Wuwejův zápisník

Timothy Snyder: Tyranie - 20. lekcí z 20. století

Čtěte od konce stránky, nejnovější komentář je jako první.
Podívejte se také na pravidla pro komentáře.
V textu komentáře můžete použít formátovací znaky * (tučné písmo) a _ (kurziva). Uzavřete jimi text zleva a zprava, naformátuje se automaticky.
Pro odběr komentářů k tomuto článku jako RSS použijte tento odkaz.

(požadováno)
(jen osobní / nekomerční)
(ochrana proti spamu)

Zaškrtnutí způsobí, že budete mít předvyplněné údaje (nick, mail, ...) ve formulářích. Řešení je založeno na cookies, zaškrtnutím souhlasíte s jejich použitím. Souhlas můžete kdykoliv odvolat kliknutím zde.
Wu
2019-04-29 22:22:33
A.P.
Sice souhlasím, že základ státu je sestava administrativních, legislativních a exekutivních mechanismů, ale je to jen mechanika, která dokáže udržovat status quo. V praxi nám to ukázaly úřednické vlády, Babiš na to spoléhá (řídit jako firmu - akorát že teď už je jasné, že tím myslel tu svoji).

Ale změnit ji, nasměrovat, vyvíjet, to se řídí ideologií - už proto, že základní otázky jsou obtížně rozhodnutelné, nebo to nejde vůbec. Levicovost, nebo pravicovost, co je správně? Jak pro koho, jak kdy, od každého trochu... Pro korporaci je samozřejmě skvělé toto soukolí ovládnout, a ještě lepší směřovat - ale kormidlo se otáčí ideologií.

Pro korporaci soustředící se na kamery a dohledové systémy je dobrá ideologie opouštění svobody ve jménu bezpečnosti. Stát pak - ve jménu bezpečnosti - uzákoní dohled a v tomto rámci bude zmíněná korporace jako ryba ve vodě. Krom toho se stát se svým vynucovacím aparátem postará, aby byla kamera v každé rodině...

Ultraligt! To je ovšem geniální nápad.
A. P.
2019-04-28 10:45:08
Omlouvám se za delší hiatus, mistře Wu.
Protentokrát si nemyslím, že Tribun se mýlí. Myslím, že v současné době, aspoň v euroamerickém kontextu už je povaha státu jiná než primárně ideologická. Stát už není definován národně, čím dál méně i geograficky, a také stále méně ideologicky. Připadá mi, že stát už se scvrkl pouze na jakousi sestavu administrativních, legislativních a exekutivních mechanismů, jejichž cílem už není ideologie. Ta už je spíše jen jedním z mechanismů, kterými se stát, respektive vládnoucí zájmová skupina, udržuje ve vedení státu. Dokladem budiž třeba politický turismus, anebo třeba Čína. A protože cílem korporací je právě maximalizovat svůj zisk, a to mimo jiné likvidací konkurence (ačkoli nám vždycky tvrdili, že konkurence já základní hybnou silou kapitalismu), tak je pro ně velmi užitečné ovládnout výše zmíněné mechanismy, které stát tvoří. A tedy ovládnout stát nebo ještě lépe "říši". A vlastně tak vymazat rozdíl mezí státem a korporací. Konečně, něco na tento způsob u nás předvádí Babiš - jen budoucnost ukáže, nakolik úspěšně.

Ještě zpět k té antisorosovské kampani - já ji použil jen jako aktuální příklad pro to, jak je dnes obtížné až nemožné, se zorientovat v nepřehledné změti informací a dezinformací, nechtěl jsem nadhodit diskusi přímo o této kampani. Sám o tom problému nevím nic a nevím, co si o tom mám myslet.

A konečně - další nápad do naší apokalypticko-fantasmagorické příručky:
Pro inicální stadium útěku byste si měl pořídit ultralight. Samozřejmě ne na vlastní jméno (a ani ne na jméno manželky nebo jiných příbuzných). U E jistě letiště máte, takže by Vám to umožnilo při včasné reakci dostat se brzo z nejbližšího perimetru psů a vrtulníků s termovizí do Polska, odkud už byste mohl pokračovat pěšky, zatímco Oni by ještě nadarmo pátrali někde v okruhu 100 km okolo E.

:-)
Wu
2019-04-04 22:28:24
Tribun: to si nemyslím. Tyranie korporací je materiální, má jediný zájem a tím je zisk. Tyranie státu je ideologická. Nechci říct, že je nebezpečnější, ale je o krok napřed. Korporace funguje v tom, co jí stát vymezí jako pole působnosti. Stát to definuje.
Kromě toho, stát má výkonnou moc.

Naopak souhlasím s tím, že řešení musí být progresivní, musí vycházet ze současnosti, využívat možnosti jaké máme.

A. P.: je nás tu postapokalyptologů hodně :). Taky to mám jako romantickou hru. Smíchanou s (nesmyslnou) tendencí mít věci pod kontrolou, tedy alespoň přípravu na ně.

K antisorosovské kampani - já se ty konspirace ani nesnažím pochopit. Myslím si, že vždycky hrají na nějakou iracionální, emoční strunu, a do toho se rozumem proniká těžko. Nanejvýš popisem.

Mimochodem, koupil jsem si, spíš náhodou, protože jsem očekával oblast podobného druhu jako probírá Snyder, knihu Ruka noci podaná. Vlastně ani anotaci jsem nečetl, takže když jsem ji otevřel, byl jsem dost překvapený - je to hardcore survival příručka.
https://www.dokoran.cz/index.php?&p=book&id=1069
A. P.
2019-04-04 09:57:48
Tribun
2019-04-04 08:37:47
Především si myslím, že problémem dnes není ani tak státní tyranie, jako tyranie korporací. Z historických a ideologických důvodů si ovšem dáváme větší pozor na stát, než na korporace. To je podle mě první chyba. Druhá chyba je, že když už někdo přemýšlí o řešení - a ponechme teď stranou, zda toho správného problému - tak jsou to zatím vždy řešení konzervativní, tedy jak zvrátit poměry zpět do časů před nástupem tyranie. Podle mě ale řešení musí být progresivní, tedy hledat cestu vpřed, cestu jak tyranii nikoliv odstranit, ale překonat.
A. P.
2019-04-04 07:57:24
Vážený pane Wu,
inu, Váš článek ve mně podnítil ten den úvahy na toto téma, pro něž jsem již měl nějaké předchozí koncepty z minula, kdy jsem nad podobnými věcmi trochu uvažoval, většinou po přečtení nějaké knihy nebo zhlédnutí nějakého filmu s podobnou tématikou. A během přípravy večeře jsem pocítil potřebu nějak to sdělit, proto to bylo taky takové neuspořádané a s gramatickými chybami. Pokusím se teď jen trochu cíleněji reagovat na nějaké Vaše námitky nebo dotazy, zbytek nechám na osobní sdělení, abych to tu nezaplevevoval těmi fantasmagoriemi, za což je pokládám, protože:

V prvé řadě vycházím z premisy, že opravdu jsme v prdeli, protože dělat nemůžeme nic. Mé úvahy na téma "co bychom dělat mohli" jsou spíše tedy jakousi romantickou hrou mé snílkovské duše - už jsem moc velký, abych si hrál na Indiány, tak se realizuje aspoň takhle.

Nevím, jestli je tak snadné, reagovat "včas", on nebývá (aspoň v evropských poměrech) zrovna ostrý přechod značící přechod do diktatury. Tedy z vnějšího pohledu ano, ale ve skutečnosti v té době už bylo rozhodnuto a šlo jen o jakousi vnější manifestaci a oficiální oznámení, že teď už jsou občani v háji (viz zrod Třetí Říše). Právě s těmi soudci asi moc práce nebude, aby vykonstruovaná obvinění ochotně přijímali ...

Nezasažení dostatečného počtu lidí je jeden z důvodů, proč jsem vůbec neuvažoval o hnutí odporu, ale pouze o individuálním útěku. Jednak totiž, jak píšete, kolaboranti budou vždy. A to z různých důvodů (ze slabosti, hlouposti, špatného charakteru, případně od počátku nastrčení agenti státní moci). Navíc jakékoli seskupení více jedinců je náchylné k interpersonálním třenicím vedoucím k rozkolu (dva kocouři nemůžou být nejen v jednom pytli, ale ani v jednom bytě). A hlavně se domnívám, že v dnešní době by jakékoli větší "předčasně vznikající" hnutí bylo zdiskreditováno ještě dříve než by mohlo začít být efektivní. Kupříkladu - já se v tom teda vůbec nevyznám, netuším, zda Soros je Anděl spásy, nebo Pekelný služebník NWO, ale na té antisorosovské kampani mě zaráží jedna věc - jejími duchovními otci je Finkelstein a Birnbaum. Což, i když si odmyslíme jejich nevalný "karakter", je pikantní v tom, že současným hlavním "uživatelům" té kampaně s výrazným antisemitským podtónem vůbec nevadí, že užívají produkt (včetně těch antisemitských prvků) myšlenkového trustu dvou Židů s hodně dlouhými prsty...

Což souvisí i s tím, že se obávám, že rozpoznat včas náznaky čehokoli v dnešní době tak přehlcené informacemi a desinformacemi je snad skoro nemožné. Vždyť už začíná být nemožné odlišit pravdu od hoaxu.

Jak uniknout mezi všemi těmi kamerami? Uvažujeme-li o dnešku, snad to ještě jde. V budoucnosti - bůh ví. Ale i dnes, budeme-li pokračovat v romantickém snění, lze uvažovat takto: téměř určitě ne letadlem nebo (vlastním) autem. I když, zatím je sledovací technika převážně v lidských rukách (a víte jak schopná je naše policie - někdy nevím, jestli to dělají schválně, nebo jestli jsou opravdu tak blbí), takže asi při rychlém postupu i tady by šance byla. Nicméně větší by asi byla ve vlacích a autobusech (samozřejmě lokálních, ne mezistátních). No a nejjistěji samozřejmě pěšky - rychle sebrat ten survival pinglík a vyběhnout ven. A zde jsou šance různé. Třeba Tribun by se asi z toho sídla ven do volné krajiny vymotat nestihl. Já z mého města bych to už stihnout mohl, z mé vesnice určitě (tam snad ještě není jediná kamera). O důvod víc přesídlit z měst na vesnice :-) No a potom? Z busolou a mapou (na navigaci zapomeňte) se pěšky pohybovat na ten jihovýchod co nejvíce zalesněnou krajinou. Samozřejmě se vyhýbat městům a nezbytné zásobování vyřizovat na vesnicích a malých městech.

Ale jak jsem psal, je to fantasmagorie. Nemáme šanci.
Wu
2019-04-03 22:37:40
Pane Pulgare, co Vám na to asi mám odpovědět? :)
Vždyť to je samostatný příspěvek k tématu s analýzou argumentů, návrhem jiného řešení, jeho kritikou - a ještě skvěle vypointovaný :).

Takže jen pár útržků.

Ty citáty jsou opravdu jen souhrny, v kapitolách je podrobnější - ale ne o moc. Takže to, co kritizujete, tam je.

IT rady, no ano. Pokud jde o stopy vlastní činnosti, jsem si téměř jistý, že ani já bych to nedokázal dostatečně. Člověk by se de facto musel odříznout od standardního používání internetu.

Až by nastala ta situace s totálním ovládnutím, tak už je pozdě. Autor apeluje na to, aby k tomu nedošlo. Aby až se začne s vykonstruovanými obviněními to soudci smetli ze stolu. Atd.
Myslím, že problém s těmi radami je jiný. Totiž že nikdy nezasáhnou dostatečné množství lidí. Nějaký kolaborant se vždycky najde...

Útěk? Jak, mezi těmi všemi kamerami?
A. P.
2019-04-03 21:18:45
Já tak úplně nevím, s těmi radami, co dělat.
Pokud jde o tu IT část, to mi přijde až takové legrační - zrovna Vy jistě víte, že sofistikovaného malwaru se i ajťák zbavuje obtížně, případně i se mu brání, když dnes bývá i součástí aktualizací systému. Natož pak nějakej Blbej Franta Uživatel. A ani stopy vlastní činnosti se z compu nelikvidují zrovna jednoduše (ilegální stahovači by mohli vyprávět).
Pokud jde o mail, tak jasně, no ale zas mi není jasná cílová skupina téhle rady (asi někdo, kdo pomalu ani neví, co to e-mail je).

Hlavně se ale domnívám, že až by nastala ta situace, o které autor mluví (tedy už budou ovládnuty soudy, policie, armáda), tak už to bude úplně jedno. Oni nebudou potřebovat důkazy, oni si je prostě vyrobí, případně se bez nich obejdou. Jak bylo řečeno, tak historie se sice neopakuje, ale je poučná. U nás by mohli třeba vyprávět oběti z procesů z 50 let. Ty se ničím neprovinili. Teda jako určitě ve skutečnosti jako jo, většina z nich měla na rukou krev, ale o to tehdy nešlo, protože oni nebyli obviněni a popraveni kvůli tomu, ale kvůli neexistujícímu spiknutí proti straně. Přitom (aspoň většina z nich) to byli komunisté tělem i duší, kteří pro tu stranu žili a pokud nějaká zvěrstva páchali, tak právě pro tu stranu. Byli rozhodně oddanější komunisté než jejich kati, někteří například dobrovolně bojovali už ve Španělsku. Strana na ně nic neměla a bylo to jedno...

Zároveň se asi nelze spoléhat na nějaké hnutí odporu, takové věci tou dobou asi nebudou možné. Spíš věřím, že tou dobou svět bude ve stavu jako v Bondyho Cybercomicsu.

Takže jako jedinou možnost vidím, mít sbalený survival pack a jakmile zjistíte, že po Vás jdou, tak se zdekovat. Otázka je kam, protože jednak to bude asi všude stejný (tedy extrémní dohled, všude kamery, obličejová rekognice, takže si ani neuprdnete, aby se o vás hned nevědělo), jednak jedině snad někde horší - ve smyslu zaostalejší, takže tam hned dostanete sračku, svrab, neštovice, malárii a syfilis, ale zase tam snad ještě nebudou všude ty kamery atd. Takže směr jihovýchod. A bejt připravenej, aby Vás nedostali živýho.

Jenže s přípravou tohodle začnete, tak se dostanete do takový paranoi, že se z toho do půl roku zblázníte a skončíte buď v léčebně nebo s prostřelenou hlavou v té survivalistické garáži. Jinými slovy, jsme v prdeli.