami, tady sth do mě tak dlouho vandrovala, až jsem ji vytáhl ze zásobníku a pustil se do čtení. Začátek vypadá skvěle.
Na Nejistý plamen také časem dojde. A průšvih - no asi ho vidí všichni kromě pana prezidenta, ten se má dobře [kyselý úsměv].
Lesem Kráčející
2008-01-10 16:42:16
Když jsem si přečetl Krajiny vnitřní a vnější hned po tom, co byly poprvé vydány, moc jsem je nepochopil. Po několika letech jsem se vrátil k druhému vydání a to bylo jako rána do hlavy. Lecos jsem mezi těmito dvěma přečteními prožil a otevřely se mi nové obzory.
Cílkovy knihy nejsou rozhodně jenom na jedno přečtení, rozhodně se k nim vyplatí vracet.

Stran Tsunami je stále s námi musím říct, že je to zdařilá kniha, ovšem výborný začátek (hurikány, ledovce...) se postupně nějak ztrácí a poslední dvě kapitoly jsem již nepobral vůbec. Jako by do knihy ani nepatřily.

Silně doporučuju k přečtení taky knihu, kterou napsal ve splupráci s Martinem Kašíkem - Nejistý plamen. (pokud bychom ohledně tématu měli srovnávat vývody Lomborga a Cílka s Kašíkem, čas dal za pravdu dvěma posledně jmenovaným, což znamená, že naše civilizace se řítí do slušného průs... é - průšvihu.
sth
2007-12-27 15:26:35
Wu
2007-12-27 12:40:11
sth: však ona ta pytlovina časem zajde, i Keltům čerstvý výrobek nejspíš zářil novotou [úsměv].
sth
2007-12-27 12:05:05
Wu
2007-12-26 19:59:28
Gretl: nelze vyloučit, že části esejů jsem nerozuměl proto, že byly takové, jak píšeš - útržky z různých publikací a kavárenských diskuzí spojené tmelem neproblematického duchovna. Jenže jak to poznat? Kdo z nás je taková autorita, aby to dokázal bezpečně posoudit a poznat? Možná za pár let bud vědět víc. Totéž platí o vyčerpání se první knihou...

sth: ne, o modrou planetu pana nejvyššího skutečně zájem nemám. Přijmu-li jeho terminologii, pak raději zelenou planetu, než svobodu drancovat...
sth
2007-12-25 22:01:13
Gretl
2007-12-25 20:47:05
Wu
2007-12-25 19:55:48
sth: kdepak, Tsunami na řadě není. Zásobník nepřečtených knih má určitě přes sto kousků a vybírám si podle momentální chuti a nálady... Ano, Borgesův svět - také tam čeká na svou chvíli.
sth
2007-12-25 13:28:24
sth
2007-12-20 10:16:23
Wu
2007-12-19 22:53:43
sth: tentokrát to nebude kniha (ačkoliv v zásobníku také jedna čeká, Keltové našich zemí v evropském kontextu), ale fotoreportáž [úsměv].
Nu a o knihách, které jsou příliš dobré a příliš bolavé, tedy o jedné takové (fakt mě vzala), bude příspěvek hned potom.
sth
2007-12-19 19:41:53
Wu
2007-12-19 10:30:15
Čechokelti usazení v Roklince je moc hezký výraz [úsměv]. Já jsem tedy usazený stoprocentně.
Příští článek bude právě o Keltech, pěkná náhoda.
Kdybych právě neměl rozečtený de Chardinovský sborník Svatá hmota, asi bych po Tsunami sáhl.
sth
2007-12-18 21:23:20
Wu
2007-12-18 18:39:18
Vážně nejlepší? To se na ni těším. Ještě jsem ji nepřečetl, ale čeká už půl roku v zásobníku, taky na ni časem dojde řada...
sth
2007-12-17 22:35:19
Wu
2007-05-15 11:39:24
Jan Há: jsou to knížky, k nimž se člověk musí vracet. Musí a zároveň chce... Díky za odkaz na rozhovor.
Jan Há
2007-05-15 09:36:52
Pekny rozhovor je i v posledni Sedme generaci: http://www.sedmagenerace.cz/index.php?art=clanek&id=284
Jan Há
2007-05-15 09:34:55
Knizku jsem taky nedavno cetl... prijemne, nekdy dost subjektivni, zaroven plne netusenych souvislosti...
helazd
2007-05-11 21:27:27
Wu
2007-05-11 20:02:54
lojzo: zítra jdu taky do knihkupectví. To zase bude :).
lojzo
2007-05-10 22:30:50
Dnes som videl "Makom" aj "Krajiny" v kníhkupectve a dlho som sa v nich kochal, ale peňaženka nesúhlasila s kúpou. Ale zajtra...
jm
2007-05-09 22:06:57
helazd: ohledně těch povodní jsem to četl teď v těch Krajinách, že to psal už před velkými povodněmi. Když kopali telekomunikační kabel z Karlštejna přes údolí berounky, tak si to tam prohlížel a psal, že jsou tam povodňové sedimenty 6 nebo kolik metrů nad hladinou a že teda asi občas tam ta povodeň přijde.
Wu
2007-05-09 14:34:28
helazd: to je ovšem skvělý tip, díky, hned si ji píšu na seznam.
helazd
2007-05-09 14:27:55
Wu - Dnes jsem zjistila, že vychází nová kniha: V. Cílek, M. Kašík, Nejistý plamen, průvodce ropným světem (téma ropný zlom a válka o zdroje v budoucnosti). Začínám být zvědavá.
Sargo - pamatuju písničku: Statistika nuda je, má však cenné údaje... :).
Mě osobně nejvíc zaujalo, že slova pana Cílka se pak vyplnila skoro přesně. Pamatuju si to proto, že jsem po přečtení toho článku měla trochu strach, co se bude dít a nějaký pátek se nedělo nic. Až pak přišly povodně na Moravě a další...
Sargo
2007-05-08 23:27:24
Wu: nic proti matfyzákům, ale to z toho ještě intelektuální čtení nedělá :-D

Helazd: statistiky mám ráda, to jsou ta čísla, co nejsou nikdy reálná, ale vždycky se o ně lze opřít a člověk se nesplete :-D

Wu: pche, ať milý pan Cílek vymyslí lepší variantu bydlení (vymyslet je samozřejmě snadné - ale reálnou!) a pak ať si píše! :-))
Wu
2007-05-08 22:08:06
jm: myslím, že můžeš být klidný. Kdo čte, nebo by mohl číst Cílka, nejspíš bude mít dost informací i z jiných zdrojů a barák za Prahou by si nepořizoval. Takže o potenciální kupce vlastně stejně nepřicházíš :).

Helazd: ten seriál musel být úžasný (http://www.ceskatelevize.cz/program/201324249240001.html), doufám, že ho někdy zopakují.
Helazd
2007-05-08 20:34:47
Jarmiku, z tvého pohledu zcela chápu, že tě Tsunami neuchvátilo. Je také pravda, že je to částečně sebraný soubor publikovaných článků, ale vzhledem k tomu, že nezvládám číst všechny noviny a časopisy, vůbec mi to nevadilo, protože jsem z tisku znala jen něco.
Wu - já jsem od pana Cílka četla už dávno úřed povodněmi nějaké články kde varoval, že povodně přijdou. Že prostě statisticky přijít musí. Pak jsem viděla v televizi úžasný seriál o podzemí v Čechách a na Moravě, na kterém spolupracoval jako geolog a ještě tím seriálem provázel. Bylo to neuvěřitelně zajímavé (o starých i novějších dolech, jeskyních, sklepeních a dalších prostorách)a pak už jsem sháněla jeho články a knihy. A pak byl pan Cílek najednou skoro všude...
jm
2007-05-08 08:16:47
Přátelé, nic proti Cílkovi, ale chápejte můj osobní pohled člověka, kterej potřebuje aktuálně prodat barák za Prahou a čte si v Tsunami sugestivní vyprávění, jak největší hloupost a zločin je pořizovat si barák za Prahou...
Wu
2007-05-07 23:37:38
Sargo: jen to zkus říct nějakému nadšenému matfyzákovi, znajícímu celou sérii nazpaměť :).
Sargo
2007-05-07 23:33:36
Lenka
2007-05-07 20:56:54
Sargo: mě zas zaujalo, že ti JM kopil kytku, aby ti nebylo líto, že jsi zapomněla na jeho svátek. To je fakt nádehra!
Wu
2007-05-07 12:03:46
Sargo: Zeměplocha se dá považovat za intelektuální čtení docela snadno, ne? :)
Sargo
2007-05-07 11:00:37
Lenka
2007-05-07 09:50:17
Sargo: hezký souběh.
Třeba to JM myslel úplně jinak a mluvil docela jistě o úplně jiné knize.... :-)))) Ta tvoje bude naprosto něco jiného, přece.
Wu
2007-05-07 08:51:43
Sargo: to je pech. Ale kolikrát to člověk tak nemyslí a kdyby knihu dostal, s chutí se do ní podívá. Jenom veden předběžnými předsudky něco plácne a chudáku dárci, sondujícímu terén, přivodí zbytečné trauma :).
Sargo
2007-05-07 00:29:10
Wu
2007-05-06 23:41:27
bos.: neomlouvej, jestli jsi to psala zpaměti, jako že určitě ano, je to dostatečné a v knihkupectví bych správnou knihu poznal - a o to jde :).
Wu
2007-05-06 23:39:36
Lenka: no jo, to mě mrzí, že to komplikuju :), v zásobníku mám knihy koupené a neotevřené celé roky, vybírám si podle chuti a nálady...
S pohledem na V. Cílka souhlasím. Víš co je zajímavé? Nejdřív jsem si náhodou koupil Krajiny vnitřní a vnější, byl uchvácený a teprve potom se jejich autor začal objevovat. V televizi, v rádiu, v knihkupectví, diskutuje se o něm v komentářích, na blozích... Asi jsem chytil vlnu :).
bos.
2007-05-06 22:31:54
bos.
2007-05-06 22:30:23
Lenka
2007-05-05 20:09:26
Děkuji za ten příspěvek, Wu. Vždycky mě rozčílí, kdy něco přečteš, mě to zaujme a ono je to několik let staré... moje paní knihkupcová úpí, co to po ní zase chci..... a já úpím, že to nemá. (Např. to o těch Keltech.)
Ale tentokrát je to knížka nová, tak to jo, to moc a moc díky.
Pana Cílka mám moc ráda. Ne že bych toho od něj mnoho četla, ale byla jsem na jeho přednášce - spíše povídání - a vím, že je to velice moudrý a laskavý člověk a cokoli řekne, ladí s mými pocity, s mou duší. Někdy není třeba číst to, co tak nějak vnitřně víme...... ale když je ouzko, můžeme se k těm slovům vrátit, opřít se o ně..... jenom to vědomí, že někdo podobně vnímá a cítí, je velmi posilující.
Takže já neříkám, že si to hned přečtu, mám teď spoustu praktických starostí (přestavba bytu), ale až se z toho vybabrám, je možné a pravděpodobné, že se k panu Cílkovi a jeho slovům a esejům slastně přitulím. :-)


Wu
2007-05-04 15:19:43
Děd nevěd: jo, to je přesně ta kniha, o které jsem někde četl. Takže říkáš že za to stojí? To je vlastně jen řečnická otázka :).
Děd nevěd
2007-05-04 15:11:51
Zajímavé. Právě jsem dočetl V.Cílkem komentovaných 100 fotografií H.Rysové. Je v tom hodně poezie a klidu. Cílkův pohled na svět je tak jiný proti všemu okolo, a proto potřebný.
Wu
2007-05-04 14:49:13
helazd: tak to se na to Tsunami těším. Viděl a slyšel jsem s Cílkem několik rozhovorů, rámcově tam říkal, že změny budou, ale konec světa nejspíš ne.

jm: ále, to vyfouknout nejde, v jeho knihách každý uvidí něco jiného. Takže blogni, jsem zvědavý :).
Něco o Cílkovské inflaci psal Petr Koubský (http://ideesfixes.blogspot.com/2007/04/krajina-clek.html), já těch knih ale zatím moc neviděl. Četl jsem o sbírce fotografií s komentářem, pak taky vydal Borgesův svět (http://www.czlit.cz/main.php?pageid=65&production_id=609). Až na ně narazím, stejně nejspíš neodolám :).
jm
2007-05-04 13:32:20
'smi vyfouk téma, na Makom i Krajiny se chystam už přes měsíc. Ale stejně to někdy blognu.

Krajiny vyšly teď ve druhém rozšířeném vydání, tak jsem si to koupil.

Už nějakou dobu mají ještě něco, co jsem zapomněl název (asi ty Tsunami), ale při prolistování mi to připadalo trapný a přes veškerou lásku k Cílkovi jsem se nedonutil to koupit. Bylo na tom moc vidět, že jsou to sebraný novinový články.


helazd
2007-05-04 12:37:16
Pana Cílka taky ráda čtu. Makom zatím nemám. Ale aspoň se těším až si ho koupím.
Zrovna tvoje ukázka vystihuje moje pocity, ale "našla jsem se" i na některých místech v knize o tsunami. Na té (Tsunami je stále s námi) se mi líbí, že se sice zabývá ekologií, oteplením i ropným zlomem a předvídá, že k nějaké změně na světě v souvislosti s klimatem nejspíš dojde, ale nemá katastrofický nádech.
Wu
2007-05-04 10:58:01
bos: budu se po tom třetím dílu dívat; myslel jsem si, že třetím pokračováním byla kniha o tsunami, která zatím odpočívá v zásobníku, ale nevadí, Cílka není nikdy dost.
Počítám s tím, že až se za pár let ke knize vrátím, budu esejům rozumět líp a ty, co mi připadají divné, uvidím v jiném světle.
Obdivuji, jak se mu podařilo všechno skloubit; vědu, duši, poezii...
bos.
2007-05-04 10:41:32