Wuwejův zápisník

Michail Bulgakov: Mistr a Markétka

11.01.2014 00:40, Wu | knihy | komentáře -

obálka knihy Michail Bulgakov: Mistr a Markétka)Hned po dočtení této prazvláštní knihy jsem si šel pro Fausta, abych se pokusil porozumět analogiím a rozdílům mezi Goethovou Markétkou a Markétkou touto, následně pro knihu Slavné romány 20. století, uvažoval jsem také o nějaké monografii o Ježíši Kristu jako historické postavě, protože, musím to přiznat, nevěděl jsem si příliš rady, jak tuto velkolepou směs motivů a významů chápat.

Posuďte sami – na začátku vidíme, jak do Moskvy, do spolku literátů, vtrhne mág jménem Woland a jeho pomocníci. Obrovský kocour Kňour, zrzavý Azazelo a výřečný bývalý regenschori Korovjev řádí jak černá ruka, nikdo si před jejich kousky nemůže být jistý, koná se magické představení, které nikdo nedomluvil, ale všichni s ním souhlasí, módní oblečení a obuv, rozdaná při vystoupení, se rozplyne a po Moskvě se pohybují nahé občanky, rubly se mění ve valuty a následně je na nebohé vlastníky poštvána milice atd. atd. atd. Jen tak mimochodem Woland začne vyprávět příběh o Pilátovi a jeho dilematu, jeho odsouzení Ješui Ha-Nocri. Ve vyprávění pokračuje chovanec blázince, jenž kdysi napsal knihu, velkolepý román, ale kritika dílo natolik – cíleně – strhala, že je v pomatení mysli spálil a zároveň přišel o veškerý kontakt se svou láskou Markétkou. To je druhá linie, sugestivně podaná psychologie vládce, který poslal na smrt Mesiáše. A nakonec vidíme Markétčin ples u Satana, pro nějž přijímá roli královny a hostitelky a díky němuž kdekdo, včetně jí samotné, nachází rozhřešení.

Přitom všechny postavy se vymykají navyklému chápání, ďábel není nelidský, má i pochopení, koneckonců na závěr i odměňuje a odpouští tresty, Markétka není poddajná, je samostatná, rozhodující se a jednající, emancipovaná. Mistr si nezahrává s mocnostmi pekelnými, ale s mocí lidských kritiků.

Aby toho nebylo málo, v románu se ještě prolínají roviny – toho Piláta, jehož skutky a motivace si vybájil Mistr ve své knize, na konci nachází Markétka za tyto činy trpět. Postmoderní dílo dávno před postmodernou?

Ohledně motivů se toho z knihy moc nedozvíme, nevíme, proč Ďábel zavítal zrovna do Moskvy, co jej tam přilákalo, nevíme, poč si kritikové tolik na Mistrovo dílo zasedli – snad že bylo příliš pravdivé? Nakonec mi nejvíce s porozuměním pomohly dvě stránky, které vám taktéž velmi doporučuji – totiž heslo ve Wikipedii, popisující promítnutí Bulgakovova života do jeho díla (opět zanoření, ten román, který právě čteme, sám Bulgakov spálil), a recenze Davida Stefanoviče upozorňující na další rozměry díla – politickou satiru, jazyk, vývoj děje.

Co mohu bez pochybností a zodpovědně prohlásit je, že jedno přečtení nestačí a že za pár let se mi snad podaří tento článek přepsat do kultivovanější podoby.

P.S. ještě jeden postřeh – jakmile byl popsán Azazelo, okamžitě mi vyskočila představa Prunslíka z Urbanova Sedmikostelí. I zmatek, jaký postupně po městě rozsévají, je velmi podobný. Inu, další odkaz v Urbanovi, o kterém jsem netušil.

nakladatelství Levné Knihy KMa a VOLVOX GLOBATOR, 2002, ISBN 80-7309-029, cena 59 Kč

12345
1389397200000

Kategorie

Informace

Kontakt

Sledujte také

Archiv

STRÁNKY ARCHIVOVÁNY NÁRODNÍ KNIHOVNOU ČR

CBDB.cz – Databáze knih a spisovatelů, knihy online