Wuwejův zápisník

Koušou naši pavouci?

Čtěte od konce stránky, nejnovější komentář je jako první.
Podívejte se také na pravidla pro komentáře.
V textu komentáře můžete použít formátovací znaky * (tučné písmo) a _ (kurziva). Uzavřete jimi text zleva a zprava, naformátuje se automaticky.
Můžete také vkládat Emoji.
Pro odběr komentářů k tomuto článku jako RSS použijte tento odkaz.

(požadováno)
(jen osobní / nekomerční)
(ochrana proti spamu)

Zaškrtnutí způsobí, že budete mít předvyplněné údaje (nick, mail, ...) ve formulářích. Řešení je založeno na cookies, zaškrtnutím souhlasíte s jejich použitím. Souhlas můžete kdykoliv odvolat kliknutím zde.
Monča
2015-08-20 20:12:35
Wu
2015-06-11 00:12:28
Díky za kompetentní doplnění!
Tak pokoutník, tušil jsem to.
Zoo-student
2015-06-10 16:40:23
Wu
2014-10-05 01:13:10
No snad ani ne, musel bych si něj vzít rukavice, už si dávám pozor :)
fialka
2014-10-02 22:11:53
Malí? Tak zase chytnu fakt velkýho, pošlu ti ho. Živého, bez náhubku.
Dneska na mě při sbírání jablek spadl suchý lupen. Najednou mi začal po ruce šplhat do rukávu, já ho rychle setřepala a on odskákal mezi suché listí. Nevím, co to bylo, ale všechny ty mimikry by měli zakázat.
Wu
2014-10-02 00:44:22
No protože jsou malí, že jo. Prostě jsem celý život byl přesvědčený, že je bez jakéhokoliv rizika můžu chytat, že neprokousnou.
A teď už si to nemyslím :)
Díky za tip na Cromptona.
fialka
2014-10-01 21:01:58
Proč by zrovna naši pavouci nekousali?
Pěkně píše o pavoucích John Crompton - Život pavouka. Je to sice poněkud starší kniha, ale sami pavouci taky nejsou nejnovějším modelem evoluce. Všeobecně se například ví, že pavoučice občas otce svých dětí slupne, méně už se ví, že jsou pečlivými matkami a ujímají se i sirotků. Pravda, nejdřív z nich ty sirotky udělají, když jim zakousnou maminku.

Tu knihu nemám, měla jsem ji z knihovny, ale mohu ji jen doporučit, je napsaná opravdu dobře a s láskou k pavoukům.
Wu
2014-08-31 00:22:01
kaczka: pěkné povídání, díky za příspěvěk.
Taky jsem chytal co šlo a kousnutí od ještěrky bylo překvapivě silné.

Koukám kolik lidí má stejnou zkušenost. Naši pavouci opravdu koušou, potvory! :)
kaczka
2014-08-28 20:36:01
Wu
2013-10-26 00:50:30
Ne, rozhodně ne blázen :). Jsem rád, že je tu někdo se stejnou zkušeností.
Taky už je do ruky neberu :).
Denake
2013-10-25 18:45:04
Wu
2013-09-26 23:49:01
No jo, při vraždění to nestihnou, ale já se ho pokoušel vynést ven, potvoru :)
Dadan
2013-09-26 22:42:35
Wu
2013-02-22 01:55:13
A vypadal jako nějaký ten tropický?
Každopádně díky za příspěvek s dobrým koncem.
Kryštof Peták
2013-02-20 18:17:19
Wu
2012-08-20 00:38:49
Jo, to sedí, palčivá bolest, trochu jako od vosy. Díky za rady, možná jsem ho trochu zmáčkl, i když jsem se snažil nechat mu v dlaních prostor. Nebo měl klaustrofobii a zpanikařil :).

Scaaarab
2012-08-19 15:58:41
Wu
2012-04-23 01:40:07
Já si i odpovídám, takže to je spíš řečnická otázka.
mery
2012-04-22 20:02:55
Wu
2012-03-19 00:40:56
Uf, tak to je pořádný kus!
obr
2012-03-17 14:31:15
Wu
2011-11-11 03:48:37
wucek: kousali? To jako opakovaně?
wucek
2011-11-08 22:17:09
Wu
2011-08-23 22:55:22
Ten co kousl mě byl nejspíš taky křižák, takže kousnout evidentně umí. Ale nebylo to nic hrozného.
Koneckonců, vždycky si můžeš vzít rukavici, že jo :).
Speeeeed
2011-08-23 14:00:46
Wu
2011-08-19 23:11:54
Ondřej: na koho reaguješ? Nevidím, že by tu někdo psal o kousnutí z ničeho nic.
Ondřej
2011-08-19 18:00:58
Wu
2010-10-31 21:19:59
To je děsný. Ovšem nemehlo jsi rozhodně nebyla Ty, ale Tvoji rodiče. Nemehlo je slabý slovo... nechat takhle malý dítě poblíž jedovatého pavouka.
naprostý 2 letý nemehlo :
2010-10-31 01:34:06
Wu
2009-09-30 22:54:04
Ronyes: jo, tenhle druh co jsem vyfotil se k nám taky tvrdošíjně vrací. A zvenku za oknem mají několik sítí, kam jim lítají sýkorky krást mouchy [úsměv].
Ronyes
2009-09-30 22:34:59
Wu
2009-05-14 12:54:50
Viděla jsi někdy pavučinu? Co v ní bylo chycené?
sandra
2009-05-14 10:28:29
Wu
2009-04-30 21:51:55
Henry Psanec: díky

Tribun: krvelačná a ještě vytrvalá [úsměv]
Tribun
2009-04-30 10:01:57
Taková štěnice prý vydrží bez potravy i dva roky.
Henry Psanec
2009-04-30 02:03:34
Naši pavouci většinou žijí jen rok, od jara do konce podzimu; někteří ale přezimují. Pavouci mimochodem (od loňska je znám první býložravý druh!!) žerou vlastně co přeperou - jistě, naši se neživí hady a podobně, ale zase třeba někteří požírají i svoje svlečky. Co žije u vás doma netuším, ale něco tam jistě bude, jinak by se pavouci odstěhovali (co moli?). Nevím jak dlouho je schopen český druh vydržet bez potravy, ale pro velké tropické není 9 měsíců problém.
Wu
2009-04-29 23:10:35
standa: to je fakt, čím se asi živí? Zkusím sem někoho nalákat [mrk].

standa
2009-04-29 11:56:53
Wu
2008-09-12 20:43:34
já: mohlo by v tom hrát roli narušení prostoru. V byt nebo domě jsou to vetřelci [úsměv].
2008-09-11 21:38:10
Filippos
2008-09-06 21:42:04
Wu
2008-08-31 21:58:26
Filippos: jediní dva naši jedovatí pavouci, křižák pruhovaný i zápřednice jedovatá, vypadají jinak a nejsou jedovatí smrtelně, takže se bát snad nemusíš.
Filippos
2008-08-30 23:00:15
Monika
2008-08-08 23:11:55
Wu
2008-08-08 13:39:26
Ještě že tak - si představ, že by místo "jako břitva" byl "jako meč"! [smích]
Monika
2008-08-07 23:09:42
Wu
2008-08-06 09:33:59
Vypadal jsem ... strašně. Škoda že mě nikdo nevyfotil. Ta moje mohla být úplně obyčejná, čím tenčí a prokrvenější kůže, tím lepší výsledky. No, do jazyka by to bylo horší.
Monika
2008-08-05 22:04:32
Wu
2008-07-26 22:27:34
Možná jsem ji jenom nepoznal...
zcr
2008-07-26 16:31:13
Není tak běžná, ale už jsem ji viděl kolikrát. Její bodnutí je údajně hodně bolestivé.
Wu
2008-07-26 16:22:11
Vosa ryšavá... vidím prvně. Má výkonnější jed?
zcr
2008-07-26 11:49:29
Pokud vím, ty dva šířící se druhy jsou zápřednice jedovatá a křižák pruhovaný.

Jinak abychom to tu měli ještě o trochu úplnější - solidně prý dovedou bodnout i všelijaké dravé ploštice - vodní (znakoplavky, bodule) i suchozemské (klopušky, zákeřnice)... http://www.hmyz.info/plostice-heteroptera.htm

No a z vos pozor hlavně na tuhle: http://www.biolib.cz/cz/taxon/id69869/
Wu
2008-07-21 21:37:47
V tom případě rád počkám [úsměv].
Henry Psanec
2008-07-21 21:37:11
On mi slíbil bližší určení, tak jak chceš Ty.
Wu
2008-07-21 18:59:49
Henry Psanec: to nic, člověk se přehlédne snadno.
Tak říkáš nějaký druh křižáka - můžu tenhle postřeh dát jako aktualizaci k článku?

Henry Psanec
2008-07-21 18:49:59
P. S.: pardon, až teď jsem zjistil, že o té zápřednici už je zmínka i v textu.

Kamarád tvrdí, že na té fotce je nějaký druh křižáka.
Henry Psanec
2008-07-21 17:48:44
Jinak pozor, zcela bez legrace: asi před třemi lety se k nám z Francie rozšířil (zatím je v jižních Čechách, ale bude se šířit dál) SMRTELNĚ jedovatý pavouk (bez ošetření; jako může být smrtelně jedovatá zmije - až na to, že ten pavouk má NEUROtoxin, což znamená nevysávat ránu, jinak se otrávíte taky!) jménem zápřednice. Takže v trávě pozor.

http://www.biolib.cz/cz/taxon/id579/
Henry Psanec
2008-07-21 01:51:16
kryska
2008-07-20 22:44:35
Monika
2008-07-20 22:39:45
Monika
2008-07-20 22:29:00
Wu
2008-07-20 21:04:51
Bohdan Dlouhý: jo, fakt, domácí pavouk, právě při jednom nenásilných přesunů. On měl na násilí zjevně odlišný názor.

Monika: to jsem zažil taky, taky vosa a taky horní ret. Bylo to na táboře, ležel jsem ve stanu a ostatní se na mě chodili dívat, jako do cirkusu [úsměv].

kryska: taky se nám tu občas nějaká rybenka mihne. Potřebují teplé a především vlhké prostředí - neměli jste třeba v kuchyni potopu, která pomalu vysychala?
kryska
2008-07-20 18:12:14
Henry Psanec
2008-07-20 17:51:46
Pamatuju si, že profesor Buckland říkal, že ze všeho co za celý život jedl mu nejméně chutnaly mouchy bzučivky (http://www.biolib.cz/cz/taxon/id120128/).

Mě jednou do nohy kousl kůň (přes jeansy), ale pořád tomu dávám přednost před kousnutím tropickou skolopendrou. Teď jsem si ale díky vaší diskusi vzpomněl, že musím očíhnout, kolik stojí ve zverimexu bičovci a solifugy.

Máte doma rybenky? Ty miluju!

GeoN
2008-07-20 17:12:20
Monika
2008-07-20 16:25:21
GeoN
2008-07-20 15:20:54
He :) ... Moniko ... i o těch obyčejných mouchách jsem se již před drahnou dobou rozhodl, že je nebudu nijak pronásledovat, a že je nechám doma pobývat stejně jako ty pavouky - konec konců mouchy a pavouci taky mají nějaká ty "záležitosti" mezi sebou, takže jsem si říkal, že se to vyříkají ... a všechno bude takhle docela v pořádku, pokud odhlédnu od toho, že se nám takto-všem posílí imunitní systém :) ... neb budeme krásně a svorně žít ve společném "biotopu" ...

... ale musím se přiznat k tomu, že poslední dobou mi začíná opravdu vadit to, jak po mě, takhle přes léto, hlavně po ránu ty obyčejné potvůrky lezou ... to, že mi bzučí kolem uší, ještě vydržím, ale když se mi producírují po obličeji, tak to je moc ... obzvlášť když chci po propracované noci ještě chvilku pospat. X-krát jsem se jim snažil dlouhými proslovy vysvětlit, že sice můžeme sdílet kus světa společně, ale jen pod tou podmínkou, že nebudou hledat potravu na mém obličeji a dalších částech těla ... ale zjevně mi na to prděly ... ba co více: ... měl jsem neodbytný pocit, že si ze mě dělají bohapustou srandu. Ale ani když jsem byl namíchnutý už docela na doraz, tak jsem se k vraždě neodhodlal, nýbrž jsem pouze zotevíral okna a dveře ... a tak jsem vytvořil takový průvan, že těm potvůrkám černým už v našem do toho okamžiku společném domově nelíbilo ... a bylo. Zdá se, že si to už pamatují, takže letos se nám v bytě ještě žádná neusalašila.

***

Na Nežárce jsem nebyl už opravdu dlouho - tehdy jsme tam byli dílem "na vodě" a dílem na chatě u známých - i když jsem párkrát "na vodě" byl a jistě mě to potěšilo a posílilo :), tak nejsou moc "vodní tvor" - i přesto, že jsou tací, kteří mě "pomlouvají", že neumím plavat, tak sice plavat umím jako delfín, avšak vcelku nerad ... a ani záludné zákruty divočejších řek a říček mě příliš nefascinují, byť jsem se kanoj ovládat naučil a neříkám, že to není zábavné. :) Každopádně "vodáckou" ritualitu a "způsob života" mám přeze všechnu tu nepříjemnou mokrotu docela rád, pokud si na mě někdo nevymyslí nějaké "vodácký" vtípek, který tak často bývá spojen právě a především, bohužel opět, s vodou a všelikou vlhkostí, i když ani proti vlhkosti nejsem ve všech případech, jež mi mohou vytanout na mysl ...

... takže opravdu netuším, jací hmyzové v naší měnící se "klimatické situaci" právě v okolí Nežárky dlí ... avšak musím říci, že onu osudovou mouchu jsem i tehdy viděl jenom jedinkrát v oné pro mě nepříjemné souvislosti, i když ze strany oné specialistky to zcela nepříjemné být nemuselo. Třeba jsem byl opravdu terčem nějakého jmenovitě-cíleného útoku bytosti, jež se jinak obvykle ráda skrývá a zcela běžným vodákům se neukazuje, neb s nimi asi nemá a nechce mít nic společného - snad to bylo dáno právě mým vodáctvím zcela příležitostným, a tak jsem upoutal pozornost a vyvolal neodolatelnou touhu po tom, abych byl ochutnán. :)
Monika
2008-07-20 14:44:17
GeoN
2008-07-20 12:09:26
Monika
2008-07-20 00:39:59
Monika
2008-07-20 00:34:50
Bohdan Dlouhý
2008-07-19 23:28:32
Kousl tě náš domácí pavouk? No nazdar. Pavouky nemiluji, jsou mi odporní, ale byl jsem celkem v klidu, s vědomím, že nekoušou. A snažil jsem se je z domu stěhovat bez násilí. Ovšem teď budu už vždycky ve střehu a jestli na mě nějaký zacvaká kusadly, tak nevím, nevím, jak to dopadne. :)
Wu
2008-07-19 21:48:54
Monika: někde jsem četl, že jsou agresivnější samice. Tak to možná bylo naopak a chtěla mě sežrat [smích].

GeoN: taky se mi dnes povedlo vyfotit jiného, ale podobného, přidal jsem to k článku

GeoN podruhé: u někoho na blogu jsem četl podobné vyprávění, letos ho bodla vosa, otrava krve, chirurgie, jedny dvoje troje antibiotika - dost ošklivá infekce. Člověk neví, kde na něj co číhá...
GeoN
2008-07-19 19:20:35
Monika
2008-07-19 18:51:20
GeoN
2008-07-19 16:33:32
GeoN
2008-07-19 16:27:49
Monika
2008-07-19 16:04:32
Henry Psanec
2008-07-19 01:05:05
Se samci je ten problém, že zatímco samice po dosažení dospělosti žijí i přes dvacet let, samci ca rok. I proto je pavoučice po oplodnění tak často sežere.

Tady je pěkný "gif" svlékání pavouka: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/e/e8/A_geniculata_skin.gif
Wu
2008-07-18 21:37:30
Monika: dalo by se s ním diskutovat, čí že ten barák vlastně je [úsměv].
Monika
2008-07-18 21:23:48
Wu
2008-07-18 21:22:27
Se samci je problém? Teda krom toho, že se nejspíš musí držet odděleni, aby potomstvo nezaplavilo celé město [úsměv].
Henry Psanec
2008-07-17 19:28:31
Bývalo jich o dost víc, ale rozrůstá se mi knihovna, a někteří byli samci... Přiznávám ale, že bych si rád ještě nějaké druhy obstaral. Uvidíme. Námět na detektivku to třeba je, pavouk je navíc "politicky korektní" slovo... viz A. Christie (a http://www.libinst.cz/stranka.php?id=30).

Díky za kompliment, slečnám vyřídím. S pavouky se dá žít harmonicky, žádný strach.

Ad pavouci, nikdy mě žádný sklípkan nekousl. Ale kousla mě spousta jiných zvířat. Nejlepší způsob odchytu pavouků a pod. je opravdu třeba sklenice: překlopit ji přes ně, podsunout tvrdý papír a pak je pustit.

Wu
2008-07-17 17:26:07
zcr: takzvaný garfieldismus (http://www.kusma.cz/garfield-pavouci-a-mysi/pavouci/). Čmelák mě naštěstí ještě nekousnul, možná to souvisí s tím, že jsem ho nikdy do ruky nebral...

Henry Psanec: ad odkaz - takové fotky takových zvířátek jsem nemohl nechat nepovšimnuté [úsměv]. Kousnul Tě někdy některý z Tvých paovuků (nejen sklípkanů)?

Děd nevěd: brání se, ano, hlavní problém je vysvětlit mu, že se brání té lepší variantě (být expedován za dveře), protože v naší domácnosti jsou garfieldisté také...

kryska: jo, příště budu taky přemýšlet, jak to udělat, jestli si vzít rukavici, nějakou krabičku ... nebo noviny [úsměv]. Co se týče sólokaprů, já jsem prostě magnet na problémy, tím je to dané, kolem mě se tyhle věci vyskytují se zvýšenou pravděpodobností.
kryska
2008-07-17 10:49:17
Děd nevěd
2008-07-17 05:26:16
No jo. Otázka je proč koušou? Tedy zřejmě nejen aby se nasytili, ale také aby se bránili. V tom se neliší od ostatních tvorů - tedy kromě člověka, ten má ale zase občas kousavé řeči - někdy také bolí[úsměv].
H.P.: Deset sklípkanů? To už je námět na detektivku!
Henry Psanec
2008-07-17 04:58:55
P. S.: teď jsem si všiml, že jeden odkaz je na můj web, takže díky! Ale Sally má jen 22 cm v rozpětí nohou, a já navíc chovám sklípkanů už jen deset, pro radost...
Henry Psanec
2008-07-16 23:32:28
Vždycky se psalo že ani náš největší pavouk, slíďák, neprokousne lidskou kůži, ale to bude omyl. Černá vdova (která se občas objeví třeba i ve Skandinávii v autech dovezených z USA) přece taky lidskou kůži prokousne. Co se týká třeba sklípkanů, i kdyby šlo o suché kousnutí, myslím že ty dvoucentimetrové chelicery by udělaly pořádnou paseku i tak.
zcr
2008-07-16 22:53:27
O pavoučích kousancích jsem už taky slyšel ledacos, bude to asi něco jako čmelák - ten taky umí pěkně zabolet, ale musí být opravdu vytočený... sám jsem zatím pavoukovi za obět nepadl, protože, nu přiznejme se, pavouky přenáším jen do tříděného papíru - nepravidelně rozmázlé na novinách. Br.