Čtěte od konce stránky, nejnovější komentář je jako první.
Podívejte se také na pravidla pro komentáře.
V textu komentáře můžete použít formátovací znaky * (tučné písmo) a _ (kurziva). Uzavřete jimi text zleva a zprava, naformátuje se automaticky.
Můžete také vkládat Emoji.
Pro odběr komentářů k tomuto článku jako RSS použijte tento odkaz.
2010-02-03 13:06:39
ratka: Zklamat nás může jakákoliv iluze. Iluze vznikají nedostatkem informací (nebo jejich ignorováním). Všechni informace nikdy mít nebudeme - tedy vždycky můžeme být zklamáni...
sth: Věčný problém zástupné demokracie. Zastupuje mě někdo, koho neznám, s programem, kterému se zpronevěří při první příležitosti a ještě navíc má dost často pochybné osobní kvality. U přímé demokracie je zase problém s nekompetentností většiny voličů. Jsme v pasti.
~
2010-02-02 17:49:44
no ja nakonec nekoho zvolim, ale iluze si nedelam :o)) takze zklamana nejsu.
~
2010-02-02 15:14:29
Kolik politiku ale zname? A vubec muzem znat? A prece musime anebo meli bychom volit. Protoze nevoleni je utek od odpovednosti.
Ostatne i o tom Exupery pise.
~
2010-02-02 09:04:26
Zklamat nas muze jen ten koho nezname a vytvorili si o nem nespravny iluzorni obraz :o)) ale to je opet smer filosoficky.
zklamat muzeme i sami sebe, kdyz si o sobe vytvarime ruzove iluze a ty splasknou.
~
2010-01-31 23:08:51
Ano, opravdu vyčnívá, lidí jako on je málo.
Havel... nu, já do něj nikdy žádné naděje nevkládal, jako dramatik ani jako myslitel mě neoslovil, takže mě zklamat nemohl, ale registroval jsem, jak se postupně mění jeho vystupování. Jestli i názory, to zase posoudit nemohu.
~
2010-01-29 21:23:59
Wu: Souhlasim s ratkou.
Vladce ve jmenu rise,..tisicilete rise..., vladce z bozi milosti,.....nevim, tohle je jen par asociaci, ktere mne napadly. ...Slouzim vam, a proto mne musite poslouchat. Obetuji se za vas, tak mi musite byt vdecni...
Moci a slavou zblbne kazdy, nebo skoro kazdy.
Exupery zduraznoval odpovednost a implicitne pokoru, skutecnou. Zahynul tak, jak zil. On nekazal vodu, aby sam pil vino. Takovych je malo. jakmile nekdo zacne prilis moralizovat, je treba zbystrit pozornost. Zklamal i byvaly prezident Havel, s jeho Dasenkou, Lucernou a resenim uniforem Hradni straze namisto pravniho radu rozvracene zeme.
Exupery z toho cni jako...citadela, ..ci obelisk.
~
2010-01-28 23:28:21
Já tu hlavně mluvím o rozdílu mezi vládcem, který spoutává ve jménu říše, a obyčejným člověkem, který spoutává ve jménu ... sebe.
~
2010-01-27 17:05:15
Wu, ono je to hodne slozita otazka, nakolik je vycovavani a zasahovani do zivota jinym pripoutavani. Zda tim, ze zasahneme nekomu do zivota ho automaticky nepoutame. pro me je to balanc na hrane.
~
2010-01-26 23:01:22
To ano, ale nepřipoutává je k sobě, ke své osobě, ale budu je z nich a na nich říši.
~
2010-01-25 17:05:02
I vladce se musel rozhodnout prevzit odpovednost...
~
2010-01-24 23:56:17
ratka: ále, podepsané členství... důležitá je praxe a ta se zjevně shoduje.
Jinak jak to tak čtu, myslím, ža tam někam bych se časem rád dostal taky. Nechat řeku, ať si pluje sama.
K odkazu - ale kdepak, zpětné odkazy jsou na internetu důležitá a ceněná věc, takže naopak, já jsem rád, že jsi uvedla odkaz na tento článek (drobné upřesnění, tohle není recenze, jen citace, recenzi zveřejním asi pozítří).
K úryvku odpovím u Tebe.
~
2010-01-24 23:39:03
sth: v době, kdy vyšel Malý princ, už Exupéry na Citadele řadu let pracoval, takže je jasné, že některé myšlenky se objevují v obojím. Souhlasím s první částí - "řešení odpovědnosti za věci a lidi", ale ne s připoutáváním. Nemyslím, že připoutání vládce, který svůj lid stmeluje a dává mu smysl, je stejného druhu jako když si Malý princ ochočí lišku nebo pečuje o svou květinu...
~
2010-01-24 17:42:50
takze odvolavam co jsem napsala. Otevrela jsem si Citadelu a zacetla se. No nic nemam doreseno. Naopak. jestli nevadi, davam odkaz na uryvek, ktery mi zamotal hlavu. Predem se omlouvam ze jsem uvedla i odkaz na tenhle clanek.
http://ratka.blog.cz/. Pokud ti to bude vadit vymazu ho.
~
2010-01-24 16:33:11
Wu, nejsem. Ale nektere veci od nich spatne nejsou. Asi bych nejake clenstvi nekde podepsat nemohla vzhledem k riziku ze by me brzy vyrazili za neposlusnost (mrk a usmev)
Mam rada spokojeny, klidny a harmonicky zivot. Urcite i z duvodu meho veku. Buddhismus je pro me ulevou v tom smyslu, ze me necini odpovednym za cely svet nybrz jen za svuj vlastni zivot. Jak si ho udelam takovy ho mam. A nic zvenci mi ho pak nemuze rozkopat. maximalne me o nej muze pripravit. ale to je jen drobny detail.
Uleva zejmena v tom, ze jsem se zbavila mesiaskeho komplexu a konecne se zaradila do rady. Ono je to velice elegantni a pohodlne reseni.
Smysl lidskeho zivota jako celku si muzu resit (doufam) i jako individuum. jasne ze jsem obklopena spoustou lidi, ktere jsem k sobe pripoutala (maly princ) a ke kterym citim velkou odpovodenost. Ale nehroutim se z toho. jsem uvolnena. Beru to mnohem sportovneji. a hlavne radostneji. delam co umim a co mi je vlastni a nechavam reku at tece svym smerem.
mej se hezky a preji ti hezky zbytek vecera
~
2010-01-23 11:19:34
Myslim, Maly princ je extrakci Citadely. Vzdy jsem ji vnimala jako reseni odpovednosti za veci a lidi, ktere si clovek pripoutava. Exupery, jako jeden z mala, co tyto veci resi, zil a zemrel tak, jak o tom psal...
~
2010-01-22 22:30:29
ratka: že se vůbec ptám, vždyť přece vím, že jsi buddhistka [mrk].
(díky za odpověď)
mě momentálně nejvíc oslovuje pojímání lidského společenství jako celku, smysl za věcmi a svorníky, kterými vše drží pohromadě. Třeba vyprávění o vojáku na stráži nad spícím městem a tak.
~
2010-01-21 10:25:36
obavala jsem se ze ta otazka prijde :o)) pres nektere pasaze jsem se prehoupla ve smyslu ze tema uz neresim (mam doreseno). TReba matne si vzpominam ze tam bylo hodne mluveno o ponizeni. Kdo clovek muze (ci nemuze) ponizit, hodne o hrdosti...
tyhle veci uz davno neresim. Povyseni ci ponizeni me miji beze stopy (zmizelo z meho zivota) Kdysi to bylo tema, protoze jsem se mozna ponizena/povysena citila. Zmizela ctizadost, a tim i otazky osobni cti, cestny boj a cestna porazka a tak. Takze uz me neoslovuji. TEd bych si je nezaskrtla. Jsem bojovnice ve vysluzbe :o))
~
2010-01-20 23:30:31
bb, drago: rádo se stalo
bb, kryska: no, víte, ona Citadela je nádherná, ale je to pořádně těžké čtení. I když se to nezdá. Nelze ji číst plynule, maximálně jedna dvě kapitolka, a i tak se člověku do další kapitoly nechce, protože má pocit, že ho to bude namáhat. Takže vám naprosto rozumím. Já ji teď přečetl podruhé, ale že by to bylo snazší...
lojzo: ano, na takové čtení je nejlepší (ale musel jsem si ji nejdřív přečíst celou, abych pak neměl pocit, že mi něco uniklo).
ratka: a co jsi přehodnotila, smím-li se ptát?
~
2010-01-20 13:20:38
ja cetla Citadelu jako mlada divka. Doted si pamatuju nektere pasaze. MOz me to v ty dobe ovlivnilo. Ted uz zase netere veci prehodnocuju. Ale jen trochu :o))
~
2010-01-20 11:07:13
mám to úplně stejně jako bb :o) Kam jdu já, jde se mnou i Citadela, ale nikdy, nikdy ji nemůžu začít číst...
~
2010-01-20 10:11:21
Moc pěkné. Díky za inspiraci na další knihu.
~
2010-01-20 07:55:23
Presne toto je na Citadele úžasné - človek ju otvorí kdekoľvek a vždy nájde pár úžasných múdrych viet, aplikovateľných na prakticky akúkoľvek životnú situáciu.
~
2010-01-20 00:41:25
wooowwww......... přiznám se, že od Citadely celý život tak trochu s "nábožným strachem" :-) utíkám. A stále ji mám zasunutou v mentální poličce knížek, které si jistojistě chci přečíst... Ale pořád si na ni připadám příliš roztěkaná, příliš málo vnímající, příliš zaneprázdněná, příliš unavená,.... příliš, příliš, příliš....... Tu a tam do ní namátkou nahlédnu.. a pak si ji zas nechám utéct mezi prsty.
Ale ten Tvůj úryvek mě dostal! Je úžasný!!!
Ráda jsem si ho přečetla. Díky Wu!
~