Wuwejův zápisník

Proti záhadologii

Čtěte od konce stránky, nejnovější komentář je jako první.
Podívejte se také na pravidla pro komentáře.
V textu komentáře můžete použít formátovací znaky * (tučné písmo) a _ (kurziva). Uzavřete jimi text zleva a zprava, naformátuje se automaticky.
Pro odběr komentářů k tomuto článku jako RSS použijte tento odkaz.

(požadováno)
(jen osobní / nekomerční)
(ochrana proti spamu)

Zaškrtnutí způsobí, že budete mít předvyplněné údaje (nick, mail, ...) ve formulářích. Řešení je založeno na cookies, zaškrtnutím souhlasíte s jejich použitím. Souhlas můžete kdykoliv odvolat kliknutím zde.
Wu
2010-08-13 00:47:22
Henry Psanec: moc pěkný citát. A připomněl mi sérii Novotného Valhal, kde byl Wiener jednou z důležitých postav.
Jago
2010-08-12 23:00:44
Henry Psanec
2010-08-12 21:59:43
"Moderní fyzik je v pondělí, středu a pátek stoupencem teorie kvantové mechaniky, v úterý, čtvrtek a sobotu je stoupencem teorie obecné relativity. V neděli není ani jedním; v neděli se modlí k Bohu, aby někdo, nejlépe on sám, dokázal tyto dvě teorie sloučit." (Norbert Wiener)

Zrovna včera jsem myslel na to, že začínám věřit tomu, že si někdo vyfotí les, a až potom, doma, zjistí, že mezi stromy je yetti. Mimochodem, smím-li Ti doporučit, pak jistě od Jaroslava Velinského "Případ Atlantis".
Wu
2010-08-11 00:00:45
To jo, ale některé ptákoviny mě nepřešly ani v tomhle období plném jiných starostí :).
Přemýšlím, jestli se mi někdy některá z etap zájmu vrátila ve srovnatelné intenzitě, ale nic mě nenapadá.
S Tvojí definicí záhad naprosto souhlasím.
Lenka
2010-08-07 23:12:29
Snížený zájem o záhady bych připisovala tomu, že máš teď zase jiné období - jiné starosti. To neznamená, že se období zájmu o záhady nemůže vrátit - viz otázka Sharkanovi. :-)

Jinak co se týče mne, jsou záhady jen dosud neobjasněné věci. Spoustu z tzv. záhad jsem si vyzkoušela, zjistila (vysvětlila si pro sebe), jak fungují, a odložila jako věc vyřešenou. Na jiné záhady nemám(e) potřebné znalosti (třeba z oblasti fyziky (kvantové?), chemie aj.) Nechává mě to chladnou asi jako to, že dosud neumíme odrušit gravitaci.
Bohdan Dlouhý
2010-08-06 10:22:07
Ano, psal jsem o svých strašidlech: http://www.sharkan.net/400-strasi-vam
Wu
2010-08-05 23:46:48
jm: "takové období", to je nádhera! :). Jo, bylo to prostě jedno takové období.

Tribun: ne, tím to rozhodně není, to bych poznal. Tohle zkrátka postupně přestalo být zajímavé.

Bohdan Dlouhý: smíření se s nimi jako s realitou? To by ale nevysvětlovalo snížený zájem, ne?

HC: nevím. Jak jsem to přestal sledovat, tak to nedokážu posoudit...

lojzo: takže vítězství pragmatismu. No jo, co nadělám :)

Jago: ale jo, pár zákonitostí ještě platit nepřestalo. Například že když se nenajím, budu mít hlad. Že když se nenají dítě, bude řvát. A tak podobně :)

jackob: doznívající móda je celkem přiléhavé pojmenování.
(Pro info - odkazy na komerční weby tu nechci; tenhle nechám, herní trička mi nevadí, ale jakékoliv další mažu).

Noira: A duchové voodoo poskytují informace o skutečných záhadách, nebo o záhadách fiktivních?
Ta verifikovatelnost magie mě zajímá. Je založena na opakovatelnosti experimetnu dalšími osobami? jaké jsou předpoklady?

Bohdan Dlouhý: psal jsi někde o setkání s duchy? (jsem zvědavý)

Jago: další zkušenost, Bohdane, nerýsuje se tady seriál na Sharkanově deníčku?

Winter: no jo, ale to už se dostáváme na úplně jinou kolej :)


Winter
2010-08-05 21:18:34
Jago
2010-08-05 16:03:30
Bohdan Dlouhý
2010-08-05 15:22:41
Jo, fyzika, chemi a jiné přírodní vědy... Od té doby, co jsem se v Třeboni potkal s duchy, vím své. ;)
Noira
2010-08-05 10:32:27
zajímavá poznámka. Já musím za sebe říci, že jsem se k záhadologii po letech vrátila obloukem, protože mě k tomu přivedli duchové voodoo. Jenže ti tě dokážou úplně zahltit různými informacemi a narážkami, že bys nic jiného neřešil. (Zda-li, že naznačuju, že fanatičtí záhadologové jsou posedlí? Ano. Jsou i jiné explikační modely, ale z pohledu voodoo mají rozdivočelé duchy v hlavě.)

V březnu jsme byli na besedě s jedním pánem, co jezdí zkoumat záhady s expedicemi, a úplně nás zarazilo, jak se vlastně všemožně brání tomu, aby něco skutečně objevil. Pro okultní výzkum musí člověk okultní fenomény brát vážně! - Ale to není pohled na svět, jež by si západní člověk dokázal snadno osvojit, dokonce ani praktikující "magik".

Viz tahle kniha http://www.carovnezrcadlo.cz/vudu/voodoo-kvantovy-skok-reginald-crosley, která se snaží obě paradigmata propojovat nebo tahle kniha http://www.carovnezrcadlo.cz/vudu/vodou-money-magic-kenaz-filan. Ani poté, co člověk na vlastní kůži zažije zázrak, nemusí změnit pohled na skutečnost. Přitom čím hlouběji se dostávám, tím víc vidím, že v magii není místo pro slepou víru, pověru, spekulaci: je to verifikovatelný systém, který funguje přinejmenším stejně spolehlivě jako vědy typu marketing...
jackob
2010-08-05 10:29:47
Mám to podobne, s pribyvajicim vzdelanim a nabiranim informaci z okolnich medii a sveta celkove, jsem se smiril s tim, ze paranormalni jevy jsou jen doznivajici moda. Vse na co jsem prozatim narazil se da vysvetlit fyzikou, chemii a jinymi prirodnimi vedami. Holt, zivot je, jaky je a unik do paranormality je jen odlehceni svedomi...
Jago
2010-08-03 23:12:43
lojzo
2010-08-03 13:21:59
Ztráta okouzlení věkem. ;-)

Mám to podobne - myslím, že sa nedá hovoriť o zmúdrení, skôr o väčšom množstve skúseností.
Bohdan Dlouhý
2010-08-03 12:31:40
HC - Možná jsou opatrnější. :)
kryska
2010-08-03 11:23:30
HC
2010-08-03 10:50:21
Je zajímavé, že čím lepší jsou možnosti tyto jevy zaznamenávat, tím méně se jich objevuje.
Bohdan Dlouhý
2010-08-03 10:42:58
Nebo smíření se se záhadami jako realitou. ;)
Tribun
2010-08-03 10:41:00
Je zde ještě jedna možnost: přesycení.
jm
2010-08-03 09:59:38
V jedné příručce (můj oblíbený genre) o výchově jsem četl radu, že je dobré se na různé projevy dítka dívat tak, že je to takové období. Že se to lépe snáší.

Tak jsem si říkal pro sebe, jestli by vůbec nebylo snesitelnější (a přesnější) se celkem na všechno dívat jako na takové období.